Jeg har en web shop, som har kørt i et par måneder og er stadig ved at rette til her og der. Hvordan håndterer i tilfælde, hvor i får pakker retur, hvor kunden enten har skrevet adressen forkert eller ikke har afhentet pakken til tiden? (eller andre tilfælde, hvor kunden er skyld i at pakken ikke kommer frem) Jeg benytter et pick and pack lager og har derfor omkostninger ved disse pakker. Returmodtagelse, samt at sende igen. Der er også tidforbrug til at kontakte kunden. Opkræver et gebyr+porto for at sende pakken igen? Giver i mulighed for at annullere købet og opkræver et gebyr for det. Kunne godt tænke mig at få lidt input til dette. Har på det seneste fået flere pakker retur på grund af disse to ting. Jeg har også fået pakke retur, hvor postdanmark har lavet en fejl. Men her kan man jo ikke opkræve kunden noget for de ekstra omkostninger og postdanmark vil vel kun betale porto tilbage. Så her står man med en lidt sur ekstraomkostning. |
Det fornuftigste vil være at indregne disse omkostningern i din avance.
En kunde kan godt fortryde en handel ved ikke at afhente på posthuset. Omkostninger du skal afholde i forbindelse med dette er kunden uvedkommende.
Har kunden udfyldt forkert adresse kan du godt kræve gebyr samt porto for at sende pakken igen. Når du kontakter en kunde, og fortæller dem om gebyret og portoen vil de fleste kunder sikkert annullere handlen. Du kunne så vælge at sende kavalleriet efter kunden for at få dækket portoomkostningen for den oprindelige fremsendelse, men det vil i mine øjne være spild af tid. Har kunden udfyldt en forkert adresse, mener jeg ikke at kunden juridisk kan undslå at betale for forsendelsen ved annullering af handlen, men jeg synes det vil være bedst for begge parter at acceptere det.