Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterligninger af designervarer - Er det lovligt i Danmark?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må blive et nej.

BoConcept har tidligere lavet en stol der mindede utrolig meget om ægget, og den må de ikke producere mere, da den simpelt ligner for meget.

Stolen hedder Evo og kan ses her

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 15:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Det er også derfor, at trådstarter bør få en advokat på fra starten, så alle tænkelige problemer kan forebygges...

Næ.

Jeg anbefaler at lave noget ærligt, hvor man ikke er i tvivl. Hvis man skal bruge advokater for at sikre sig er man ude på et skråplan, og driver snyltevirksomhed.

Hvorfor ikke lave sit eget brand, sit egen stil i kjoler eller sin egen detalje i stedet for at satse på at 15 % er langt nok væk.

Og så vil jeg da sige, at hvis ens snyltevirksomhed er produktiv nok til også at betale for advokater, så er man langt på den forkerte side .

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:58

Jens S:

Fashion-Seller:
Det er også derfor, at trådstarter bør få en advokat på fra starten, så alle tænkelige problemer kan forebygges...

Næ.

Jeg anbefaler at lave noget ærligt, hvor man ikke er i tvivl. Hvis man skal bruge advokater for at sikre sig er man ude på et skråplan, og driver snyltevirksomhed.

Hvorfor ikke lave sit eget brand, sit egen stil i kjoler eller sin egen detalje i stedet for at satse på at 15 % er langt nok væk.

Og så vil jeg da sige, at hvis ens snyltevirksomhed er produktiv nok til også at betale for advokater, så er man langt på den forkerte side .

Misforstå mig ik, for jeg er helt enig i dine betragtninger, dog er det lettere at efterligne, for det er jo de varer, som er populære her og nu...

Jeg har kun svaret ud fra trådstarters spørgsmål, da jeg ik vil blande mig i, hvordan og hvorledes andre driver sit firma. Men min anbefalinger vil være de samme, som du skriver herover!

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:03

Puuhaa, Nu fik jeg pludseligt travlt og har endeligt fået læst alle svarene igennem.

-Tusind tak for alle jeres henvendelser og gode råd.

Men... Hvad pokker gør jeg nu. - Tænker lidt bare at vælge de produkter som jeg ikke har set før eller kender designer af. Men hvordan pokker (undskyld mit sprog) kan jeg nogensinde finde ud af hvem der i sin tid har lavet et design når der er millioner af varer at vælge imellem. Det er altså på kinesiske hjemmesider vi snakker her.

Jeg vil bare så gerne sælge disse produkter som jeg har gået og drømt om. Ærgrer mig næsten over at jeg i min research har lært omkring disse designers. Ville det stadigt være mig, og ikke producenten, som ville blive sagsøgt ? Jeg kunne jo i princippet ikke vide det.?

Kan man nogen steder få gratis advokat hjælp. Har desværre kun et beløb på 5000kr at starte op på. (ikke meget, jeg ved det )

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:41

Det er et problem helt enkelt, for hvis du vil sælge produkterne herhjemme OG de skulle vise sig at være kopier af design som andre har kopiretten til, ja så vil de gå efter dig - OG formentlig også ham der solgte dem til dig, men ja de vil gå efter dig. Det er dermed slet ikke så let med tøj hvor der jo er masser af kendte designere og der er masser af fabrikker i Kina som producerer alt fra rene kopier til let ændrede kopier - og der vil man hænge på den i forhold til ophavsretten. Kort beskrevet, så er der på alibaba og masser af den type sites MASSER af kopivarer - mange oplever også derude at blive sagsøgt, men der dukker nye håbefulde op hele tiden.

Du kan ikke sige du ikke vidste det og dermed klare frisag og du må forvente, at designejerne er ret aggressive og at du selv leverer beviset fra din hjemmeside - så take care. Overvej om det er risikoen værd at rode dig ind i noget du ikke kender nok til designmæssigt, målt i forhold til den potientielle indtjeing, for du kommer i konkurrence med mange andre etablerede - og får returvarer, størrelser - fejlsyninger og bare - folk der ikke lige syntes det var sådan det virkede på billedet - og og - En vanskelig branche lige at kaste sig ind i.

Du kan jo altid høre fabrikanten hvad han vil stille med af garantier, men det er ikke noget værd, hvis han vælger at stikke dig en løgn. Mest sikker er du naturligvis hvis det er dit eget design du får fremstillet.

Lettere er det jo med produkter man kan kende selv, rolex ure, iphone udstyr osv hvor man jo kan se tingene let selv og evt høre firmaet bag også - sværere med tøj hvis man slet ikke kender noget til det.

Nej du vil ikke kunne forvente gratis advokathjælp til dette, advokatvagten tager ikke opgaver for virksomheder, kun private og desuden er det jo langt fra let at finde en advokat der kender alle de store designs i tøj og som tør gi noget som helst form for garanti desværre. 

god vind med det i alle fald

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:48

Tja, den er jo bare rigtigt svær :(

- Og det er lige netop alibaba jeg har søgt på. ØV!

Kan du eller nogen herinde måske fortælle mig hvor man kan finde oprigtige leverandører ?

Synes bare stadigt det er underligt at disse store forretninger (både offentligt og på nettet) ikke er blevet knaldet for det hvis det er ulovligt og bliver betragtet som kopier ?

Og ville det på noget måde gavne mig hvis jeg fik skrevet en kontrakt mellem leverandør og mig selv, om at de hæfter hvis der skulle være nogle lovmæssige problemer ?

Mange tak for din venlighed :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05

Samira Hansen:
Synes bare stadigt det er underligt at disse store forretninger (både offentligt og på nettet) ikke er blevet knaldet for det hvis det er ulovligt og bliver betragtet som kopier ?
der stoppes nogen løbende hele tiden - men der er jo også en del der ikke er kopieret

Samira Hansen:
Og ville det på noget måde gavne mig hvis jeg fik skrevet en kontrakt mellem leverandør og mig selv, om at de hæfter hvis der skulle være nogle lovmæssige problemer ?
Nok ikke i forhold til ophavsretsindehaveren så vil gå i struben på dig - men formelt KAN du jo ha en kontrakt hvor en virksomhed i Kina garanterer at dække det krav du kunne blive mødt af men det er teori - for dels tror jeg ikke de vil skrive under på noget sådanne, dels siger jeg god tur, hvis du skal til Kina og hente dine penge i retten - men der er ikke noget i vejen for at prøve og gøre alt det du kan for at undersøge det ikke er kopivarer

vh

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)