Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke skattemæssige fordele har man som indehaver af en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag

Når man starter en virksomhed, har man stort fokus på de registreringer man skal foretage, og de afgifter man skal betale. Man hører ikke så meget om hvad man kan modregne i virksomhedens udgifter. Findes der en samlet oversigt over dette et sted, så jeg dels kan se hvad jeg er gået glip af, dels kan spare nogle udgifter fremover?

Mange tak

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 14:26

Helt overordnet er opgørelsen af den skattepligtige indkomst ens i personlige virksomheder som i kapitalselskaber.

Det er mere måden beskatningen sker ved ejeren som er interessant.
Specielt hvis man tænker lidt på pensionen :).

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 14:44

Testleder

Skatteberegningen i en enkeltmandsvirksomhed er meget lig den skatteberegning der sker for personer. Dog vil der være forskel på renteudgifter som man får fuld fradrag for i en enkeltvirksomhed (fradraget her er altså mere værd end ved normal personbeskatning).

Alle udgifter der er med til at sikre og vedligeholde indtægten i enkeltmandsvirksomheden kan trækkes fra i skatteregnskabet for virksomheden.

Der er også en mulighed for at lade indtjeningen blive i enkeltmandsvirksomheden, hvis man gør det er beskatningen lavere (=selskabsbeskatningen), men i det år man trækker beløbene ud af virksomheden sker der en yderligere beskatning.

Mvh

www.ØkonomiEksperten.dk

v/Ulrik Rasmussen

Tilmeldt 10. Aug 13
Skrevet kl. 14:48

Tak skal I have. Jeg hører fx at man kan betale sin kones telefonregning med virksomhedens indtægt. Er det korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

testleder:
Jeg hører fx at man kan betale sin kones telefonregning med virksomhedens indtægt. Er det korrekt?
nej - det man kan trække fra er ting som er 100% firma. Du kan trække din egen telefon ind og lade den betale af virksomheden. Du skal så dele momsen i forhold til privat brug og virksomhed - f.eks. kun trække halv moms fra men så skal du tillægge din indkomst 2.500 kr p.a. så hvis din regning er under det, så er det ikke rigtigt nogen ide

ALT skal være af hensyn til virksomheden, intet privat trukket fra og intet til hustruen (med mindre hun er medhjælpende hustru men det har andre konsekvenser for skat OG vil gi hende problemer med ex dagpenge o.a.)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:02
Når du siger at regningen skal være under 2.500 for at det kan betale sig. Gælder det så den samlede regning for telefon og internet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

for telefonen da internet ikke udløser nogen beskatning kan man tage det over firmaet - men telefonen skal ikke overgå i en personlig virksomhed, da den skat man sparer i virksomheden ved fradraget jo modvirkes af den skat man betaler af fri telefon - skatteværdien af 2.500 kr er samme i virksomheden som hos personen, og forskellen vil kunne være virksomhedens andel af momsen evt + evt fradrag ved indkøb af dyr telefon, men er det abonnement vi taler, så er det ofte ikke en god ide

Da mange betaler ex 149 kr per måned med fri tale og en del data, eller ca 1800 kr per år - vil det koste mere at ha den via virksomheden end privat + besværet med indberetning 

vh

Tilmeldt 10. Aug 13
Skrevet kl. 20:12

Hej igen

Igen tak for gode svar ovenfor.

Er der nogen der kan sige noget om:

- køb af ny bil. Kan det være en firmabil hvor jeg forstår der er fordele ved benzinforbrug, service, reparationer m.v.

- kan jeg evt. sælge min gamle bil til firmaet og opnå nogle besparelser der mht. de samme ting?

- kan jeg evt. få min bils indregistrering ændret til papegøjeplader og få refunderet registreringsafgiften? Betragt evt. dette som en joke :)

- køb af hus. Kan jeg fradrage (fx procentuelt) udgifter til opvarmning, el, internet m.v, hvis jeg indretter et hjemmekontor i et rum (der ikke benyttes til andet?)

Mange tak ! Det er mange spørgsmål, ved jeg godt, men der er måske andre, der kunne have glæde af svarene.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09

Du skal ha fat i en revisor for du skyder med rene spredehagl og til næsten alt her der det rent NEJ

Bil: som du kan bruge privat generelt- skat af fri bil min 160.000 kr på indtægten til skat og sikkert mere

Ja sælge din bil ind men helt samme sag 160.000 kr på indtægtet

Papegøjeplader - kompliceret men en mulig fordel

Hus - ja % fradrag af udgifter til husets opvarming læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

Du skal jo så også faktisk drive virksomhed og ikke bare tro du kan ændre løn ansættelse til at du fakturerer, det er ikke lovligt - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Der kan være fordele, men du skyder alt for meget med spredehagl, og der er jo også bagdele - i form af mistede fordele som lønmodtager og adm - men du må være mere specifik eller sætte dig en time med en revisor, det er ikke så dyrt

god vind med det

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 02:08

Min bil har jeg registreret privat; dertil får jeg statens takster for erhvervskørsel ved brug af kørebog.

dertil kan der trækkes moms af øvrige driftsudgifter på bilen, da den delvist indgår i virksomheden. Note til dette er, at der er krav til omsætning til brug af dette.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)