Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for anparts-beviser, ved oprettelse af ApS

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Remy:
Jeg tror ikke SKAT er ening med dig.

Hvorfor skulle de ikke være det?

Jeg har ikke med et eneste ord nævnt "skattefri virksomhedsomdannelse" i denne tråd? Der er flere veje som fører til Rom....

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Stiven:
Anpartskapitalen bliver nu ikke berørt såfremt alle 80.000 bliver anvendt til løn, m.v., men derimod egenkapitalen. Anpartskapitalen kan kun påvirkes ved henholdsvis kapitalnedsættelse eller kapitalforhøjelse.
Helt korrekt - jeg forsimplede, men ja - egenkapitalen vil falde så der ikke længere er dækning for anparstskaptialens fulde beløb og muligvis blive rent 0 hvis de indbetalte 80 t anpartskapital bruges til løn - uden tilsvarende indtægt (men så var det mere enkelt at tale om at bruge indtægten til løn)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Remy:

Skat, når du hæver indskuddene

Når du har etableret din virksomhed i selskabsform, skal det fradrag, som du fik, da du indbetalte pengene på etableringskontoen eller iværksætterkontoen, derfor udlignes. Det sker ved et tillæg til din personlige indkomst (genbeskatning).

ja det var samme jeg gik ud fra da jeg skrev at jeg ikke vidste noget større om etablerings/iværksætter konti, men at jeg mente der skete genbeskatning i personlig indkomst hvis man f.eks. i år satte 80 eller 200 t ind på en sådan konto og skulle bruge pengene til anpartskapitalen

Henrik K, er der virkeligt et hul hvor man kan stifte anpartsselskab og få kapitalen uden beskatning ved året inde at sætte den på en etableringskonto?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke tale om et hul. Du undlader blot at foretage indskud på etableringskontoen fordi du stifter selskabet/erhverver anparterne inden den 15/5 i det efterfølgende år. Det er heller ikke sådan at du dermed får fradrag for dit indskud. Modstykket er at der skal medregnes 1/10 af indskuddet i hvert af de efterfølgende 10 år netop fordi der jo ikke er tale om køb af afskrivningsberettigede eller fradragsberettigede driftsmidler som kan undergives reduktion (forlods afskrivning).  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Der er ikke tale om et hul. Du undlader blot at foretage indskud på etableringskontoen fordi du stifter selskabet/erhverver anparterne inden den 15/5 i det efterfølgende år. Det er heller ikke sådan at du dermed får fradrag for dit indskud. Modstykket er at der skal medregnes 1/10 af indskuddet i hvert af de efterfølgende 10 år netop fordi der jo ikke er tale om køb af afskrivningsberettigede eller fradragsberettigede driftsmidler som kan undergives reduktion (forlods afskrivning).  

OK - den med afskrivning og 1/10 om året var jeg med på - men to spørgsmål så:

Afskrives der også sådan hvis ex en etableringskonto bruges direkte på indbetaling af en ny 80 t ApS kapital?

Hvad sker der egentlig hvis virksomheden ikke lever i 10 år men går konkurs efter 2 år - så bevarer man vel stadigt fradrag på de 80% der mangler at blive indregnet - oder? (hm var vist ikke godt formuleret men håber Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo netop ikke afskrivning når vi taler anparter. Det er beskatning af en 1/10 del fordi der netop ikke kan afskrives på anparterne. Derved er der ikke noget at reducere over anparterne. Jo man kunne have sagt at anskaffelsessummen blev 0 men så ville fradraget først blive efterbeskattet ved et salg/lukning af selskabet og så langt har man ikke villet gå. 

Hvis selskabet går konkurs i de 10 år eller anparterne sælges sker der umiddelbart ikke noget sådan som jeg ser det. Beskatningen kører bare videre over de 10 år. Det er noget andet hvis personen dør eller går konkurs (efterbeskatning). Vær også opmærksom på at der opereres med forskellige procentsatser afhængig af hvornår indskuddet (eller henlæggelsen uden indskud) er foretaget ligesom der er forskel på etableringskonto og iværksætterkonto (forskellig skatteværdi af fradrag(forskellig beskatning).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Bent

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)