John, du som har siddet i arbejdsgiverorganisation ved jo godt at arbejdsnedlæggelser aldrig er ulovlige, men det er den typiske fortalelse ;-)
ja - enig - og sorry - overenskomststridig og ja nu er den kendt overenskomsstridig og ja 3F er enig i den er det.
Når Carlsberg spørger om tilladelse til at fyre, så ser jeg det som et præventivt tiltag. Carlsberg/DI kan jo ikke opkræve bod sålænge 3F som organisation ikke træder ved siden af.
Også enig - men jeg tror også det hænger klart sammen med at Carlsberg vil ha arbejdsrettens ord for det. Jeg er som nævnt slet ikke sikker på den derefter bare fyrer - og med det jeg kender til Carlsberg og DA så er de mere end kompetente nok til at vælge mål midler og tid. Jeg tror også de ligger i konsultation med DA f.eks - om end Carlsberg absolut ikke lader sig diktere af DA (eller DI for den sags skyld).
Jeg tror de har disse hensyn:
Går flere hjem hvis vi fyrer - vi kan jo ikke bare fyre dem alle - og det kan blive en dyr øvelse
Arbejdsklimaet - hverdagen vender tilbage, og en hver der har prøvet at ha med flere hundrede ansatte at gøre ved, at man ikke bare kan gi pokker i det helt overordnede klima og forholdet til fagforeninger i så store arbejdspladser
Mulighederne: Jamen kan vi nu bevise vi klarer os med 130 mand mindre - kan vi få nogen med på at flytte rundt - kan vi outsource - OG kan vi sætte en eksempel der afskrækker andre - hvad vi måske ikke gør ved fyring her og nu - som skaber kritik hos vore ansatte - men ved gelinde og "snedig" taktik
Vi sparer løn til dem hver dag (som dog givet kortsigtet koster bryggeriet mere i manglende produktion) - men de får IKKE penge fra deres forenig som ikke bakker dem op - de blir hurtigt møre (tror jeg faktisk ikke uden en eller anden indrømmelse - men teoretisk)
Nok lidt samtaler med DA (helt givet "krav" i denne situation - så man er koordinerings beredt. Griber den om sig (og det kan den - hos Carlsberg hvis man fyrer NU) - hvad sker så i vore andre bryggerier - skal vi i sympatistrejke osv. hos Faxe og Harboe osvb (tror der produceres til lager ganske mange steder (og nej det er ikke det som hedder lager-øl)
Men også den modsatte - De der 130 mand har vi brug for - vi løber tør - de har været gode nok og stabile samlet - lad os se om ikke arbejdsrettens del kan "motivere" dem til at komme igang og måske lave en accept af - en enkelt her og der uden for
---------------------------------------
Jeg havde på en fabrik i Jylland over 100 textilarbejdere og EN -der ikke ville men var kristen - for 20-30 år siden - De accepterede det i vævehallen - selv tillidsmanden - Han var jo en flink mand ham der ikke ville med i textilarbejderforbundet - og konerne til textilarbejderne ville ikke bakke op om en strejke der kunne ramme den kristnes familie ude i en landsby lidt uden for Holstenbro - Han var hos os i 20 år efter, som eneste ikke fagforeningsorganiserede
Nå der er nok lidt anderledes idag - sorry og godnat tror jeg
vh