Hej alle derude, Jeg er netop blevet færdig med mit studie, og samtidigt skal jeg nu til at leve 100% af min omsætning fra mit enkeltmandsfirma. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål til, hvordan det lige er man benytter sit personfradrag. Jeg antager, at jeg kan fradrage 3500 om måneden, og at jeg derfor blot skal sætte skat til side for resten. For lige at opstille et eksempel, så er det jeg mener følgende: (Skatten er sat til 40%, lønnen til udbetaling 14.000 pr. måned og personfradraget til 3500 pr. måned) Løn pr. måned minus personfradrag pr. måned 14.000 - 3500 = 10.500 Skat af rest 10.500 * 0,4 = 4200 Løn pr. måned minus skatten er lig med løn til udbetaling 14.000 - 4200 = 9800 Løn til udbetaling: 9800 Det jeg gerne vil vide er, om ovenstående er korrekt? Som det er nu, betaler jeg ikke skatten i rater - men først sidst på året, da omsætningen i min forskudsopgørelse er sat lavt jf. sidste år. Jeg antager fra ovenstående eksempel at jeg skal sætte 4200 kr.- til side, til skat.
Jeg håber der er en derude, der kan hjælpe med, at gøre mig klogere på dette :) |
Du er startet med at tænke forkert. Du får ikke løn i en enkeltmandsvirksomhed så hvad du hæver har intet med skat at gøre. Du betaler skat af dit overskud, og dit overskud påvirkes ikke af dine hævninger som tages over status - Læs om SKAT AF PERSONLIG VIRKSOMHED
Du bør principielt egentligt rette dit forskud og betale i rater, men det er op til dig, venter du til så sent at du ikke får betalt skatten i år, så får du den som restskat næste år med procenttillæg
Gå bare ind i alle fald og indtast det du mener at få i overskud i dit forskudsskema på skat.dk
Tryk så VIS KONSEKVENS og du ser præcis hvad din skat skal være og derfor hvad du skal afsætte - du kan trykke godkend, og så får du det i rater eller lade være og risikere strafrente på betaling næste år - princippet er at man skal forskudsregistrere, og du kan ændre lige så tit du vil, efterhånden som du kender dit resultat bedre
vh