Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforenings tvang! - ikke hos Carlsberg - Fedt at Carlsberg er så kontante overfor de strejkende!

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:

Flemming:
Tænk hvis denne elektriker faktisk er meget mere værd end den løn han er begrænset til grundet den skide overenskomst med 3F.

Nu fastsætter en overenskomst altså kun en minimumsløn og kan aldrig blive en begrænsning for en medarbejder på den måde, som du beskriver.

Majbritt,

Det er da godt nyt så. Håber de giver ham MEGET mere i løn - da han jo var den mest kvalificerede og derfor bør have mere i løn ;)

Og så kan de andre suckers jo så tænke over det....

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 22:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Flemming:

Det er da godt nyt så. Håber de giver ham MEGET mere i løn - da han jo var den mest kvalificerede og derfor bør have mere i løn ;)

Og så kan de andre suckers jo så tænke over det....

Det er ikke nyt - sådan har det altid været. Overenskomster fastsætter udelukkende en minimumsløn, det er altid op til den enkelte medarbejder at forhandle mere hjem, hvis de kan og vil.

Det har de andre "suckers" sikkert også gjort......

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:00

Fantastisk at læse at medarbejderne opfatter det som en trussel, at Carslberg har søgt om godkendelse til at fyre dem. Jeg håber da ikke at det er en trussel, men at fyresedlen bliver udskrevet i samme øjeblik de får godkendelsen.

Jeg kan godt forstå at det kan være svært for 3F organiserede at acceptere at der er nogle spilleregler der skal overholdes, og at det også gælder for dem. Når man kigger på de forskellige stilladssager der har været, og de øvrige mafialignende metoder de ellers plejer at bruge for at få deres vilje (hvor de fleste dog af uforklarlige årsager er helt lovlige), kan det være svært at forstå og acceptere at man ikke altid bare kan trumfe sig til at få ret når man ikke har det.

Men når man man på den måde kollektivt forsøger at mobbe/tvinge en kollega ind i en bestemt fagforening, og samtidig skader sin arbejdsgiver ved den illoyale optræden, så skal hele banden fyres. Og jeg ville frygteligt gerne være fluen på væggen, hvis de på et eller andet tidspunkt får kæmpet sig til en jobsamtale hos en ny arbejdsgiver, og skal fortælle hvorfor de er stoppet på deres tidligere arbejdsplads. De kommer næppe øverst i køen til 2. samtalerunde :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 23:05
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

igang:
Fantastisk at læse at medarbejderne opfatter det som en trussel, at Carslberg har søgt om godkendelse til at fyre dem. Jeg håber da ikke at det er en trussel, men at fyresedlen bliver udskrevet i samme øjeblik de får godkendelsen.

Jeg kunne ikke være mere enig - og jeg ser næsten frem til at skulle drikke "gravøl" 

NB: Bare lidt underligt at Carlsberg skal have Arbejdsrettens godkendelse til at fyre dem, når sagen egentlig er klokkeklar. Skyldes det at de er bange for at begå proceducefejl?

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 23:14

Flemming:

igang:

Jeg kunne ikke være mere enig - og jeg ser næsten frem til at skulle drikke "gravøl" 

NB: Bare lidt underligt at Carlsberg skal have Arbejdsrettens godkendelse til at fyre dem, når sagen egentlig er klokkeklar. Skyldes det at de er bange for at begå proceducefejl?

Det skyldes nok at de helst vil undgå at fyre dem, så der da nok en pæn besked om at komme tilbage på arbejde. Det kan vise sig at være dumt af 3F at gøre det her, for Carlsberg kan vel nok sagtens finde 130 mand inden for kort tid. Selvfølgelig vil der være noget oplæring osv, men alligevel. Folkestemningen har skiftet til fordel imod 3F og når de så oven i købet laver en ulovlig strejke fordi 4 medarbejdere ikke vil være med, ja så er det svært at se hvordan de kan vinde.
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 23:26

Erik Hamre:
Det skyldes nok at de helst vil undgå at fyre dem,

Det respekterer jeg, hvis det er bøvlet at oplære nye.....

