Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det dumt og farligt at plukke billeder fra Google?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 03:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget skal der laves om på billedet før der ikke er copyright på? Er det nok at skifte farverne udelukkende, eller lad os nu antage det er logo'et til de olympiske lege og man putter en ring mere på?
Der er jo så mange logo'er, billeder og patterns der ligner hinanden så meget, så selvom man laver det fra bunden af, kan det jo meget nemt komme til at ligne et allerede eksisterende logo, som man sådan set kunne antage bare var blevet photoshopped?

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 05:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er både dumt og farlig og som andre nevner ulovlig. Det koster ikke rett meget at gå på www.istockphoto.com og kjøbe dem lovligt. Dessuten kan du lave gratis bannere på www.bannersnack.com med billeder du har købt lovligt og det er da også rarere. Da kan du prøve deg frem til det du synes passer best og få et resuøltat du bliver fornøjd med.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 06:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Rytter:

Hvor meget skal der laves om på billedet før der ikke er copyright på? Er det nok at skifte farverne udelukkende, eller lad os nu antage det er logo'et til de olympiske lege og man putter en ring mere på?
Der er jo så mange logo'er, billeder og patterns der ligner hinanden så meget, så selvom man laver det fra bunden af, kan det jo meget nemt komme til at ligne et allerede eksisterende logo, som man sådan set kunne antage bare var blevet photoshopped?

Hvis du nu bare går ud fra at alt der er lavet af andre og billeder taget af andre er der ophavsret på, så har du svaret. At spekulere i at lave noget der ligner andres bliver aldrig unikt og skaber ingen identitet og i værste fald gør det dig fattig at stjæle fra andre.

Køb ren argan olie her

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 06:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er "ulovligt og farligt" at plukke billeder fra Google.

Køb dem i stedet. De er billige nok.

Jeg kan anbefale www.shutterstock.com eller danske www.colourbox.com

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Undskyld jeg siger det.. Men nogle folk tænker f**** ikke med deres hjerne. - Som alle andre siger, køb de billeder - det koster næsten intet.

Man må da kunne tænke sig til, at hvis der er copyright på et billed, så må du nok ikke bare tage det :)

Undskyld min hårde tone, men fornuft må der da eksistere et eller andet sted.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Kock:
Her har vi jo så nok et kæmpe problem, da vi ikke har mulighed for at tage alle disse billeder selv. Kan vi derfor så godt tage dem fra Google eller hvad? Eller er det for farligt?

Kan jeg komme og stjæle din knallert og køre rundt på den i et års tid? Eller er det for farligt?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:

Mathias Kock:
Her har vi jo så nok et kæmpe problem, da vi ikke har mulighed for at tage alle disse billeder selv. Kan vi derfor så godt tage dem fra Google eller hvad? Eller er det for farligt?

Kan jeg komme og stjæle din knallert og køre rundt på den i et års tid? Eller er det for farligt?

Det kan du skam sagtens - du skal bare lige ændre lidt på farverne eller lygten og så er det i orden ;)

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Rolig nu folkens :)

I min erfaring har mange faktisk ikke så let ved reglerne om copyright. Når folk så rent faktisk kommer og spørger, så nytter det jo ikke noget at skælde dem ud eller gøre grin med dem.

Til trådstarter så er svaret stadig nej til dine seneste spørgsmål. Dit formål er stadig at få det til at folk skal associere dit logo med det oprindelige, så det er klart et brud på ophavsretten.

Der er ingen anden udvej end at spørge ejeren af logoet. Det kan jo også være de siger ja, hvis du spørger pænt.

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

"køb billeder" - Hvis det ikke er en mulighed for trådstarter, er det ikke et særlig konstruktivt råd.

Find et billede skriv en mail til dem, hvor du spørger om du må bruge det og hvordan, du skal også forklare formålet. Gør som de siger og gem korrespondancen.

Jeg har flere gange tidligere arrangeret sports arrangementer, hvor jeg skulle bruge billeder, hvis bare man har et hæderligt formål, og krediterer dem på billedet fx Foto: XXX XXXX eller Copyright: XXXX XXXX har jeg ikke oplevet nogle problemer. 


 

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Joe, jae.

Det er jo det der med "Dummere end politiet tillader", man har jo pligt til at orientere sig om love og regler.

Og når der kommer en melding som nedenstående:

CIC:

"Hvor meget skal der laves om på billedet før der ikke er copyright på? Er det nok at skifte farverne udelukkende, eller lad os nu antage det er logo'et til de olympiske lege og man putter en ring mere på? "

Så har vi jo at gøre med et helt forkert tankesæt, som svarer til: "Hvormeget skal man male en knallert om før det ikke kan bevises, at den er stjålet".

Tingene fungerer altså modsat, man skaber selv sin kunst, eller køber andres. Hvis man begynder at spekulere i, elle at søge råd om, hvordan man camouflere tyveri, så fortjener man nogle skarpe svar, og jo da især fra folk i målgruppen, som designere, forfattere eller fotografer.

Noget helt andet er, at man godt må lade sig inspirere af andre, når man laver sin kunst, og der er visse regler for hvormeget. Som grundlæggende handler om ens intention og udbytte.

Hvis man fx laver 5 firkanter i andre farver end de olympiske ringe, så vil man nok klare frisag.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)