Mine forældre har lige købt en pendlerbil, en Peugeot 107, og helt ærligt, så kan man da ligeså godt købe sådan en online, for det er jo bare en brugsgenstand. Det er en standard vare som fås i forskellige mærker, men bilfabrikkerne samarbejder så meget om de små biler, at de næsten er identiske. Så den type biler kan jeg egentlig godt se blive solgt online.
Det der holder det tilbage, ihvertfald i Danmark, er jo nok prisen. Selv en lille økobil koster jo en del, og er en ikke uvæsentlig sum i de fleste husstande. Her i USA kunne mine forældre for samme beløb have fået en fabriksny VW Jetta 2.5.
Jeg ser iøvrigt en stor forskel på bilhandel i USA og i Danmark. Da bilerne er billige her, benytter forhandlerne enhver lejlighed til at lukke ordren, og sende kunden hjem i en ny bil ved første besøg. Alle modeller og varianter er som regel på lager til omgående levering. Almindelige biler bliver mere eller mindre behandlet som en hvilken som helst anden vare, hvilket de jo egentlig også er. Så online bilhandel er sikkert på vej, når den rigtige model bliver fundet.
I den mere eksklusive del af segmentet sælger man oplevelser. Sidste år inviterede BMW mig på besøg i en villa i Pebble Beach til frokost, hvor jeg efter frokosten kunne prøve de nye M5, M6 og Alpina modeller. Bentley inviterede til noget lignende (var desværre i DK på det tidspunkt).
Mvh Carsten