Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyldnersvig? Kunde har tilbageholdt forfalden betaling og brugt pengene til selv at starte direkte konkurrerende virksomhed....

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej, jeg har et spørgsmål omkring ret og uret.

En kunde til en virksomhed, har via en tidligere medarbejder fået kendskab til at virksomheden med stor sandsynlighed vil blive taget under konkursbehandling i nærmere fremtid.

Kunden har derefter undladt at betale det han skylder virksomheden, men har tilgengæld anvendt de penge han skylder virksomheden, til at starte et selskab med den tidligere virksomheds medarbejder som Direktør. Denne nye virksomhed som kunden og den tidligere medarbejder har startet, er en direkte konkurrent og vil beskæftige sig med det samme og sælge til de samme kunder.

En ting er det måske er umoralsk at gøre sådan, men er det lovligt at gøre sådan?

Jeg tænker mere på, at man har udnyttet en information fra en tidligere medarbejder i ond tro, har undladt at betale det der er forfaldent, for at skaffe penge til at starte en ny virksomhed op med den tidligere medarbeder som ledelse? Og sikkkert i den tro at en kurator ikke vil forfølge gælden. I min verden er det skyldnersvig, brud på markedsføringsloven, og egentligt direkte tyveri.

Men er det noget en kurator/dommer vil gøre noget ved?

Hilsen Henrik.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik1974:
Og sikkkert i den tro at en kurator ikke vil forfølge gælden

Kurator har jo næsten pligt til at forfølge gælden. Hans skal have flest muligt penge i kassen til kreditorerne i konkursboet.

Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 114
Fra  http://coolwatch.dk Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa,

Af det du skriver så forstår jeg følgende:

1) Virksomheden har et skyldigt tilgodehavende. Betales der ikke til tiden kan man rykke og derefter inkasso og derefter gå retsligt.

2) En medarbejder har forladt virksomheden og vil sandsynligivs udnytte sin nuværende viden om produkter og kunder til, at etablere sin "egen" virksomhed.

 

Om den nye virksomhed har anvendt de "skyldige" penge eller ej er ligegyldigt. Har han ikke betalt til tiden og ikke gjort opmærksom på evt. mangler i leveringen og derfor afventer at udføre betaling, så skal han betale. At få ham til at betale er en anden sag. Er beløbet forholdsvist lille, så kan det ikke betale sig, at forfølge kravet, i givet fald skal den der erklærer virksomheden konkurs betale for dette!.

Jeg antager mht. opstart af anden virksomhed, at pågældende medarbejder ikke har en konkurrenceklausul. Går nuværende virksomhed konkurs er en given konkurrenceklausul ligegyldig for hvem vil kræve den overholdt!.

 

Jeg er ikke jurist men håber at ovenstående bidrager lidt. Der er nogle gode "advokat-sider" på nettet hvor man kan spørge gratis.

 

God aften.

 

 

 

Interim løsninger og økonomisk sparring - http://okonomiplus.dk/

 

Tilmeldt 4. Jul 13
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville gøre flg. 

1. sende en rykker

2. sende en inkassovarsel. 

3. Sende et betalingspåkrav. Det er enkelt- det kan du gøre selv. 

4. Når du får en dom, så sender en konkursbegæring- udformningen kan findes på nettet. Det er ret enkelt. Send den kun, såfremt du ved, at der er penge i boet eller drop dit tilgodehavende.  En minus ved konkursbegæringen er, at der skal lægges en garanti på 30 000 kr. til advokat, men du dog får tilbage, såfremt der er penge i boet. 

Drop udenretslig inkasso- det er spild af penge. 

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Det er ikke skyldnersvig og afhængig af beløbets oprindelse og størrelse og værdien af

den viden der overføres til den ny virksomhed, har kurator et teoretisk mulighed for at 

Anlægge erstatningssøgsmål - men der skal rigtig meget til.

Diskursen om det er moralsk eller ej, må du føre med din Gud.

Man kunne anlægge den betragtning, at den viden og know-how der er akkumuleret i virksomheden, jo fortsætter i et andet regi. 

Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 37
Fra  BE communication Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

I denne sammenhæng vil jeg anbefale at kontakte en advokat og så sammen få belyst sagens sammenhæng, samt finde ud af hvordan det hele bedst løses. Jeg vil mene at det vil være pengene værd. Wink

God weekend herfra.

Tina Nurby

BE communication

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer, Tak for jeres gode og fyldestgørende svar.

Det er rigtigt rart at få afklaret disse ting. Det giver ro i sjælen at vide hvordan landet ligger og at jeg frem for alt ikke skal bruge kræfter på at tage en kamp der ikke kan vindes-:)

At jeg stadig synes det er dårlig moral er en anden ting, men omvendt: Enhver er sin egen lykkes smed, og bare fordi man ikke selv havde succes, betyder det heldigvis ikke, at man ikke skal unde andre at få succes.

Tak endnu engang til Jer alle!

Hilsen Henrik
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)