Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde betalt forkert faktura

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Thorsø
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 334
Fra  Joomlakonsulenten.dk Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har en kunde der modtog en faktura med nr. 001 (nr. blot til eksempel). Der var så en opdatering til fakturaen og bogføringsprogrammet slettede det gamle fakturanr. og oprettede et nyt. Sendte en mail med den nye faktura og en anvisning om, at faktura 002 erstatter 001.

Men nu har kunden betalt faktura 001, som ikke findes i systemet længere. Og faktura 002 står "åben".

Hvad gør jeg i sådan en situation?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der må være sket en fejl. 

Joomlakonsulenten.dk:
Der var så en opdatering til fakturaen og bogføringsprogrammet slettede det gamle fakturanr. og oprettede et nyt.
Det må programmet ikke kunne hvis fakturaen er sendt (og dermed til bogføring)

Joomlakonsulenten.dk:
Sendte en mail med den nye faktura og en anvisning om, at faktura 002 erstatter 001.
fejl - faktura 1 skulle ha været krediteret og erstattet af ny faktura 2

Joomlakonsulenten.dk:
Men nu har kunden betalt faktura 001, som ikke findes i systemet længere. Og faktura 002 står "åben

Jeg kan ikke sige det - da det lyder som noget du har fået kludder i - evt i Dinero - men du burde ikke der kunne slette en faktura (01) hvis den var sendt, så det lyder mystisk.

Hvis det er et andet system, kan jeg ikke svare heller men i alle fald: En faktura der er sendt (og dermed til bogføring) kan kun annulleres ved at man sender en kredit nota for den til kunden og derefter laver man en ny faktura. Betaler kunden så den forkert, så returnerer man penge eller rykker for den manglende betaling i.h.t. faktura 2

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Thorsø
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 334
Fra  Joomlakonsulenten.dk Skrevet kl. 23:53

Hej John,

Tak for hurtigt svar.

Jeg bruger Billys Billing og har lige været logget på. Du har ret, den har ikke slettet fakturaen - den står blot som "Annulleret". Så den er stadig i systemet.

Så, hvis jeg forstår dig korrekt, så skulle jeg have valgt at lave en kreditnota i stedet for at annullere fakturaen. Dernæst oprettet en ny faktura osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57

Jep helt korrekt  - krediter den forkerte altid - og send den med en ny og så kør det derfra - hvorfor systemet har annuller som mulighed aner jeg ikke - man må aldrig bare annullere en sendt og bogført faktura, men deres support kan givet forklare hvad det skulle ha været gjort

Smile

Givet er - kreditering og ny faktura og ryk kunden for forskellen hvilket jo er let hvis I er enige om den pris det skal ende med

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:41

Cookie - John Hannover:

hvorfor systemet har annuller som mulighed aner jeg ikke - man må aldrig bare annullere en sendt og bogført faktura

Ja, det er en af fejlene i Billy's Billing.

Jeg vil gætte på, at mindst 90-95% af de iværksættere der anvender Billy's Billing ikke overholder dansk lovgivning, netop fordi systemet i mange tilfælde opfordrer brugeren til at gøre noget ulovligt.

I dette tilfælde vil der opstå hul i fakturarækken, og det er ulovligt, men desværre noget jeg ser hos alle mine nye kunder, der anvender Billy's Billing.

Cookie - John Hannover:

kreditering og ny faktura og ryk kunden for forskellen hvilket jo er let hvis I er enige om den pris det skal ende med

Enig. Dette er den rigtige måde at gøre det på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:35

Det lyder da i den grad som at BB burde ændre så man ikke kan annullere en udsendt faktura men kun kan kreditere og lave ny. BB følger sikkert med og kan jo kommentere

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:08

Hej John,

Ja, det ville være et skridt i den rigtige retning, hvis BB ville lave den ændring.

Der er dog også andre fejl og mangler, herunder en meget stor risiko for, at brugerne misforstår den opgørelse af årets resultat, som BB laver. Den er ikke skattemæssig korrekt, og der skal en revisor på eller kyndig regnskabsperson på, for at sikre, at man ikke angiver et fejlagtigt skattemæssigt resultat.

Det er min opfattelse, at brugerne tror de bare kan tage det tal, som BB angiver, og skrive på deres selvangivelse. Det vil dog i næsten alle tilfælde være forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

Martin E. Jensen:
Det er min opfattelse, at brugerne tror de bare kan tage det tal, som BB angiver, og skrive på deres selvangivelse. Det vil dog i næsten alle tilfælde være forkert.

