Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Redesign af hjemmeside - SEO i den forbindelse

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1758
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

bj@silvermine.dk:
Så det vil i princippet være bedst at bygge sitet op fra bunden i stedet for at anvende fx Wordpress? Jeg skal vist have en snak min ven, der er ved at uddanne sig til webdesigner. Han må kunne give mig lidt råd. Jeg ved dog, at han ikke er på et stadie (endnu), hvor han har styr på det hele. Det er også derfor, at jeg søger råd her inde.

Ikke nødvendigvis, CMS systemerne kan tilrettes, så de performer fint i søgemaskinerne, men som udgangspunkt (dvs uden tilretninger) er de ikke fantastisk SEO venlige.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 16:35
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jonas Jørgensen:

Joomlakonsulenten.dk:
Som der ganske rigtig nævnes, så har SEO og Joomla templaten ikke rigtig noget med hinanden at gøre.

Det er altså direkte FORKERT.

Det svarer til at sige, at SEO ikke har noget med websitet at gøre.

Så forklar venligst hvorfor det er forkert!!!

Den html der returneres fra serveren, er forskellig alt efter hvilken template der er brugt, men alle links, indhold, billed navne osv. er det samme.

At en menu feks. skifter "plads" i html'en har næppe den store betydnig for SEO.

Teddy 

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 21:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ændre på den måde din opsætning er på en side, kan du ændre på de signaler du sender meget nemt.

Har du en overskrift med H1 og en med H2, som du bytter rundt, skifter ud med lavere placeringer på siden osv eller  fjerner links fra øverste niveau til sidebar osv. kan du rode totalt rundt i bl.a. den måde pagerank fordeles, men også hvilke søgeord, den enkelte side udsender signaler om.

Det kan gå helt galt, men det andet kan naturligvis også være tilfældet, hvis man er meget meget heldig.

Det hedder onpage seo optimering -og der er stor forskel på en optimal opsætning og det modsatte.

Man kan altså ikke bare sådan skifte rundt i templates og forvente samme ranking.

-og det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 20:18

Jonas Jørgensen:
Har du en overskrift med H1 og en med H2, som du bytter rundt, skifter ud med lavere placeringer på siden osv.

En template bytter ikke om på hvordan markup er i de enkelte artikler i Joomla, hvis en overskrift er formateret med h1 så er den det uanset template.

Jonas Jørgensen:
fjerner links fra øverste niveau til sidebar osv. kan du rode totalt rundt i bl.a. den måde pagerank fordeles,

Menuer er også "enheder" som artikler, og en template kan ændre placering af "enhederne", men som skrevet tidligere er det højest rækkefølgen i HTML der ændres, links og ankertækster ændres ikke, de er det samme. Templaten flytter ikke menu punkter fra menu til menu.

Jonas Jørgensen:
men også hvilke søgeord, den enkelte side udsender signaler om

En template kan ikke ændre på indholdet, det er det samme uanset template.

Jonas Jørgensen:
Det hedder onpage seo optimering -og der er stor forskel på en optimal opsætning og det modsatte.

Det er jeg klar over, men den onpage seo der er lavet ændre sig ikke med templatet. Hvis du gennemgår PHP filerne i en template så er der ingen markup der påvirker onpage SEO, alt indhold bliver loadet som enheder, hvis markup er bestem af selve Joomla kernen. 

Den eneste forskel ved skift at template er HTML rækkefølgen, hvilket robotter sagtens kan håndtere, hvis ikke ville det være umuligt at indeksere en shop, en blog eller et forum hvor der tilføjes, rettes og slettes indhold ofte.

Teddy 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 20:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Teddy Carlsen:
At en menu feks. skifter "plads" i html'en har næppe den store betydnig for SEO.
Der må jeg skuffe dig en del alligevel. At en menu skifter plads i html koden har netop indflydelse på SEO'en, det samme gør sig gældende for alle andre elementer i html'en, skifter de plads i html'en har det også indflydelse på hjemmesidens tekniske SEO.

Et eksempel. Har du fx en elementstruktur der hedder:

• topbanner
  • hovedmenu
  • venstre sidebar
  • indhold
  • højre sidebar
  • footer
og ændre dette til
  • indhold
  • venstre sidebar
  • højre sidebar
  • hovedmenu
  • footer
  • topbanner
Vil du rent faktisk få en bedre teknisk SEO end før, men fokus vil skifte set i forhold til før, da html bliver læst oppefra og ned, hvilket vil sige at links i indholdet vil blive læst før links i hovedmenuen, og dermed vil linket i indholdet blive talt frem for det i hovedmenuen. og ja det skaber altså et andet fokus.
Så jo alt hvad man laver i sin html, uanset om indholdet er skiftet eller ikke, vil have indflydelse på din on-page og tekniske SEO.
MVH Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 22:53

Lidt hurtige svar.

