Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved salg af fast ejendom?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg overvejer at opkøbe lejligheder til renovering, modernisere dem - og sælge dem igen.

Men jeg er i tvivl om, hvordan jeg vil blive beskattet? Jeg har lavet følgende lette eksempel, som jeg håber nogen kan svare ud fra.

1. Køber som privatperson lejlighed til 1.000.000 kr. Købet bliver finansieret via kontant betaling, dvs. jeg skal ikke låne for at kunne finansiere købet.

2. Bruger 150.000 inkl. moms til at renovere den, både arbejdsløn og materialer - alle arbejder blive leveret af eksterne håndværkere.

3. Jeg sælger den til 1.400.000 og har IKKE beboet den mens jeg har ejet den. Udgiften til ejendomsmæglere er 50.000 kr. inkl. moms.

Umiddelbart tjener jeg brutto 200.000 kr.

MEN er det kun de 200.000 som skal beskattes som kapitalindkomst, eller hvordan beregner man det beløb man skal beskattes af?

Jeg håber meget på svar - og gerne meget utekniske svar, der er til for en ikke-skattekyndig at forstå.

Smil

Rikke

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 18:24

Beregningen af fortjenesten opgøres som forskellen mellem den kontante salgssum med fradrag af salgsomkostninger og den kontante anskaffelsessum med tillæg af købsomkostninger.

Anskaffelsessummen forhøjes med 10.000 kr. for hvert år, forældrene har ejet lejligheden
(dog ikke for salgsåret) samt med evt. forbedringsudgifter udover 10.000 kr. årligt.

Så ja i dit tilfælde vil det ca. være kr. 200.000 som beskattes som kapitalindkomst.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 18:37

Hej Henrik,

Tak for svar.

Hvis man nu opretter et Aps med det formål at investere i fast ejendom, vil det så være muligt kun at blive beskattet med alm. selskabsbeskatning istedet som personlig indkomst?

Smil

Rikke

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:45

Selektiv:
Jeg overvejer at opkøbe lejligheder til renovering, modernisere dem - og sælge dem igen

Du skriver du vil til at opkøbe flere lejligheder, du er nød til at blive momsreg og så bliver det personligindkomst. Så kan du ikke bruge den som den foregående har skrevet.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:51

Hvis du opretter et ApS vil du blive beskattet med 25% selskabsskat, så vil jeg foreslå du opretter et ApS for hver ejendom du køber.

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 19:18

kah har ret. Sådan som du - Rikke - beskriver dine hensigter med hensyn til køb/salg af flere ejerlejligheder vil det sikkert som minimum blive betragtet som binæring. 

Og så beskattes en evt, avance ikke som kapitalindkomst men som personlig indkomst.

Beklager

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 13:57

Hej,

Hvad er ideen i at oprette et ApS pr. lejlighed?

Det lyder til at være ret besværligt at skulle oprette virksomheder og lukke dem igen hele tiden?

Hvad er fordelen?

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 158
Fra  Rentebasen Skrevet kl. 14:13

Er det helt lette svar til dit oprindelige spørgsmål ikke, at hvis du køber og sælger noget med "forretning" for øje, så skal der betales personlig skat af overskudedet hvis du ønsker at bruge de tjente penge privat. Det er ligegyldigt om der er selskab eller personlig ejet firma indblandet.

Hvis du beholder pengene i selskabet kan du "nøjes" med at betale selskabsskat, men så kan pengene ikke bruge på is og pomfritter i weekenden :-)

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 15:47

Alle virksomheder der udbetaler et evt. overskud til ejerne, betaler selskabsskat. Selv om at disse bliver udbetalt til ejerne, betaler ejerne stadig ikke personlig skat af pengene.

Jeg forstå ikke helt, at jeg, hvis jeg har et aps, som genererer et overskud, skal betale  personlig skat af pengene og ikke selskabsskab.

Hvad er forklaringen på det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55

Selektiv:
Alle virksomheder der udbetaler et evt. overskud til ejerne, betaler selskabsskat. Selv om at disse bliver udbetalt til ejerne, betaler ejerne stadig ikke personlig skat af pengene.

jo da. Hvis overskud udbetales sker det som udbytte og der betaler man 27.000 af den første del og noget med 42% derefter. Hvis du tager først selskabsskat og så 27% udbytte skat, så rammer du meget tæt på de 43-44% som svarer til almindelig bundskat med AM bidrag, og selskabsskat og så 42% - så rammer du tæt på normal topskat - så jo - ejerne betaler udbytte skat af det de modtager fra overskuddet

Det er derfor en almindelig fingerregel er: Først løn med bundskat - så udbytte til selskabsskat + udbytteskat 27% og så igen løn eller udbytte i topskatteniveauet

Du kan godt lade pengene stå og kun betale selskabsskat af overskuddet men du kan ikke få glæde af pengene og din risiko er jo så, at overskuddet bliver så stort at du ryger op i 42% udbytteskat = det der ligner topskat, hvor du måske ved at hæve løn til am bidrag og bundskat, ville få flere penge til dig selv - i stedet for overskud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)