|
Hej, Jeg er et godt stykke fra at oprette mig som virksomhed, da der er mange brikker der stadig skal falde på plads, men vil høre om nogen kan fortælle mig reglerne for sider som trendsales, hvor man kan købe og sælge brugte ting og tøj. Jeg har indtil videre ikke ført nogen penge ud af trendsalesforummet og købsbeløbet ligger godt over indtægtsbeløbet. Meget af det jeg sælger er varer jeg har købt som jeg alligevel ikke kan passe og som jeg så sælger igen, helst uden tab. De af mine egne ting jeg sælger bliver solgt til langt under købsprisen, men det er meget lidt jeg har kvittering på. Hvordan forholder det sig med min lille "forretning" og skat? Dette er ikke kun relevant pga min egen situation pt, men også fordi genbrugshandel via platforme som trendsales etc. indgår i den forretningsplan jeg er ved at udvikle, så hvis der er nogen der kan sætte mig ind i hvorledes skat spiller ind i ovennævnte situation og hvorledes forholdene er hvis jeg ikke længere handler som privat, men som registreret virksomhed? Jeg vil blive utrolig taknemmelig for inputs - er allerede imponeret over denne side:) Lyse tanker Charlotte |
Hvis det er dine egne personligt ting du sælger og tilmed har tab på, så vedrører det ikke skat - det gør det hvis du driver det som en forretning, registreret eller ikke - men det du ikke kan passe og er træt af er ikke noget for skat
Se så er der hvis du køber ting sælger det med videresalg for øje. Så skal du ha kvitteringer for alt køb som salg, og føre omhyggeligt regnskab og opgive dit overskud i selvangivelsen - den udvidede rubrikkerne 211 og frem
Når/hvis du kan forudse, at du vil kunne komme til at sælge for (ikke tjene men sælge for) mere end 50.000 kr på 12 måneder i træk uanset kalenderår, så skal du registrere virksomhed og arbejde med moms -
Det bør du gøre nå+r du ser din virksomhed nærmer sig et salg på 3000 per måned og gror lidt - for kommer du over 50.000 kr på 12 mdr og burde ha forudset det, så skal du af med moms + bod på samme beløb af alt det du solgte uden moms inden registreringen.
Læs om PLIGT TIL MOMSREGISTRERING og f.eks. om at DRIVE VIRKSOMHED UDEN AT REGISTRERE MOMS
Generelt gælder bare, at du skal ha alle bilag, føre nøje regnskab og opgive dit overskud til skat - er du registreret kan du trække momsen fra dine køb og skal lægge moms til dine salg
vh
Bliv gratis medlem