Som sagt er Illustrator nok dit bedste valg, hvis du skal lave dit eget logo. Programmet er dog forholdsvist dyr at anskaffe på lovlig vis - og man kunne vel aldrig finde på andet :) Når du har programmet vil jeg anbefale at kigge på http://vector.tutsplus.com/. De har nogle helt fantastiske guides. |
Mit råd er at før du begynder at tænke på filtyper, dyreprogrammer og meget andet, så sæt dig ned og læs lidt helt basal teori - det ikke noget der tager flere uger, og kan hjælpe dig med selve den viden du skal bruge for at udforme et logo.
Ting som jeg mener er relevante her er bl.a. ting som "gestalt lovene", så noget om farvekomposition og kontraster. List basal symbol lære er heller ikke helt af vejen, samt noget teori om brug/valg af skrifttyper.
Når du har det på plads, så find nogle af de forskellige gratis programmer, som du kan bruge til at øve dig, både i hvordan de virker, men også i at tegne, så du kan få arbejdet med den kreative del af dig - det skal også siges at der ofte er en del ligheder mellem de gratis og ikke gratis programmer, så du kan bruge det du lærer når du øver dig.
Efterfølgende så er Adobe Illustrator nok som tidligere nævnt det bedste program. Der bruger man det format der hedder vektor, og grunden til det er at der kan "billederne" trækkes og strækkes alt det du vil. Så når du har tegnet et lille logo som skal bruges på brevpapir, så kan det senere også bruges på plakater, og storskærme uden at det bliver sløret.
Held og lykke :)