Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trendsales og skat?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er et godt stykke fra at oprette mig som virksomhed, da der er mange brikker der stadig skal falde på plads, men vil høre om nogen kan fortælle mig reglerne for sider som trendsales, hvor man kan købe og sælge brugte ting og tøj. Jeg har indtil videre ikke ført nogen penge ud af trendsalesforummet og købsbeløbet ligger godt over indtægtsbeløbet. Meget af det jeg sælger er varer jeg har købt som jeg alligevel ikke kan passe og som jeg så sælger igen, helst uden tab. De af mine egne ting jeg sælger bliver solgt til langt under købsprisen, men det er meget lidt jeg har kvittering på. Hvordan forholder det sig med min lille "forretning" og skat? Dette er ikke kun relevant pga min egen situation pt, men også fordi genbrugshandel via platforme som trendsales etc. indgår i den forretningsplan jeg er ved at udvikle, så hvis der er nogen der kan sætte mig ind i hvorledes skat spiller ind i ovennævnte situation og hvorledes forholdene er hvis jeg ikke længere handler som privat, men som registreret virksomhed?

Jeg vil blive utrolig taknemmelig for inputs - er allerede imponeret over denne side:)

Lyse tanker

Charlotte

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13

Hvis det er dine egne personligt ting du sælger og tilmed har tab på, så vedrører det ikke skat - det gør det hvis du driver det som en forretning, registreret eller ikke - men det du ikke kan passe og er træt af er ikke noget for skat

Se så er der hvis du køber ting sælger det med videresalg for øje. Så skal du ha kvitteringer for alt køb som salg, og føre omhyggeligt regnskab og opgive dit overskud i selvangivelsen - den udvidede rubrikkerne 211 og frem

Når/hvis du kan forudse, at du vil kunne komme til at sælge for (ikke tjene men sælge for) mere end 50.000 kr på 12 måneder i træk uanset kalenderår, så skal du registrere virksomhed og arbejde med moms

Det bør du gøre nå+r du ser din virksomhed nærmer sig et salg på 3000 per måned og gror lidt - for kommer du over 50.000 kr på 12 mdr og burde ha forudset det, så skal du af med moms + bod på samme beløb af alt det du solgte uden moms inden registreringen.

Læs om PLIGT TIL MOMSREGISTRERING og f.eks. om at DRIVE VIRKSOMHED UDEN AT REGISTRERE MOMS 

Generelt gælder bare, at du skal ha alle bilag, føre nøje regnskab og opgive dit overskud til skat - er du registreret kan du trække momsen fra dine køb og skal lægge moms til dine salg 

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 00:40

1000 mange tak for svar - rigtig klart og tydeligt formuleret og en stor hjælp for mig.

Lyse tanker Charlotte

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 17:45

Hej igen,

Her kommer lige et tillægsspørgsmål:

En del af det, jeg gerne vil starte, er en hjemmeside med et audio-visuelt islæt   (specielt rettet mod folk, der har ekstra at kæmpe med i forbindelse med sygdom - fysisk som psykisk, eller som er pårørende til, eller beskæftiger sig med denne målgruppe .. dvs. størstedelen af den danske befolkning!!) . Her vil jeg bl.a. gerne lufte muligheder og også kunne advare om diverse faldgruber.  

Derfor er det også relevant for mig at høre, hvorledes det forholder sig med sites som trendsales, når man er på kontanthjælp? førtidspension? folkepension? eller er i fleksjob

Vil blive rigtig glad hvis nogen kan svare på det (har spurgt en advokat, der ikke kunne give mig et sikkert svar, men som sagde, at det var en gråzone).. 

Det er svært at benægte, at påklædning er et vigtigt element, hvis man ønsker at finde vejen til/tilbage til jobmarkedet, og ideelt ville det være, hvis de, der ønsker at sætte ind på dette område har muligheden uden, at det skal blive på bekostning af basal levestandard uden at løbe ind i store bøder.

De fleste brænder jo for, at deres resurser får grobund, i den grad det nu kan lade sig gøre. Det giver et værdigt liv (bare ærgeligt at arbejdsmarkedets mangel på fleksibilitet pt. gør, at der er så mange evner der ikke sættes i spil - tænk hvis der var plads til mere langsigtet tænkning i stedet for fokus på beslutninger, der først og fremmest går ud på at sikre næste valgperiode..undskyld det lille opstød.. ).

