OBS: Beklager dette indlæg blev lidt langt, har svært ved at holde mine tekster korte :-) Hej Amino, så jeg har gået lidt med ideen om at starte egen webshop. Som 19-årig synes jeg det virker lidt uoverskueligt at starte op, men jeg synes det kunne være spændene at prøve det. Har altid haft en drøm om at være selvstændig, og tænker det her måske kan give mig noget erfaring. Dog ved jeg heller ikke rigtig hvad der er realistisk, så jeg tænkte at jeg ville forhøre mig om det her lyder usandsynligt (om der er penge i møget eller ej). Jeg kunne godt tænke mig at importere slik fra udlandet og sælge det igennem en webshop. Det kunne være slik fra USA eller Japan, ting som Reese's Cups, Willy Wonka eller lignende. Vi hører ofte om deres slik, men de færreste af os har prøvet det. Personligt kunne jeg godt bestille en bunke forskelligt slik til rimelige priser. En shop på Strøget kører det her koncept, men deres priser er fuldstændige urimelige synes jeg. En anden udgave var at sælge sodavand fra de forskellige lande. Igen har USA et kæmpe sortiment som ikke kan fås her i Danmark, og jeg ved personligt mine venner er vilde med Gazoz fra Tyrkiet, men den er ikke til at finde herhjemme. En tredje udgave var bare at sælge mad, ingredienser, ting og sager fra de andre lande. Jeg kunne igen forestille mig USA og Japan have sjove ting at byde på, som vi danskere slet ikke kunne forestille os men gerne vil prøve. Hvis der var penge i skidtet og slikket gik forrygende kunne man jo udvide det til de andre kategorier. Til sidst kunne man så både sælge slik, sodavand, mad og lignende. Dog med min ringe erfaring/viden ved jeg slet ikke om dette er muligt. Jeg kunne forestille mig at importere uden for EU ville være dyrt, og man skulle tage for meget for tingene så folk ikke er interesseret. Dog lever slikbutikken på Strøget stadig (vi snakker vingummi pakker på størrelse med Spunk til 10/20,-) så der må da være interesse for det. Sætter stor pris på evt. feedback eller hjælp. Hvis ikke så tak fordi du læste med! |
Hej Lauritz,
Din ide lyder skam meget sjov og tiltalende, men der er flere ting, der gør det til lidt af en opgave.
Du skal importere større mængder slik for at det kan betale sig at sende varer fra Japan og USA til Danmark. Når du så har gjort det, så skal der betales afgifter af sukker etc. Det betyder at dit slik går hen og bliver pænt dyrt i indkøbspriser. Så allerede inden du skal til at finde kunder til dit slik, så er det op ad bakke grundet prissætningen.
Der er en anden ting, der er værd at bemærke omkring Strøget:
Huslejerne derinde er astronomiske og man kan tage flere penge for varerne end noget andet sted i Danmark. De varer du omtaler ville aldrig blive solgt online til de priser, medmindre at nogen bare slet ikke kunne leve uden. Men når man kan gå ned og få stillet sin sliksult med det samme, så bestiller man sikkert ikke vildt dyrt vingummi online og venter på det. Husk også at mange kunder er turister og elsker ting fra deres hjemlande.