Der er snart festuge og vi skal have samlet en masse e-mail adresser til vores nye websides nyhedsbrev.
Derfor har vi tænkt os at tænde grillen - hver aften i en uge, så folk kan komme og få gratis pølser/brød, hvorimod vi må få deres e-mail adresse.
Der hvor vi skal stå er i en privat går i centrum og vi har fået lov af ham der ejer gården til at arrangere dette. Men er det lovligt at gøre det på den måde, når det er alle der bare kan komme forbi? Kan man risikere at nogen kommer og siger at det må man ikke? Eller skal man yderligere have en tilladelse?
Jeg vil tro i skal være godkendt som fødevare virksomhed for at må gøre det. Mindes jeg har hørt om noget ligende hvor de gav kage ud til deres kunder og de fik problemer fordi de ikke var godkendt.
Som udgangspunkt, så må i gerne dette. Dette fordi det er et lejlighedsvis arrangement. I skal dog købe alle fødevarerne fra en godkendt leverandør. Altså supermarked eller lignende.
Selvom i ikke skal have tilladelse, skal I overholde de gængse fødevare regler omkring hygiejne.. Personlig hygiejne, produktions hygiejne, opbevarings muligheder mv...
Det kan være en god idé at kontakte jeres region (Fødevarestyrelsen), for lige at nævne, at I har dette arrangement. De er sikker ligeglade, men det fint lige at gøre dem opmærksomme på jeres arrangement. Evt. på skrift/e-mail, så I har noget dokumentation på at I har kontaktet dem
Håber dette var svar på dit spørgsmål.. Læs evt. om lejlighedsvis arrangementer på www. fvst.dk
Jeg hælder også til at du kontakter den lokale fødevarermyndighed, for et par år siden kom Anders Samuelsen (mener jeg det var) i gevaldigt modvind fordi han delte hjemmebag ud, uden at have hygiejne kursus, eller have lavet det i et godkendt industrikøkken (også selvom det var en enkeltstående begivenhed). Jeg ville også kontakte kommunen og/eller politiet, som evt. kan fortælle om det kan give problemer at gøre det i gården.
Glipper det med pølser, så kan man jo altid dele ting ud som er pakket ind fra producenten (det være sig små chipsposer, muslibarer, eller hvad du kan finde på). Så kan fødevaremyndighederne i hvert fald ikke komme efter dig.