Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp med copyright

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har svært ved at forstå, hvilke billeder jeg må, og ikke må bruge, med henblik på et kommercielt site.

Mit websted er: http://konsoltrends.dk/  

Jeg har kun fem billeder, så jeg håbede på, at en eller anden vil se på, hvorvidt jeg må bruge eller ikke må bruge billederne:

De første to billeder, ligger på forside slideren.

De næste tre er under "Nyheder" 

På Forhånd tak

Mvh Ammar

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. May 13
Indlæg ialt: 172
Fra  MG Skrevet kl. 02:53

Hvis jeg tager et billed af en mark, så det billed har jeg rettigheder over fordi jeg selv har "lavet" det.

Jeg kan så give lov til at folk må bruge billed til kommicelt eller andet.

Alle de billeder du tager, skal du have lov til at bruge...

Så lave alle dine billeder selv, ved at tage dem selv.

Og nej, du kan ikke tage et billed af en fodboldspiller, klippe baggrunden ud, og så bruge ham,  

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 04:50

Der er flere problemer i det du har gang i.

Det kan blive alvorligt, og med alvorligt mener jeg sagsanlæg fra de store. Du har lige nu, med det du har lavet, åbnet op for 6-7 sagsanlæg.

Som udgangspunkt SKAL du have en licens, hvis du vil bruge nogetsomhelst billede både privat, men især kommercielt. Man skelner ikke mellem privat og kommerciel brug, man lægger vægt på om billedet bliver distribueret. Det er ulovligt, at krænke ophavsret ved at distribuere billeder. Modkravet er dog ikke så stort ved privat som ved kommerciel brug, da der ingen indtjening har været. Der er tale om bøde og næppe nogen erstatning, mens ved kommercielt brug er det både bøde og erstatning.

Ved privat brug forstås udelukkende, at du downloader til din pc, og printer et par kopier ud, som du kikker på. Der er en del mytedannelse omkring dette. Mange tror at lov om ophavsret kun gælder, hvis man tjener penge på andres arbejde. Det er forkert, det handler om om man ødelægger authors mulighed for at styre distributionen, og evt helt underminerer hans indtjeningsmuligheder.

Du får nemmest nemmest og billigst en licens ved købe billedet fra et billedagency. Det koster i omegnen af 5 dollars. Med licensen følger en garanti for trademarks og modelrelease. Du kan også henvende dig til copyright indehaveren og høre ham.

De næste problemer.

Du må ikke bare distribuere billeder af personer, uden modelrelease, det kan de blive sure over, og så gør de ting.

Du må ikke distribuere genstande med varemærke, eller hvor varen er genkendelig i sig selv. Varemærket er copyrightet og Sony eller hvem det nu er, kan måske ikke lide det du gør, og så kommer de efter dig, især hvis du bor i et land med en rimelig "rule of law", og det gør du.

Du må ikke distribuere "artwork" (spillenes cover) uden kunstnerens tilladelse.

Nu har jeg lidt svært ved at se, hvori det kommercielle består, videresalg? pay per click eller hvad? Hvis du blogger og kommenterer på spil, har du (fair use) lov at bruge deres billeder, så længe du ikke undergraver dem og anbefaler en konkurrent. Kritik og snak, regnes for fair use, især hvis det har nyhedsværdi.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 05:08

Det jeg skrev i mit sidste indlæg er rigtigt, men jeg har kikket nærmere på din side og er blevet usikker på, om ikke det meste kan køres ind under fair use.

Altså, debat, snak og nyheder.

Det må man godt.

En væsentlig pointe er i så fald, at du tjener penge samtidigt med at spilejerne gør. I tjener penge sammen, du tjener ikke på dem.

I har sammenfaldende interesser.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:15

Altså du mener at jeg anbefaler mine besøgende, at købe andre forhandlers produkter. Hvilket vil sige Fair Use, da begga parter får gevinst?

Hvad sker der så, hvis nu f.eks. Sony ser min side, og tænker at de ikke gider, have at jeg bruger Playstation 4 billedet. Får jeg så først en advarsel, eller bliver jeg sagsøgt med det samme? 

Og tak for jeres svar, det sætter jeg pris på :-)

PS: Det er Affiliate indtjening jeg arbejder på :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)