Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig på fuldtid - A-kasse/dagpenge regler?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg har været ledig det sidste års tid, og har haft ret til at drive virksomhed i mindre omfang som bibeskæftigelse af min A-kasse.

Jeg fik job i dag, hos en virksomhed som gerne ville benytte mig som ekstern konsulent gennem mit firma. Der er arbejde nok til at jeg ikke behøver være ledig mere, så det er jeg utrolig glad for! Samtidig kan jeg få lov til at udleve min drøm som selvstændig på fuldtid - det er bare super dejligt! 

Jeg har dog nogle enkelte spørgsmål jeg gerne ville have afklaret, da mange af jer er selvstændige og måske kan hjælpe mig:

Jeg skifter A-kasse til ASE da jeg nu bliver selvstændig på fuldtid, og er klar over reglerne for at være dagpenge berettiget i tilfælde af jeg skulle miste mit arbejde. Altså, at jeg skal lukke min forretning helt ned, afmelde momsnummer og vente 3 uger i karantæne før jeg kan få dagpenge. Men er det sådan ligetil? Er jeg berettiget til dagpenge fra første færd af? Min anciennitet bliver jo naturligvis rykket over, så det har jeg på plads. Men altså i andre fagforeninger skal jeg "optjene" 1 års arbejde før jeg kan være berettiget til en ny dagpengeperiode.

Hvad hvis jeg mister al mit arbejde om 4 mdr.? Står jeg så uden nogen somhelst form for sikkerhed, eller hvordan er reglerne?

Håber i kan gøre mig klogere :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:44
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 16:20

Hej!

Og først og fremmest tillykke med din nye beskæftigelse.

Hvis din virksomhed efter en periode ikke kan køre rundt, og du er nødsaget til at dreje nøglen om og søge dagpenge, er der visse ting at iagttage:

Du skal helt ophøre. Inventar, driftsmidler og varelager skal afhændes, og CVR-nummer og virksomhedens andre offentlige registreringer skal afmeldes.

I en mindre konsulentvirksomhed kan det være sparsomt, hvad der skal afhændes, og det er derfor oftest ukompliceret at ophøre i forbindelse med dagpenge.

Hvis virksomheden er større, og der er flere selskaber og eventuelt driftsbygninger m.m. kan det ind i mellem knibe med at dokumentere ophøret med det samme.

I forhold til dagpengeperiode, kan jeg forstå, at du har modtaget dagpenge i et års tid.

Du kan vende tilbage til din gamle dagpengeret i en periode på 3 år fra du blev ledig første gang. Indenfor de 3 år kan du maksimalt få dagpenge i 2 år.

Din virksomhed kan bruges til optjening af ny dagpengeret. Du skal have drevet din virksomhed i væsentligt omfang i 52 uger indenfor 3 år for at optjene en ny dagpengeret.

”Væsentligt omfang” betyder, at du skal have arbejdet mere end 30 timer om ugen og have arbejdsopgaver og omsætning, der afspejler arbejdstiden.

Jeg ønsker dig god arbejdslyst - og er du efter mit forsøg på et svar stadig i tvivl om noget, så ring endelig til os på 7013 7013!

Venlig hilsen
Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent i ASE
www.ase.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36

Kan vel lægge til - og ØRS kan jo sige til hvis han mener det er forkert - at EN måde at se om man har arbejdet nok til at optjene dagpenge - også som ex ejer af ApS er

Gennemsnit af de to bedste af 5 sidste års løn/overskud - med regulering for resultatet de øvrige 3 år (og evt. regulering for medhjælpende ægtefælle) skal udgøre mindste kravet for dagpengeoptjening (noget omkring 255.000 kr)

Bare for at gi en ide om hvordan selvstændige A kasser ofte beregner om aktiviteten virker svare til fuld beskæftigelse. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 09:55

Hej igen

For folk, der ikke sidder med problemstillingerne til daglig kan det være ret svært at få armene om, men det er vigtigt ikke blande beskæftigelseskrav og satsberegning sammen.

Lad mig forsøge at forklare!

> Beskæftigelseskravet: Vurderingen af, om virksomheden er drevet i væsentligt omgang skal ifølge reglerne foretages på baggrund af flere faktorer.

Omsætningen – ikke at forveksle med overskuddet – er en af faktorerne. Der findes i sagens natur ikke en fast omsætningsgrænse, eftersom omsætning er forskellig fra branche til branche.

Cookie har her en pointe, fordi hvis virksomhedens overskud beløber sig til de 255.000, burde der i de fleste tilfælde ikke være problemer, medmindre det er oplyst, at den ugentlige arbejdstid er under 30 timer.

> Satsberegning: Det er først, når virksomheden har været drevet i 3 hele regnskabsår, at dagpengesatsen skal udregnes på baggrund af virksomhedens overskud.

Haves et overskud på ca. 255.000 kr. kan man oppebære maksimumsatsen på 208.260 kr. om året (2013).

Hvis man har høj omsætning men ikke et overskud, der er noget særligt, kan man søge den faste sats på 82 % af maksimum dagpenge. Det kræver dog, at virksomheden har været drevet i væsentligt omfang i de sidste 3 år.

Har man drevet virksomheden i mindre end 3 hele regnskabsår, når man søger dagpenge, beregnes satsen på baggrund af perioden forud for virksomheden. Har man været på dagpenge fås satsen fra tidligere.

Går en erhvervsdrivende og overvejer at stoppe, er denne 3 års-regel altså vigtig at kende. Bordet fanger, hvis virksomheden drives i mere end 3 hele regnskabsår.

Jeg håber det hjalp lidt. Jeg så i øvrigt, at der her på Amino var en iværksætter, der spurgte ind til muligheden for selv at stifte og drive en a-kasse. Vi overvejer at forsøge at lave et svar til ham, men allerede her kan jeg sige, at ovenstående nok giver et vist fingerpeg om, at en branche, hvor ydelserne er så reguleret af lovgivning, som vi er i a-kassebranchen, nok ikke er decideret taknemmelig at kaste sig ud i ;-)

Dbh
Øyvind

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 10:18

Jamen tillykke med det, men jeg fatter ikke hvorfor du ikke spørger din A-kasse, da det kan blive en kedelig historie for dig hvis du ikke følger reglerne 100%

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)