Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er prisen på ophavsretten på et design?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet hyret til, at designe en arbejdsuniform til en butikskæde og har angivet en timeløn. Jeg har løseligt fået af vide, at det drejer sig om ca. 500 stk. pr. del og der er 3-5 dele. Men nu er jeg i tvivl om, hvordan og om jeg skal prissætte ophavsretten til mit design? Gør jeg det stykvis eller skal jeg have en samlet sum, når arbejdet er afsluttet og hvad er en realistisk pris både for kunden og jeg? Hvis jeg skal forlange en stykpris, hvordan sikre jeg mig så på længere sigt min retmæssige udbetaling?

Håber I kan hjælpe mig, da jeg skal til samtale først på ugen!

Kh Nadja

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Typisk afgives en samlet pris på en sådan opgave, hvor ophavsretten indgår.

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nadja,

Mellem virksomheder er der i Danmark fri aftaleret - det betyder at du kan sætte prisen og betingelserne for brug af dine ydelser, præcis som du har lyst til! Det kræver altså blot, at din kunde vil acceptere dine krav - og det er jo her det nogen gange bliver svært!

I Danmark er det også sådan med ophavsret at ophavsretten på dit arbejde ALTID er dit, med mindre andet aftales specifikt - Det er noget som mange kunder i reklamebranchen, tryk- og reklamebranchen m.fl. har været ærgerlige over, at de ikke vidste - for det er jo klart at en kunde oftest forventer at PRISEN er inkl. ophavsret.

I praksis tror jeg også det er det de fleste forventer og gør - uden at det giver problemer i kundeforholdet.

Omkring prisen i forhold til din konkrete kunde, så ville jeg ganske enkelt tale med kunden om det. De fleste kunder vil gerne have en dialog om dette og dialogen kan jo typisk være.. Jeg skal bruge 100 timer på mit arbejde og hvis du skal købe arbejdet INKL. ophavsret, så tager jeg 1.150,- kr. i timen + moms - ellers ville jeg tage 760,- kr. i timen og 25.000 for ophavsretten - f.eks.

Hvis kunden er glad for dit arbejde og du iøvrigt har en pragmatisk tilgang til værdien af dit arbejde, så tror jeg sagtens at I kan blive enige om pris og betingelser!

Hvis du er medlem af en arbejdsgiver organisation f.eks. Grafisk Arbejdsgiver forening, så vil du garanteret kunne få konkrete råd/vejledninger ift. til dit konkrete arbejde.

Men som udgangspunkt, ville jeg tale med din kunde og blive enige...

Go' fornøjelse,

Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tak for dit svar!

Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Mange tak for dit uddybende svar!

Jeg tumler lidt med at fastsætte prisen, da jeg intet begreb har om, hvad der er et realistisk prisniveau! Jeg har snakket med min fagforening samt et bureau for freelancere og ingen af dem kan give mig et konkret svar på prisniveauet, andet end at jeg er berettiget til, at tage penge for ophavsretten. Jeg er dimitterede i januar og dette projekt er min første lønnede design opgave.

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 44
Fra  Impulskontrol.dk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:
Mellem virksomheder er der i Danmark fri aftaleret...

Hvordan stiller det sig hvis man har en person ansat til at producere originale texter f.eks. Vil den ansatte på nogen kunne hævde rettigheder over dette materiale?

Winnermind forandringsledelse - vejen til bedre beslutninger

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det er ikke så let, men eftersom du allerede har lavet eller er igang med arbejdet - burde du måske overveje det hurtigt, da det jo efterhånden vil handle om at afstemme forventningerne mellem dig og din kunde.

Synes du skal tage debatten up-front med dem og i tilfælde af at de ikke forventer at betale for andet end din tid - hvilket langt de fleste formodentlig vil vente, så tag det som lærepenge... Helt ærligt, så skal du bare sørge for at få mest muligt pr. time og under 700,- kr. i timen vil være (næsten) dumt... + moms.

Jeg tror at LANGT de fleste grafikere er nødt til at acceptere at ophavsret er en del af den pris de giver og hvis du ikke allerede ved det, så er der dæleme hård konkurrence derude!

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Ok. Tak for din tid!

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 44
Fra  Impulskontrol.dk Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:
Som udgangspunkt er det arbejdsgiverens ophavsret - men du kan lige læse uddybelsen http://www.ga.dk/artikel.dsp?page=11552 her - er overbevist om at det er sammen udgangspunkt i tekster..

Mange tak!

Jeg læser det sådan at man ved produktion af tekster f.eks. til hjemmeside bør sikre sig at ophavret er en del at ydelsen, når ikke det er en fastansat, der leverer teksterne. 

Winnermind forandringsledelse - vejen til bedre beslutninger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)