Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - kurator har hæftet sig ved tilbagebetaling af lån til familiemedlem

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer. Jeg er blevet anbefalet dette forum af flere personer - så jeg tager chancen og skriver til Jer.

Jeg er så uheldig at have et Anpartsselskab der er afsagt konkursdekret på her for nogle uger siden. Kurator har hæftet sig ved at jeg tilbage i Januar har betalt 90.000 kr. retur på et kortfristet lån som et familiemedlem har ydet virksomheden. (Lånet skulle indfries der)

I Januar var virksomhedens økonomi og likviditet helt ok, der var ingen faresignaler (ingen jeg kunne se) og intet overforfaldent hos kreditorer og lignende. hen mod slutningen af februar så situationen dog knap så lys ud, jeg havde selv været meget syg og havde derfor ikke fokus nok på virksomheden med drastisk faldende omsætning til følge. Jeg kontaktede min bank og bad om en mindre forhøjelse af kassekreditten så jeg kunne have lidt arbejdsro efter min sygdom, men de reagerede modsat - de trak stikket til kreditten og bad mig indfri denne. Dette var i første halvdel af februar. Dette kombineret med en økonomichef der ikke havde helt styr på bogføringen gjorde jeg fik et sandt chok da jeg gik regnskaberne igennem. Der var simpelthen ikke nok penge til at fortsætte. Når man får sådant et chok påvirker det naturligvis en meget, meget voldsomt psykisk. Og jeg mistede helt modet til at fortsætte virksomheden - selvom det egentligt godt havde kunne lade sig gøre at fortsætte.

Da det gik op for mig kontaktede jeg selv SKAT (slut februar) og meddelte at jeg synes det så sort ud og jeg gerne ville være proaktiv og bede dem om at tage udlæg eller erklære konkurs. Gælden til SKAT var i deres optik så lille at de hverken ville tage udlæg eller indgive konkursbegæring. Jeg fik dog stor ros fra SKAT over min proaktive væremåde - og de har behandlet mig yderst pænt.

Gælden til øvrige kreditorer er "forsvindende lille", vel omkring 40-50.000. Så det er ikke fordi det er kæmpe summer der tales om her.

Nu er jeg konstant på toilettet, for jeg har hørt ord som skyldnersvig og fængsel med dem jeg har fortalt historien. Jeg synes ikke jeg har gjort noget galt, jeg har ikke forfordelt nogen frem for andre - og familie skal vel ikke stilles DÅRLIGERE end andre kreditorer?

Selv har jeg et personligt krav mod virksomheden for et personligt lån på omkring 300.000 og mangler en masse løn. Så det er ikke fordi jeg har beriget mig selv, tvært i mod.

Hvad er Jeres vurdering - hvad tror I der vil ske?

 

Hilsen Henrik der er ved at gå til af nervøsitet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Henrik1974:
Nu er jeg konstant på toilettet, for jeg har hørt ord som skyldnersvig og fængsel med dem jeg har fortalt historien. Jeg synes ikke jeg har gjort noget galt, jeg har ikke forfordelt nogen frem for andre - og familie skal vel ikke stilles DÅRLIGERE end andre kreditorer?

Lad være med at stresse over ting som du alligevel ingen indflydelse har på. Kurator skal undersøge alle muligheder for at få penge i kassen til kreditorerne. Herunder også om d har foretaget betalinger, som kan omstødes. I dette tilfælde lån fra familiemedlem.

Hvis du på det tidspunkt havde kapitalgrundlaget for en videreførelse af driften har du ikke noget at frygte. Problemet er så hvor meget rod der har været i regnskabet - om du burde have set at noget var galt?

Mit bud, på din værste situation, er at kurator forsøger at få familielånet omgjort. I værste tilfælde vil du formentlig komme til at skylde pengene til dit familiemedlem og det vil være det.

Vi er nede i en sum hvor ord som skyldnersvig og fængsel ikke kommer på tale. Forsæt med at være proaktiv og hjælp kurator bedst mulig. Hvis han selv bringer familielånet op så tag diskussionen med ham.

/Henrik

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kære Henrik. 

Konkurs er aldrig rart - især ikke hvis det er blevet synligt for dig "over natten"

Nu er de beløb du omtaler i din forklaring ovenfor jo hverken skyhøje, eller på anden måde alarmerende. Jeg synes du skal slå koldt vand i blodet og lade kurator gøre sit arbejde færdigt. 


Frem for alt skal du huske, at konkurs ikke er endeligt - det er bare et minor setback på din vej til success!

Der er en grund til at man i USA ikke mener folk kan drive forretning, før de har 2-3 konkurser i bagagen. Det giver erfaring! - jeg er sikker på, at du i din næste virksomhed ikke lader en anden om de endelige regnskabsansvar :) 

Alt muligt held til dig - op på hesten igen!

