Tager jeg helt fejl, eller kommer diskussionen om netop dette emne op flere gange om ugen.
Jeg synes egentlig Jakobs analogi til hus vs lejlighed holder meget godt, men man skal også huske at både huse og lejligheder, fås i meget svingende stand og med forskellige features.
Et af argumenterne man tit hører, er at hvis man bruger (Presta, Magento osv) så skal man kun betale for at komme i gang (og mange får det til at lyde næsten gratis). Men det passer jo simpelthen ikke - men mindre at DIN TID ER GRATIS!! Der skal opdateres, laves splittests, tages backup, tilrettes design eller funktioner, måske lave Google et krumspring der kræver en større gennemgang af din side. Der er sikkert mange andre ting. Min pointe er blot at med mindre, du selv kan (og gider) kode skidtet selv, så er det ikke gratis. På samme måde som det ikke er gratis at vedligeholde dit hus, ikke engang hvis du er håndværker. Det er ikke alle der har brug for en strandvejsvilla.
Som (kommende) shopejer, vil jeg da meget hellere bruge min tid på, kundeservice, skarpe leverandøraftaler, marketing, og alle mulig andre, end at nulre med koden på min side.
Som sagt tidligere er der selvfølgelig forskel på potentialet i de forskellige løsninger. Det er klart at man ikke kommer langt, hvis man lejer sig ind i en 2-værelses på fjerde sal med lokum i gården og skimmelsvamp i væggene.