Hej... Jeg har fået en erhversidé, der ligger indenfor fødevare/take away gruppen, den er lige til at gå til, minimale udgifter og stort set ingen risiko for at miste penge... Men jeg er helt grøn indenfor skat (jeg ved dårligt nok hvad et fradrag er, og hvorfor jeg egentlig betaler skat). HVIS jeg nu fandt frem til at jeg på en måned (i opstarten) ville kunne indtjene ca. 20.000 kroner - hvor meget skat skal jeg så af med? Hænger det sammen med moms, eller er der en sammenhæng mellem beløb og procent? Og hvad er skattefordelene ved at være selvstændig? (Er der overhovedet nogle?!)
Jeg ved jeg lyder lidt håbløs, men nu giver jeg det da lige forummet en chance for at hjælpe:)
PfH tak -morten |
Hej Morten
Hvis du starter, er du nødt til at sætte dig lidt mere ind i tingene, men her er en foreløbig beregning:
Du sælger varer for 40.000 kr.
Varerne har du købt for 20.000 kr.
Så er der et overskud på 20.000 kr.
Vi siger, at de ovennævnte priser er inklusive moms. Du skal betale moms af dit salg men må trække momsen fra af dit køb. Momsen er 20% af slutprisen, så salgsmoms minus købsmoms = 8000 - 4000 = 4000 kr.
Så af dit overskud på 20.000 kr. bruger vi 4.000 til moms, og du har 16.000 tilbage. Hvis du ikke har andre udgifter, du skal trække fra (f.eks. lokaleleje, kørsel, porto osv.), så er dit skattepligtige overskud 16.000 kr. Dem kommer du til at betale skat af.
Hvor stor skatten er, afhænger af mange ting, men i første omgang kan du roligt sætte halvdelen af dit overskud til side, så går det nok ikke helt galt.
Med venlig hilsen