Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg som privat person skrive regninger??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 14. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

håber der er nogle talkloge mennesker herinde som kan hjælpe mig!

Jeg har fået arbejde som instruktør hos et udlandsk firma, som nu har spurgt mig om jeg kan skrive dem en regning. Jeg yder arbejdet her i Danmark for firmaet og har også andet arbejde og SU hvor jeg har indkomst.

Nu så spørgsmålet, skal jeg moms registreres eller kan jeg bare skrive regningen??

hilsen mads

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  Haur.dk Webdesign - Priser hvor alle kan være med! Skrevet kl. 12:09

Så vidt jeg ved, så kan du godt skrive en regning, men jeg tror ikke du må tage moms for arbejdet, da du ikke er moms registreret. Du skal også oplyse dit CPR nummer i stedet for CVR.

Men hvordan du skal registrere det på din selvangivelse, det ved jeg ikke så meget om :-)

Held og lykke!

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 12:15
Ja, du kan godt skrive en regning. Du skal bare huske at oplyse dit navn og cpr. Da du er privatperson, er der ikke moms på beløbet.

Udover dette, må du ikke omsætte for over 50.000 kr om året, uden at du skal Cvr registreres.

Du skal også huske at oplyse skat om din indtægt som privatperson.

Håber dette hjalp dig lidt.

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22

Du må godt bare skrive regningen. Du yder arbejdet her i DK og firmaet der engagerer dig har - selv om det er udenlandsk - i så fald indberetningspligt (tror jeg som tilmed de havde hvis de som EU land beskæftigede en fra andet EU land) til skat

Nemmest er jo for dig hvis de bare giver dig alm løn og trækker skatten. Normalt vil intruktører være helt alm. lønmodtagere, men jeg ved jo slet ikke hvad du instruerer Smile Hvis det har f.eks. med film at gøre, kan du nede i mit link her finde et link til DFI og netop problematiken LØNMODTAGER ELLER FREELANCE og specifikt nævner at instruktører (film) normalt skal anses som ansatte lønmodtagere og ikke sende regning gennem selskab eller andet.

Nå - det afgørende for dig er, at hvis du er lønmodtager er du helt ude over forpligtelse til momsregistrering som eller opstår hvis du ville betragte dig som selvstændig og kommer over 50.000 kr i omsætning (læs evt MOMSPLIGT) Den kan du glemme hvis du ses som lønmodtager

Du må godt sende en regning som CPR person hvis du overholder det øvrige - og som nævnt skal selskabet opgive beløbet til skat (vil så hvis du ikke er lønmodtager givet være som bidragspligtig B-indkomst men nemmest for alle med a-indkomst hvor du slipper sætte noget til side) og du skal selv også opgive det på dit forskud (enten som a-løn eller som honorar rubrik 12) - og kontrollere det og tilføje det hvis det mangler på din årsopgørelse.

Du kan også sikre dig ved at høre skat om de vil se det som lønmodtager eller honorar - så svarer de - ex logget ind under skat.dk og gå i kommunikation

Vær opmærksom på dit SU loft som jo kan betyde nedsat SU hvis din arbejdsindtægt for firmaet bliver for høj - men det er vel heller ikke så slemt i forhold til den chance det ellers er.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)