Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for anparts-beviser, ved oprettelse af ApS

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kone og jeg vil gerne oprette en ApS her pr. d. 1. juli 2013 i stedet for den enkeltmandsvirksomhed, som min kone har i dag.

Så vidt jeg kan læse, så vil de 80.000 vi skyder ind i firmaet kunne benyttes til løn og driftomkostninger, men vi har svært ved at se, om vi kan få fradrag for de 80.000 i vores personlige indkomst (enten i år eller hvis firmaet på et tidspunkt lukker)?

Som vi ser det, så har vi en gang betalt skat af indskuddet (anparterne). Hvis vi efterfølgende udbetaler de 80.000 i løn, så kommer vi i princippet til at betale skat to gange af de 80.000.

Hvordan er det med iværksætterkontoen. Kan min kone og jeg i morgen sætte 80.000 kr. ind på en iværksætterkonto og herved få fradrag i vores personlige indkomst i år? Og så d. 1. juli bruge de 80.000 kr. til anparterne til ApS'en (er det en løsning)?

Kan vi ligeledes sætte 2x100.000 kr ind på en konto og få 100.000 i fradrag begge to? For derved at få givet firmaet en startkapital 200.000 kr.?

Håber der er nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos Ageras får du 3 gratis og uforpligtende tilbud, skal vi finde den rigtige revisor til at få styr på årsrapporten for dig? Så klik her! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

carsten_fj:
Så vidt jeg kan læse, så vil de 80.000 vi skyder ind i firmaet kunne benyttes til løn og driftomkostninger
nah - ikke gerne til løn - og kun til alm driftsomkostninger hvis det virker til at der er et overskud der kan erstatte kapitalen, for ellers kan du jo let stå med 0 kr i anpartskapital pludseligt og skal til at afholde bestyrelsesmøde og lave beretninger lige som du skal ha det i årets beretning

I kan bedre bruge de 80 t til at købe varelager og andet af værdi, hvor du bytter anpartskapital i kroner med værdi i lager eller andre værdier

carsten_fj:
vi har svært ved at se, om vi kan få fradrag for de 80.000 i vores personlige indkomst (enten i år eller hvis firmaet på et tidspunkt lukker)?

De 80.000 kr skal være beskattede midler så I får ikke noget fradrag for indskud. Til gengæld hvis I lukker eller sælger, ja så kan I få de 80.000 ud igen uden skat - og sælger i for mere, så vil der blive skat af det der er over 80.000 kr og sælger i for mindre eller 0, så vil det være fradrag i aktieindkomst ved tabet af de 80.000 kr

carsten_fj:
Som vi ser det, så har vi en gang betalt skat af indskuddet (anparterne). Hvis vi efterfølgende udbetaler de 80.000 i løn, så kommer vi i princippet til at betale skat to gange af de 80.000.
som er besvaret ved, at de ikke må hæves som løn men jo skal være anpartskapital - ellers giver det jo ikke mening at man skyder 80.000 ind som kapital

carsten_fj:
vordan er det med iværksætterkontoen. Kan min kone og jeg i morgen sætte 80.000 kr. ind på en iværksætterkonto og herved få fradrag i vores personlige indkomst i år? Og så d. 1. juli bruge de 80.000 kr. til anparterne til ApS'en (er det en løsning)?

Jeg er langt fra dansk mester i etablerings og iværksætterkonti, så her må andre meget gerne melde ind. Mit svar er dog at det ikke vil gi mening, da der mig bekendt sker beskatning af den type konti når de anvendes til aktier og anparter - så nej

Jeg synes I skal lade en revisor se på hvordan i bedst etablerer alligevel, for måske skal I gøre det kontant - det er vel sandsynligt - men det vil være klogt nok at få set på, om det bestående personlige selskab skal ud i en skattefri virksomheds omdannelse - helt afhængigt af hvad der ellers kunne være af skat der udløses i den personlige virksomhed, men der har i TRAVLT da sidste frist for skattefri virksomhedsomdannelse er 30/6 hvert år (for at sikre det max er ½ år siden der var regnskab

Hvis i skal nå at se på det, så er det i morgen tidligt I skal ha fat i jeres revisor

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit fine svar, og Ja, vi skal have fat i revisoren.

Endnu en gang tak for svaret.

Mvh. Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

carsten_fj:

Hvordan er det med iværksætterkontoen. Kan min kone og jeg i morgen sætte 80.000 kr. ind på en iværksætterkonto og herved få fradrag i vores personlige indkomst i år? Og så d. 1. juli bruge de 80.000 kr. til anparterne til ApS'en (er det en løsning)?

Kan vi ligeledes sætte 2x100.000 kr ind på en konto og få 100.000 i fradrag begge to? For derved at få givet firmaet en startkapital 200.000 kr.?

Begge muligheder er brugbare. Når vi taler om fradrag for kalenderåret 2013 udløber fristen for indbetaling først den 15. maj 2014.

Med andre ord kan du i praksis få fradrag for opsparing på en iværksætterkonto for kalenderåret 2013 uden indbetaling af indskuddet, hvis du etablerer dig i lovens forstand inden den 15. maj 2014.

Enig med Cookie i det fornuftige  at have en revisor med indover, der har kendskab til både jer og jeres forretning for at finde den optimale løsning. Basalt set er der tale om at skyde skatten foran sig.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

carsten_fj:
Så vidt jeg kan læse, så vil de 80.000 vi skyder ind i firmaet kunne benyttes til løn og driftomkostninger
nah - ikke gerne til løn - og kun til alm driftsomkostninger hvis det virker til at der er et overskud der kan erstatte kapitalen, for ellers kan du jo let stå med 0 kr i anpartskapital pludseligt og skal til at afholde bestyrelsesmøde og lave beretninger lige som du skal ha det i årets beretning

venligst John H

Anpartskapitalen bliver nu ikke berørt såfremt alle 80.000 bliver anvendt til løn, m.v., men derimod egenkapitalen. Anpartskapitalen kan kun påvirkes ved henholdsvis kapitalnedsættelse eller kapitalforhøjelse.

 

som John rigtigt skriver, så kan I overveje en skattefri virksomhedsomdannelse - det er ikke sikkert, at det altid kan svare sig at foretage en skattefri, men dette kan din revisor belyse for dig.  

 

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Da konen allerede har en personlig virksomhed, kan hun vel ikke indsætte penge på en etableringskonto eller ?

bb

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

@ BB, jo det er der ikke noget i vejen for. Eksempelvis er det typisk anvendt, som her, hvis man vil overgå fra en personlig virksomhed til et med begrænset ansvar.

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

takker, så har man jo også lært noget i dag :-)

bb

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

@ BB, jo det er der ikke noget i vejen for. Eksempelvis er det typisk anvendt, som her, hvis man vil overgå fra en personlig virksomhed til et med begrænset ansvar.

Jeg tror ikke SKAT er ening med dig.

Du må ikke
omdanne din personligt ejede virksomhed til et anparts- eller aktieselskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064172&vId=0&lang=DA

Desuden har det ingen positiv effekt da du skal "genbeskattes" når du hæver dit indskud.

Citat:

Skat, når du hæver indskuddene

Når du har etableret din virksomhed i selskabsform, skal det fradrag, som du fik, da du indbetalte pengene på etableringskontoen eller iværksætterkontoen, derfor udlignes. Det sker ved et tillæg til din personlige indkomst (genbeskatning).

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)