Teddy Carlsen:
En template bytter ikke om på hvordan markup er i de enkelte artikler i Joomla, hvis en overskrift er formateret med h1 så er den det uanset template

Nej, men hvis templaten har H1 på en sideoverskrift, et logo, eller andet header lort, så er der pludselig 2 H1 tags. Den nye css kan også være sat til en meget lille H1 og store H2èr, hvilket vil få Google til at se mere på H2.

Content above the fold, kan ændres markant og give helt anderledes signaler.

Teddy Carlsen:
Menuer er også "enheder" som artikler, og en template kan ændre placering af "enhederne", men som skrevet tidligere er det højest rækkefølgen i HTML der ændres, links og ankertækster ændres ikke, de er det samme. Templaten flytter ikke menu punkter fra menu til menu.

Nej, men en ny template ser ofte anderledes ud end den gamle og ændres på menustruktur pga det nye design, ja så ændres på pagerank fordelingen. Tilføjes en ny sidebar menu eller fjernes den, er det en helt ny situation.

Teddy Carlsen:
En template kan ikke ændre på indholdet, det er det samme uanset template.

Er der pludselig et billede i toppen med et andet søgeord i alt teksten, kan det ændre på opfattelsen af, hvilket søgeord siden bedst repræsenterer.
Anderledes content above the fold, nye widgets indsat med content osv, det hele påvirker.

Måske synes du vi går i lidt små sko på det område, men sagen er, at der kan blive ændret voldsomt på ranking ved at skifte template.

Algoritmen er desværre så fintfølende, at det kan sammenlignes med usability på et site. Små ting har ofte effekt.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 08:25

Rækkefølgen i markup bliver ikke tillagt så stor værdi som tidligere, derfor skrev jeg "næppe den store betydning". Set i forhold til udgangspunktet i denne diskussion, som handler om en side der slet ikke er optimeret, så er det fuldstændig ubetydeligt. 

Som jeg også har skrevet tidligere så er der nogle templates der kan lave feks. H1 i sidetitler, men det er ikke normen, og så længe der ikke er tale om en sådan template vil koncekvenserne være ubetydelige. Specielt i forhold til en opdatering af en side der ikke er SEO optimeret, som var udgangspunktet.

Hvis vi snakker søgeord med høj konkurrence, og sider der er optimeret til det sidste komma, så har alle detaljer betydning, men indsatsen skal stadig prioteres, det giver ikke mening at bruge tid på noget der er detaljer, når der er åbenlyse ting at tage sig af.

Teddy 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 09:42

Teddy Carlsen:
Rækkefølgen i markup bliver ikke tillagt så stor værdi som tidligere, derfor skrev jeg "næppe den store betydning". Set i forhold til udgangspunktet i denne diskussion, som handler om en side der slet ikke er optimeret, så er det fuldstændig ubetydeligt. 
Selvfølgelig har det stor betydning for hjemmesidens SEO hvordan markup er. Jeg må henvise til mit tidligere indlæg, hvor jeg netop beskriver dette. Og nej uanset om hjemmesiden er optimeret eller ikke, er det ikke uden betydning hvordan man teknisk set optimere sit site. 

Tag nu fx det jeg prøver at beskrive i tidligere indlæg. har du fx hovedmenuen i toppen, og linker fra et indlægs indhold (som er længere ned i markup) så vil det blive hovedmenuen der bliver tillagt værdi, ikke det link der er i indholdet. men vender du om på de to, så det er indhold der er før hovedmenuen, ja så vil det blive indholdslinket der bliver tillagt værdi. dermed har du allerede der teknisk optimeret mulighederne for bedre intern linkbuilding.

Og når man nu alligevel får redesignet sit site, hvorfor så ikke bare gøre det rigtigt fra start, frem for som du siger, have fokus på andre åbenlyse ting, som rent faktisk er lige så åbenlyse som den tekniske del. Det er da spildtid uden lige at have fokus på andre ting end ordentlig teknisk SEO, når man redesigner et site. Spildtid er lig penge ud af vinduet efter min mening. og i sidste ende vinder man mere ved at gøre det fra start, frem for først at tænke over det når sitet har kørt i et stykke tid.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 16:39

Jeg argumentere ikke for ikke at gøre tingene ordentligt fra start, men en ting som linkplacering er omdiskuteret, og værdien er ikke nødvendigvis så høj at det retfærdiggør at bruge tid/penge på det. Set i forhold til at bruge semantisk markup og segmentere inholdet på den måde er der nok mere at vinde hvis det endeligt er, særlig set i forhold til at fremtidsikre sitet.

Men hvis en kunde vil have det "hele" med, så go ahead, men man skal da i det mindste informeres om hvad man får for de timers arbejde og om der er andet der batter mere.

Teddy 

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)