De burde så for eksemplets skyld bare nøjes med at fyre de 40 mest træge og dem, som de er lidt småtrætte af alligevel. Vi kender dem alle: De, der render rundt og bitcher i krogene, men ikke har nosser til at sige tingene ligeud og som for øvrigt heller ikke har de bedste muligheder for at finde andet job. Men det til trods, så modarbejder de hellere end samarbejder og er enhver arbejdsgivers nedtur.

Så bare fyr dem og lad os få glade folk på Carlsberg og bedre øl lavet med kærlighed fremfor tvang og ondskab!

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:19

Tror sgu ikk der er meget kærlighed i det øl der bliver produceret der....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03

Flemming:
Bare lidt underligt at Carlsberg skal have Arbejdsrettens godkendelse til at fyre dem, når sagen egentlig er klokkeklar. Skyldes det at de er bange for at begå proceducefejl?
TJO - det skyldes jo at der er en konflikt de strejkende er i

Carlsberg - mener den er ulovlig (og 3F støtter mig bekendt ikke strejken).

HVIS det viste sig i arbejdsretten at den ikke var ulovlig (og det kan jo være den "procedurefejl" de ikke vil begå) - så ville det være MEGET dyrt at fyre 130 strejkende -

MED arbejdsrettens godkendelse er vejen åben og lettere, men jo ikke gratis - Carlsberg kan jo ikke være sikker på hvad der sker next. Vil en fyring af dem få resten af Carlsbergs arbejdere til at gå hjem - ulovlig strejke eller ej?

Når jeg skriver mener - så er det jo udtryk for, - at ved den slags uenigheder er der enten forlig mellem parterne inkl de respektive arbejdsgiver og fagforeninger - eller arbejdsretten - manualen for hvornår det er en ulovlig strejke eller ej - er ikke så let at gå til og indebærer stor risiko som Carlsberg må ha bedømt det var unødvendigt at tage. Det er heller ikke sikkert de udnytter fyringsmuligheden dag 1 - snarere bruger de den til at få folk tilbage først - og lader det sig ikke gøre - ja så er sagen nok ret klar.

Det ville også jo være hundedyrt for Carlsberg hvis alle andre medarbejdere gik i ulovlig "sympati"strejke efter en fyring af de 130 - Så mange står der ikke lige klar med rutinerne til at drive maskinerne - så det er en helt fornuftig og velovervejet måde Carlsberg reagerer på som jeg ser det - de skal være sikre på hvad retning ting bevæger sig i.

I princippet - hvis de kan skaffe øllet fra søstervirksomheder i udlandet som de satser på - så sparer de løn og får sat endnu større pres på eventuelle nedskæringer på Carlsberg (tænk på gamle typografstrejker)

Ikke en let situation for dem - men selvklart har Carlsberg også min sympati. Ham den ene elektriker der ikke vil organiseres - vil næppe uanset hvad - ha en lang fremtid dér heller - husk tilbage på brandmanden i KBH brandvæsen der tog samme kamp. Han måtte også indse, at der er forskel på måske at HA ret og så FÅ ret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:15

Cookie - John Hannover:
TJO - det skyldes jo at der er en konflikt - de strejkende er i hvad Carlsberg (og jo som jeg har læst det også 3F erkender - og som vel derfor ikke kan hænges ud her) - mener er ulovlig. HVIS det viste sig i arbejdsretten at den ikke var ulovlig (og det kan jo være den "procedurefejl" de ikke vil begå - så ville det være dyrt at fyre 130 strejkende - MED arbejdsrettens godkendelse er vejen åben og lettere, men jo ikke gratis - Carlsberg kan jo ikke være sikker på hvad der sker next. Vil en fyring af dem få resten til at gå hjem - lovlig strejke eller ej?