Mit store håb er at vi sammen kan arbejde på tværs af evner, for at finde de gode samfundsløsninger. Skabe et forum, hvor der bliver lyttet til de mennesker, der idag alt for ofte kaldes en byrde. De besidder en ekspertise, der er af utrolig høj værdi, når det drejer sig om at skabe grobund/rette omstændigheder for effektiv samfundsimplementering af de mange tabte resurser.

Lyder måske lidt blomstret, men har set crossability fungere enkelte steder derude i ‘det pulserende’J

Sensommerhilsner herfra!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40

wholelottelove:

Derfor er det også relevant for mig at høre, hvorledes det forholder sig med sites som trendsales, når man er på kontanthjælp? førtidspension? folkepension? eller er i fleksjob

Vil blive rigtig glad hvis nogen kan svare på det (har spurgt en advokat, der ikke kunne give mig et sikkert svar, men som sagde, at det var en gråzone).. 

jeg ved ikke hvor meget gråzone det er - men i forhold til de mange ting, er der mange forskellige påvirkninger, så du bør checke med de relevante personer inden for hvert område

Kontanthjælp og CVR hænger ikke normalt sammen - man vil få nej - og uden CVR må man diskutere med de bevilgende hvorledes man behandler sin indtjening - givet fuld modregning  -

førtidspension har givet sine egne regler - både i forhold til hvis du har CRV og hvis du har indtæger fra trendssales - i form af hindringer og eller modregning. Folkepension har også sine helt egne modregningsregler - så der hører du folkepensionskontoret. 

Det er nok svært at få givet et total svar ud fra alle de ting du taler om og ud fra både CVR og alternativet at du ikke stifter virksomhed - mon ikke det er der advokaten har haft lidt svært at svare

vh

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 20:01

Tak igen!

Du har nok ret i at jeg får spurgt om for meget uden at få specificeret hvert spørgsmål nøjagtigt.

Det positive er, at jeg er blevet mere afklaret om hvor bredt jeg er i stand til at favne alene. Det filmfaglige er min baggrund og her alene ligger mængder af arbejde, men den research der ligger inden for det rent juridiske og økonomiske, skal jeg nok tage imod hjælp til at løfte. Jeg har brugt meget lang tid på at planlægge audiovisuelle fortællerammer, der skulle tage hensyn til vores begrænsede produktionsudstyr og inkorporere interessante filmteorier (den audiovisuele del af projektet skulle gerne blive udgangspunkt for speciale) og skrive på visioner der ligger langt ude i fremtiden og er højtragende. Hele tiden har jeg lige haft lidt mere, der skulle på plads, inden jeg følte jeg kunne holde et møde, med de mennesker fra mit netværk, der allerede for måneder siden meldte sig på banen til at være en del af det at forme projektet og bidrage med de mange forskellige kompetencer de hver i sær besidder. 

Jeg har brugt for meget energi på at opfinde dybe tallerkener, der allerede er opfundet eller som en anden med andre kompetencer kunne have opfundet hurtigere (noget blev måske ikke til mere end en flad frokosttallerken;). Så der skal indkaldes til møde meget snart. Så kan jeg jo i stedet bruge tiden på at formulere missionen på forståelig vis og så vente med at bygge videre på visionen til det er påkrævet. Og så sørge for at få printet en liste over alle de mange researchpunkter, der skal arbejdes med og som ligger udenfor mine områder som primært vil være det audiovisuelt antropologiske benarbejde og så få fulgt op på de henvisninger jeg har fået.

Jeg fulgte via dig den laaange tråd fra Ronni, der vil starte en forening og blev lidt rystet, men ikke voldsomt overrasket, da det illustrerede fornemt hvad professor i formel filosofi; Vincent F Hendriks fortæller om sociale cybernetværk og polariseringsdynamikker. Noget jeg også har brugt evigheder på at udtænke hvordan jeg kan imødekomme på den hjemmeside vi skal skabe - det er kun få ideer jeg har fået, men er spændt på at få dem testet.

Hvor om alt er så fik det at følge Ronni-tråden mig til at se mange af de steder jeg selv går fejl og er jeg taknemmelig for. Så jeg håber du ikke vil tage det ilde op, når jeg følger dig ud i en anden tråd i nær fremtid.

Utrolig så meget du giver videre i svar på tråde, blog, links med mere - håber du også får mulighed for at komme ud og nyde de dejlige sensommerdage:)

Kh Charlotte

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:10

tak Charlotte - du kan tro jeg har haft tid til at nyde sommeren som desværre nu ser ud til at tage en pause (hva er det - har vi ikke betalt vores skat måske?)
Kom tilbage når du har noget konkret du skal vide, der er så masser af viden herinde hos Amino

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)