Sad lige med et lille spørgsmål angående udbetaling af løn for 10 mand.
Jeg har en lille dørmands virksomhed hvor det primært er mig selv der arbejder rundt om med forskellige opgaver. Nu forholder det så sådan at jeg er blevet bedt om og finde folk til et større event. Til det skal der bruges 15m/k'er for at løse opgaven.
Så kom jeg lige i tvivl om hvordan det med lønnen forholder sig, har en interesse ikke at gøre det sort på nogen måde. Eventet betaler nu engang det det koster at have så mange folk på opgaven i 3 dage. Men hvordan med udbetaling til de folk der hjælper mig de tre dage.
Ingen af dem er fast ansat ved mig, og vil kun blive brugt de 3 dage og forhåbentligt en anden gang der byder sig sådan en opgave??
En "dags dato"-seddel, som kendt førhen er ikke tilladt i dag. Du skal i princippet lave en lønseddel til dine folk eller bede dem komme med en firma (også som privat).
På denne skal der fremgå fulde navn, adresse og ikke mindst CPR-nummer på vedkommende du skal afregne.
Det er både din og modtagers pligt at indmelde dette beløb til SKAT.
Hmm det bliver sgu da spænende, så her jeg vist nogen ting jeg skal have styr på kan jeg komme frem til??
Hvad ville være nemmest at gøre da ingen af dem som sådan er tilmeldt nogen form for firma'er??
Og hvad med de hersens løn sedler `???
Det "nemmeste" er nok, at bede dem om deres navne, adresser og CPR-numre, og så lave nogle "udbetalingssedler", som de får en kopi af. Du er ikke forpligtet til at følge op på, om de indgiver beløb til SKAT, men du er selv forpligtet til det, men klarer din revisor vel bare for dig, så du ikke skal spekulere på så meget andet end det du er dygtig til, nemlig kontrol.
du får deres CPR - logger på skat.dk (du skal nok ha kryds i arbejdsgiver i din profil hos virk.dk) og så kan du indberette dem ved deres CPR nummer, som timelønnede under skat Eindkomst - eller hvis det kan gentage sig, tilmelde dig letløn som er gratis Endeligt kan du tilslutte dig danløn (gratis men du skal printe og udfylde nets tilmelding og aflevere via din bank) Så er det også let at oprette ny medarbejder med deres CPR, vente 1 dag og deres skattekort er klar og du skal så bare skrive lønnen og får en lønseddel du kan sende + indberetning til skat og alt foregår helt automatisk - 15 kr per løn dog, modsat skats letløn som er gratis Prøv at registrer dig som arbejdsgiver under cvr og se så om du ikke kan tilgå punktet e-indkomst når du er logget på skat.dk som virksomhed
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Skal jo så have en revisor først jo, har jo blot været mig selv i et stykke tid.
Så det er jo gået rigtigt god med det hele, men så skal der lige styr på alt det andet også. Lige Pt tror jeg nu ikke der er så meget at give af til en revisor med hensyn til at kunne betale en revisor til at klare det arbejde omkring løn udbetaling???
det er lettere end du tror - bare hop ud i det - når du er arbejdsgiverregistreret og kan se e-indkomst når du er logget på skat, så giver det sig selv Opret ny medarbejder : du skriver CPR på personen og skats side finder alt der skal til Vælg funktionær eller timeløn eller noget i den stil, til dit formål tager du timeløn skriv løn kr xxxx
OG - hvis du synes det driller, så log ind og vær klar og ring til skat om formiddagen, og tryk dig frem til e.indkomst og du vil få en person der kan sige præcis hvordan du skal gå frem med den første person, og derefter er det helt let vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja det er sikkert rigtigt, har ikke nået at0 tjekke det så meget ud i nu. Har dog kigget danløn lidt igennem ser nu heller ikke helt tosset ud.
Men sidder lige og tænker på hvordan skal det bogføres i regnskabet med lønen og atp og alt det der nu kommer når man skal udbetale løn? Og især Hvordan med det letløn fra skat af¿¿¿
i danløn er det let - du kan for de større regnskabssystemer enten få en fil du kan hente ind, eller en liste der viser præcis hvilke konti du skal bogøre det i - så det er ikke svært heller - du skriver bare i dine oplysninger hvilket bogholderi program du bruger - og så få du klar liste over hvad der skal i hvilke konti
vh