John, du som har siddet i arbejdsgiverorganisation ved jo godt at arbejdsnedlæggelser aldrig er ulovlige, men det er den typiske fortalelse ;-)

Anyway. Nedlæggelsen ER kendt overenskomststridig og 3F er enig og opfordrer officielt medlemmerne at genoptage arbejdet. Når Carlsberg spørger om tilladelse til at fyre, så ser jeg det som et præventivt tiltag. Carlsberg/DI kan jo ikke opkræve bod sålænge 3F som organisation ikke træder ved siden af.

Enig omkring de hårde kår for elektrikeren. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:49

Jesper:
John, du som har siddet i arbejdsgiverorganisation ved jo godt at arbejdsnedlæggelser aldrig er ulovlige, men det er den typiske fortalelse ;-)
ja - enig - og sorry - overenskomststridig og ja nu er den kendt overenskomsstridig og ja 3F er enig i den er det.

Jesper:
Når Carlsberg spørger om tilladelse til at fyre, så ser jeg det som et præventivt tiltag. Carlsberg/DI kan jo ikke opkræve bod sålænge 3F som organisation ikke træder ved siden af.
Også enig - men jeg tror også det hænger klart sammen med at Carlsberg vil ha arbejdsrettens ord for det. Jeg er som nævnt slet ikke sikker på den derefter bare fyrer - og med det jeg kender til Carlsberg og DA så er de mere end kompetente nok til at vælge mål midler og tid. Jeg tror også de ligger i konsultation med DA f.eks - om end Carlsberg absolut ikke lader sig diktere af DA (eller DI for den sags skyld).

Jeg tror de har disse hensyn:

Går flere hjem hvis vi fyrer - vi kan jo ikke bare fyre dem alle - og det kan blive en dyr øvelse

Arbejdsklimaet - hverdagen vender tilbage, og en hver der har prøvet at ha med flere hundrede ansatte at gøre ved, at man ikke bare kan gi pokker i det helt overordnede klima og forholdet til fagforeninger i så store arbejdspladser

Mulighederne: Jamen kan vi nu bevise vi klarer os med 130 mand mindre - kan vi få nogen med på at flytte rundt - kan vi outsource - OG kan vi sætte en eksempel der afskrækker andre - hvad vi måske ikke gør ved fyring her og nu - som skaber kritik hos vore ansatte - men ved gelinde og "snedig" taktik

Vi sparer løn til dem hver dag (som dog givet kortsigtet koster bryggeriet mere i manglende produktion) - men de får IKKE penge fra deres forenig som ikke bakker dem op - de blir hurtigt møre (tror jeg faktisk ikke uden en eller anden indrømmelse - men teoretisk)

Nok lidt samtaler med DA (helt givet "krav" i denne situation - så man er koordinerings beredt. Griber den om sig (og det kan den - hos Carlsberg hvis man fyrer NU) - hvad sker så i vore andre bryggerier - skal vi i sympatistrejke osv.  hos Faxe og Harboe osvb (tror der produceres til lager ganske mange steder (og nej det er ikke det som hedder lager-øl)

Men også den modsatte - De der 130 mand har vi brug for - vi løber tør - de har været gode nok og stabile samlet - lad os se om ikke arbejdsrettens del kan "motivere" dem til at komme igang og måske lave en accept af - en enkelt her og der uden for

---------------------------------------

Jeg havde på en fabrik i Jylland over 100 textilarbejdere og EN -der ikke ville men var kristen - for 20-30 år siden - De accepterede det i vævehallen - selv tillidsmanden - Han var jo en flink mand ham der ikke ville med i textilarbejderforbundet - og konerne til textilarbejderne ville ikke bakke op om en strejke der kunne ramme den kristnes familie ude i en landsby lidt uden for Holstenbro - Han var hos os i 20 år efter, som eneste ikke fagforeningsorganiseredeSmile Nå der er nok lidt anderledes idag - sorry og godnat tror jeg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)