Nu kender jeg ikke deres årsopgørelse men jeg tror punktet er meget vigtigt og faktisk gælder ganske mange regnskabsprogrammer. Det er ikke godt, at programmerne "bilder" brugerne ind, at de nærmest varetager alt og man behøver ingen viden for at kunne lave korrekt regnskab.

Dels aner programmerne ikke hvad det er der bogføres - jo hvis det er en webshop via API men fordeling af momsaktiver der anskaffes til privat og virksomhed delt, hoteller, repræsentation - kan man trække frisør fra inden store kundemøde (har jeg skam set gjort vellykket) kørepenge, udlægsordning osv - - selv importmoms og angivelse af den, dér kræver det desværre stadigt noget personlig.

Det gælder også tallene til selvangivelsen, korrektioner til skat og endnu mere hvis vi taler selskaber (ApS mm) hvor regnskabet ofte skal stilles helt anderledes op, end en årsregnskabsrapport fra et økonmiprogram gør det. Det kan jeg sige også gælder summasumarum - hvor gruppetal skal tages helt anderledes end i den kørte rapport + ofte laves helt om når man ikke vil vise omsætning + ledelsesrapporter som ofte udelader vigtige punkter osv.

Egentligt tror jeg at programmerne, forudsat man har bogført alt korrekt godt kunne sættes til at lave en rapport der var klar - funktionsopdelt og hvad der ellers er for alternativer. Det er dog MEGET sjældent der ikke opleves behov for en del efterposteringer.

Jeg tror programmerne kunne blive endnu bedre ved at kunne opstille en årsrapport mere tilsvarende krav til indberetning - angive momsrapport med tydelig inkl importmomsangivelse OG at kr xxx skulle i rubrik A og xxx i B og xxxx i C og konto xxxx skulle listeindberettes osv

Alle disse ting som folk helt uden økonomividen, men stor viden om alt de ellers laver, risikerer at falde i vandet med, når de vælger ikke at bruge hjælp en gang i kvartalet eller ved årsskifte - helt afhængigt af behov

vh

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 13:44

Hej

Det er rigtigt, at man ikke må annullere en udsendt faktura og erstatte den med en ny - der skal altid en kreditnota til.

Grunden til, at "Annuller" er en mulighed, er, at det ofte kan ske, at man laver en faktura, som af en eller anden årsag ikke skal sendes alligevel. I og med at man ikke har udsendt fakturaen, er der heller ingen grund til at sende kreditnota - man annullerer blot fakturaen og systemet laver en kreditering af den uden at der rent faktisk genereres en kreditnota. Altså er der intet, der bliver slettet i systemet, og fakturarækkefølgen forbliver intakt.
Mht. årets resultat, så vil det være umuligt for regnskabsprogrammet at vide på forhånd, hvilke skattemæssige reguleringer der skal laves på hver enkelt bruger. Det, du får ud af programmet, er som med de fleste andre programmer, årets regnskabsmæssige resultat.
I er velkomne til at kontakte vores support på tlf. 70 23 83 80 eller mailen support@billysbilling.dk hvis I har flere spørgsmål. 
God dag! 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

Toke Kruse:
Grunden til, at "Annuller" er en mulighed, er, at det ofte kan ske, at man laver en faktura, som af en eller anden årsag ikke skal sendes alligevel. I og med at man ikke har udsendt fakturaen, er der heller ingen grund til at sende kreditnota - man annullerer blot fakturaen og systemet laver en kreditering af den uden at der rent faktisk genereres en kreditnota
men det skaber jo klart problemer for folk - så hvis I synes det er godt nok, så må I gøre det - tråden viser jo problemet. 

Toke Kruse:
Mht. årets resultat, så vil det være umuligt for regnskabsprogrammet at vide på forhånd, hvilke skattemæssige reguleringer der skal laves på hver enkelt bruger.
TOTALT enig - det er bare synd at nogle tror, at hvis de bare har et regnskabsprogram så klarer det ALT - og det er ikke BB kritik men gælder jo alle.

Bogføringngsprogammer kan bogføre præcis det som folk ved om bogføring og være behjælpelige men de kan ikke erstatte viden om regler, og det synes jeg somme tider det kan se ud som de kan, når de markedsføres

vh

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)