Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab ved tab af indkomst som underleverandør ved konkurs

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Da en større virksomhed for nyligt gik konkurs, mistede jeg to måneders løn. Jeg har været underleverandør som webdesigner gennem en konsulent:

'Stor virksomhed' -> internet konsulent - > webdesigner (mig) .

Nu har jeg to fakturaer i mit regnskabsprogram som er ubetalte, plus at jeg vel også har mulighed for at trække beløbene fra som tab?

Er der nogle der kan hjælpe med hvordan jeg skal håndtere hele situationen?

Hilsen
Kristian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32

Du kan ikke uden videre afskrive tabet. Der er regler for hvordan det skal ske.

Spørgsmålet er hvem har du kontrakt med? Er det arbejde som du har skulle lave til konsulenten er det jo et spørgsmål om kravet kan rejses mod ham. Hvis ikke - skal du sende en opgørelse over dit krav til konkursboets kuratur.

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 19:43

Henrik Koudahl:
skal du sende en opgørelse over dit krav til konkursboets kuratur.

eller det som er endnu billigere da alt andet kun koster ekstra tid og penge, krediter fakturaen og kom videre....

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:51

Søren.Pedersen:
eller det som er endnu billigere da alt andet kun koster ekstra tid og penge, krediter fakturaen og kom videre....

Det mener jeg er et forkert svar, da man i det tilfælde jo netop ikke kan få fradrag for tab på kreditorer.

Du skal prøve at få dine penge hjem og når du kan bevise, at du har forsøgt og ikke kan få beløbet (eller kun en lille del af det) hjem, kan du afskrive det som tab.

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 20:03

Hej

Lyder ikke rart.

Såfremt du har kravet mod konkursboet skal du sende kravet til kurator for boet. For at du kan fratrække tabet moms- og skattemæssigt skal der ligge en erklæring fra kurator om størrelsen af den forventede dividende.

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 20:15

Birte Andersen:
Det mener jeg er et forkert svar, da man i det tilfælde jo netop ikke kan få fradrag for tab på kreditorer.

korrekt, men du har jo således ikke et tab ej heller og du kan kun fratrække tab hvis du aktivt har forsøgt at inddrive pengene = advokat, retsag etc

I mange situationer, beløbet afhængigt, kan det bedre betale sig bare at kreditere og derved lukke sagen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42

@ Søren. To måneders løn er nok et frimærke værd!

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 20:49

Henrik Koudahl:
To måneders løn er nok et frimærke værd!

Er desværre nok ikke helt bare at sende en kopi af fakturaerne som du mener at have til gode (hvilket vi alle godt ved du har), du ender sandsynligvis med at skulle bevies at de fakturaer nu også er korrekte og har den reelle pris etc etc og det er den del der kan ende med at koste dig penge.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
For godt tre år siden ændrede skat praksis på dette område. Tidligere var det et krav, at debitor var konkurs, og uden udsigt til dividende. I sag er det nok, at man har gjort noget aktivt f.eks. Inkasso. Der findes egen inkasso, så det er vel ikke nødvendigt at henvende sug til en advokat. I din situation er konkursen en realitet, og i langt de fleste boer kommer der ikke dividende, og det erkender skat også. Hvis ikke kurator oplyser, at du har udsigt til en pæn dividende, så afskriv hele molivitten.
Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 04:45

Nedenstående under forudsætning af at kravet er mod virksomheden som er gået konkurs:

Når din debitor er gået konkurs kan du som udgangspunkt foretage et foreløbigt fradrag for tab på en anmeldt fordring, uanset konkursboet ikke er afsluttet under nedenfor forudsætninger:

Et foreløbigt tabsfradrag i forbindelse med konkurs forudsætter jf. praksis, at kurator fremsender en erklæring om størrelsen af den forventede dividende. Du kan herefter foretage et fradrag på differencen.

Såfremt du ønsker at foretage et fradrag før kurator sender en erklæring om størrelsen af den forventede dividende kan det ikke udelukkes,at det vil være muligt at foretage et foreløbigt fradrag for tab på baggrund af beregnet maksimal dividende, såfremt kurator kan tiltræde beregningen. Dog vil jeg anbefale at spørge SKAT af via et bindende svar.

Det er ikke nok at du eller din revisor udarbejder en erklæring om størrelsen af den forventede dividende eller du foretager et fradrag på baggrund konkursboets aktiver og passiver(laver en beregning på en maksimal dividende).

Efter min opfattelse er det p.t.  gældende praksis vedrørende  tab på debitorer som er gået konkurs såvel skatte- som momsmæssigt.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)