Min nabo driver en lille fotovirksomhed, hvor han tager billeder til begivenheder osv. I dag mødtes vi over en kop kaffe og han fortalte han ikke kunne overskue at skifte bank. Uddrag: (med tilladelse fra min nabo) Beklager at du først får svar nu fra os. Vi vil meget gerne komme med et tilbud på dine bankforretninger. De papirer jeg skal bruge fra dig er følgende: Privat: - 3 sidste lønsedler - Årsopgørelse 2012 - Forskudsopgørelse 2013 - 6 mdr. kontoudtog fra jeres lønkonto - 6 mdr. kontoudtog budgetkonto - Privat Budget - Restgældsoplysninger på evt. lån inkl. rentesatser - PBS oversigt med oplysninger om kreditforeningslån
Erhverv: - Udskrift fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - Seneste årsregnskab - Seneste kvartalsbalance - Aktuelt driftsbudget - Privat budget - Private lønsedler for hele husstanden - Seneste årsopgørelse fra bank eller sparekasse - Aktuel kontooversigt - Indkomst og formueopgørelse
Jeg ser frem til at høre fra dig. Du må have en god dag. Syntes da det er en ordenligt mundfuld at skrabe sammen til en bank. Jeg mindes ikke jeg havde andet en årsopgørelse med, da jeg i 2008 skiftede. |
det er ret individuelt - her er de da i alle fald grundige. Der er ikke tvivl om at kravene er øget - jeg mener det er hvidvaskningsloven der ligger til grund, men det forklarer ikke alle tingene.
Banken skal forstå kundens behov og hvor pengene overordnet stammer fra ved erhvervskonti.
Omvendt synes jeg sådan set det er ret godt at bankerne sikrer sig for det er jo mig der skal betale hvis kunden ikke kan klare sine ting (sammen med dig og en del andre :))
Personligt synes jeg der tages lidt rigelig fat men hvis jeg bare ser på erhverv så ville jeg vel selv kunne tage det frem på en halv time, så værre er det jo ikke - hvis banken så ellers ud fra materialet sikrer en de ting man har behov for - fordi de nu føler sig trygge, så er den ok med mig.
Jeg er enig, det er ikke så let at skifte bank - og hvidvaskningslov sammen med krav til ordentlig risiko afdækning i en tid med kreditklemmer, gør det givet bare vanskeligere
Venlig hilsen