Hejsa! Jeg har været ledig det sidste års tid, og har haft ret til at drive virksomhed i mindre omfang som bibeskæftigelse af min A-kasse. Jeg fik job i dag, hos en virksomhed som gerne ville benytte mig som ekstern konsulent gennem mit firma. Der er arbejde nok til at jeg ikke behøver være ledig mere, så det er jeg utrolig glad for! Samtidig kan jeg få lov til at udleve min drøm som selvstændig på fuldtid - det er bare super dejligt! Jeg har dog nogle enkelte spørgsmål jeg gerne ville have afklaret, da mange af jer er selvstændige og måske kan hjælpe mig: Jeg skifter A-kasse til ASE da jeg nu bliver selvstændig på fuldtid, og er klar over reglerne for at være dagpenge berettiget i tilfælde af jeg skulle miste mit arbejde. Altså, at jeg skal lukke min forretning helt ned, afmelde momsnummer og vente 3 uger i karantæne før jeg kan få dagpenge. Men er det sådan ligetil? Er jeg berettiget til dagpenge fra første færd af? Min anciennitet bliver jo naturligvis rykket over, så det har jeg på plads. Men altså i andre fagforeninger skal jeg "optjene" 1 års arbejde før jeg kan være berettiget til en ny dagpengeperiode. Hvad hvis jeg mister al mit arbejde om 4 mdr.? Står jeg så uden nogen somhelst form for sikkerhed, eller hvordan er reglerne? Håber i kan gøre mig klogere :) |
Til lykke med de lyse udsigter.
Men jeg synes lige, jeg må advare dig om, at du skal være virkelig grundig med at finde ud af, om du rent faktisk er at betragte som selvstændig/freelance - eller om du vil blive anset som ansat.
Dansk Erhverv skriver om det her: http://www.danishdesignassociation.com/media/489684/retningslinier%20for%20freelancere.pdf