Det er vel ligesom at lave et diskotek eller et online-forum - man kan ikke forudsige, hvad masserne gør og går hen. Naturligvis har nogle særfordele, især hvis man allerede er kendt inden for branchen, og af dennes brugere/kunder.
Der er et berømt diskotek her i Bangkok (Q-bar i Suk soi 11). Det koster 600 baht at komme ind og så får man to drinks (600 er relativt dyrt efter thailandske forhold, selvom det kun er lidt over 100 kroner). Jeg formoder, det er desperation, at kvinder ofte kommer ind gratis, og at de oven i hatten er begyndt at give to drinks til kvinderne gratis (ikke hver dag). Det tyder på, at masserne er begyndt at gå andre steder hen. Det med gratis adgang og gratis drinks bider oven i købet sig selv i halen, for i større og større grad er kvinderne prostituerede. Det tidligere jetset-diskotek er nu ved at blive en luderbar.
Min pointe er, at det er uforudsigeligt. Ja, så var der jo en TV-kendis, der forsøgte at lave et slags Amino, men det gik konkurs. Jo, hun var kendt, men i den forkerte branche. Der var også en fotograf, der er gift med en grevinde fra Hong Kong, der lavede en side med thai-piger. Det gik vist heller ikke så godt. Hvordan det gik med hans e-cigaretter, som han vist introducerede på market, er mig uvist.
Jeg kan sagtens genkende Erik Hamres erfaringer med, at en kikset side tjener penge, mens den forkromede side tjente for lidt.
Dette kan måske forklares ved, at folk ikke altid søger det forkromede (nu har jeg ikke set begge disse to rejsesider).
Når Pia i Valby laver en hjemmeside på 123hjemmeside med hendes lejlighed i Thailand, som hun lejer ud, så sker det, at hun får mere trafik og debat end den professionelle udlejer.
Jeg har et produkt, der er målrettet thaiere, og her lavede jeg helt bevidst en kikset hjemmeside - den giver kunder... Det professionelle kan virke fremmegørende, hvis man ikke ligefrem er et stort brand.
Så hvad er en god side?
Hilsen, Robert