Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor gør du ting for andre? hvorfor gør du ting i det hele taget?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 104
Fra  www.letswork.dk Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fulgt lidt med i debatten omkring hvorfor man gør ting for andre. Er det fordi men selv får noget ud af det?

Jeg vil prøve at komme med min holdning til emnet, set ud fra mit eget menneskesyn, for det er i virkeligheden det det handler om. Så må du synes om argumentationen eller ej ;) 

Jeg mener, at alt hvad alle gør og de beslutninger mennesker tager, er for at gavne sig selv. Det er ligemeget hvad det handler om, så er alle de handlinger og beslutninger man tager på den ene eller anden måde til gavn for en selv, nu eller i fremtiden. Det er der slet ikke noget negativt i. 

Et eksempel kunne være, at man hjælper andre for, at man selv blive gladere eller får det bedre med sig selv. 

Man kan slå op med kæresten fordi man på længere sigt får det bedre, selvom man elsker ham/hende. 

At man man bliver selvmordsbomber af egen fri vilje, for at komme i himlen og leve et evigt liv i paradis. 

Man starter en virksomhed, fordi man håber på at man senere kan få en højere levestandard, hvilket er det alle ''lever'' for, om det så er i forhold til materielle ting eller mere uhåndgribelige ting. Det hele handler om at man selv vil have det bedre på den ene eller anden måde. 

Det er sådan jeg ser på verdenen og de mennesker der er i den. 

Hvad bestemmer så dette hvorfor man gør forskellige ting, og hvilke ting man gør for at opnå sine egne ''mål'' med sit liv? Det er faktisk meget simpelt. Det gør ens egen logik, andres logik (de mennesker man omgåes), ens egne værdier, samt den kultur man lever i. 

De ting varierer fra menneske til menneske, og fra kultur til kultur. 

Det er forskelligt hvorfor vi hjælper, hvad vi hjælper med, og hvem vi vælger at hjælpe. Jeg mener bare at grunden altid er den samme, nemlig for selv at høste et eller andet form for udbytte. 

www.letswork.dk - Bringing brains to business!

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 11:08

Hej Lasse,

Jeg tror også på, at man hjælper andre for i sidste ende at hjælpe sig selv. Hvad man giver kommer igen (måske ikke det hele men en god del). Se evt. Martin Thorborgs seneste video "" target="_blank">Du hjælper andre for at hjælpe dig selv".

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

.
Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 11:33

Hej Lasse,

Jeg forstår dit synspunkt, men hvad hvis man så en hjælpeløs efterladt baby ligge og græde på et fortov?
I sådan et tilfælde, er jeg sikker på at man ikke har "bagtanker" og derfor kun ønsker at hjælpe. :D

Mht filosofien "det du sender ud, får du tilbage igen", siges det at man skal helst hjælpe 100% UDEN at FORVENTE at få noget igen. Så virker det bedst.
Ellers hjælper man ikke oprigtigt, da man har bagtanker.

Jeg kan anbefale bogen The Go Giver, der kan læses på en aften. Den handler netop om dit tema for dette indlæg og er i øvrigt en fremragende bog (og nej har desværre ikke skrevet den... ;)

Fra Århus
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 120
Fra  Words Alive Skrevet kl. 18:47
Hej Lasse,
Jeg tilbyder lige nu gratis tekstkonsultation for at blive dygtigere til online rådgivning - og netværke. Det er en måde at komme i kontakt med min omverden på, som hjælper til at bringe mig hurtigere i den retning, jeg gerne vil.

Uden mit indlæg om denne times gratis tekstkonsultation havde jeg ikke mødt Casper, som ved en masse om hjemmesider. Hvis jeg skal have nyt input til min hjemmeside engang, vil jeg være mere end tryg ved at hyre ham til ar rådgive mig.

Jeg er blevet klogere på at give tekstrådgivning via mail - og min klient har fået en times input, som han kan tage med sig.

Jeg elsker at gøre noget, der er en ren win win.
Derfor.

Vh
Ditte
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)