Kim

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Henrik

Hvis du kan bevise at alt så fint ud i januar måned og at lånet skulle indfries på det tidpunkt, så har du ikke noget at frygte. Han kan kun gøre noget hvis hvis du har undladt at betale de andre kreditorer i januar for i stedet at betale familiemedlemmet. Så kan han formentligt få omstødt indfrielsen, da du således har stillet en kreditor bedre på bekostning af de andre kreditorer.

Desuden skal du eller dit familiemedlem ikke bare betale de 90.000 kr. hvis han forlanger dem. Han kan sende et krav om at pengene skal betales og gør han dette skrive I et pænt brev om at I nægter at skylde konkursboet penge. Derefter er han nød til at stævne jer og det koster penge og der er kun en til at betale dette i første omgang og det er konkursboet. Sandsynligheden for at han går så langt er relativ lille. Selv hvis han gør dette skal han i retten bevise at du har forfordelt de andre kreditorer og være i ond tro på det tidspunkt.

Så tag det roligt. Det er muligt at han forsøger at spille hårdt ud, og så må I stå fast på jeres. Som du har fremlagt det her tror jeg ikke han kan gøre noget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen!

 

Hvor er det fedt med så velfunderede - og frem for alt opløftende svar!! Nu kan jeg have ro i maven og forlade toilettet igen:) Dejligt med svar der ikke efterlader en med skyldfølelse, men derimod svar der gør man får lyst og mod til at komme i gang igen.

Fandeme dejligt med jeres hjælp - 1000, 1000 tak for det!!!

 

Rigtig god sommer til Jer alle.

 

Hilsen Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er aldrig rart at stå i den situation du gør, men det virker på mig som om du behandler dine kreditorer anstændigt og så fair som man kan gøre i din situation.(Banken er møgtarvelig, men sådan er banker bare.)

Sygdom er noget lort — sådan er det bare. Det kan du ikke gøre for. Godt du har taget tyren ved hornene og ikke stikker hovedet i busken. Stor applaus herfra.

Held og lykke til dig Henrik :)

/ Brokop

http://brokop.com/

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 116
Fra  Livingplus Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Henrik, 

Som andre har nævnt tror jeg du kan slå kold vand i blodet.

Ud fra det du har beskrevet, så er der ikke noget du har gjort som du kan klandres for. Du har i din situation vist at du i stedet for at 'flygte' fra problemerne, selv har vist proaktiv vilje til, at gøre alt det du selv kan for at sagerne bliver ordnet på rette vis. Det kan kun tælle positivt. (som SKAT også har rost dig for)

Jeg kan anbefale dig, at kontakte Early Warning og du kan finde oplysning om  :http://startvaekst.dk/earlywarning.dk

Her kan du hente brugbart og  gratis rådgivning for konkursramte virksomheder, eller virksomheder der er i en kriseramt situation.

Jeg ved der sidder en stor gruppe frivillige og erfarne erhvervsfolk fra hele landet, der indenfor hver deres speciel område, kan give dig al den hjælp og vejledning du behøver i din situation. 

Bedste ønsker

Ann 

 Livingplus Interiør.  www.livingplus.dk

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 116
Fra  Livingplus Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 Livingplus Interiør.  www.livingplus.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke skygge af fængsel risiko eller store bøde krav. Eneste risiko kan ligge i hvis kurator kan påvise, at du som ledelse burde ha været helt klar over at økonomien var ad h til da de 90.000 betaltes tilbage, men med de beløb du nævner, synes jeg ikke du har spor risiko for personligt ansvar. Det er en ganske besværlig sag for ham at skulle rode med, så jeg er slet ikke overbevist om, at han vil forsætte den vej - så skal det i alle fald ha været voldsomt tydeligt at I var uden chance for forsat drift, på det tidspunkt.

Det vil være fint, hvis du som du selv skriver, kan vise med en låneaftale, at lånet på de 90.000 skulle betales tilbage efter aftale på det tidspunkt det blev det, altså at det ikke var en pludselig indskydelse at indfrie det.

Jeg kan slet ikke se dig selv personligt ryge i ansvar ud fra det du beskriver, og du skal bare forsat være proaktiv i forhold til kreditorer, så du kan se de mennesker i øjnene også fremover, men ud over det du evt personligt har kautioneret for (hvis der er sådan noget) så kan du sove ganske roligt - forlad toilettet - og tænk i stedet på at komme videre, finde noget at rive i som kan give den indtægt du jo sikkert stadigt har behov, for god ro og orden - og nyd så at sommeren kommer trods alt.¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)