Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe ting af sig selv. Må man det?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg arbejder inden for IT og i den forbindelse har det jo været en dyr hobby. Jeg ejer en server privat, som det er nu. Sagen den at jeg kun bruger den til min nystartede virksomhed.

Må min virksomhed købe den af mig? I så fald er der moms på det beløb når det er fra privat til firma? Jeg antager bliver vil blive fastsat af hvad brugt marked siger den er værd.

Planen er nemlig på sigt den også skal ind et bedre hosting center end hvor den står nu :-)

mvh
Mikael Syska
Syska IT 

Fra Randers SØ
Tilmeldt 10. Oct 10
Indlæg ialt: 115
Fra  SEO-Shoppen Wich-it.dk Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja det må du gerne. Så kan du i virksomheden også trække momsværdien fra.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Wichmann:

Ja det må du gerne. Så kan du i virksomheden også trække momsværdien fra.

Hvad for noget??

Selvfølgelig er der ikke moms på ved køb fra privat til virksomhed.

Til trådstarter:
Du må gerne som privatperson sælge din private server til virksomheden til markedspris. Da du er privatperson er der ikke moms på og dermed heller ikke momsfradrag.

Hvis serveren blev købt ummidelbart inden start af virksomhed og kun med det for øje at bruge den i virksomheden, og hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, så kan du også forsøge at ligge den ind i dit regnskab (altså den originale faktura) og forsøge at få fuldt fradrag. Det er set før.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:

Thomas Wichmann:

Ja det må du gerne. Så kan du i virksomheden også trække momsværdien fra.

Hvad for noget??

Selvfølgelig er der ikke moms på ved køb fra privat til virksomhed.

Netop dette jeg også regnede med at man ikke måtte.

Da jeg stadig har mit almindelig job, skal dette bare løbe rundt mens jeg anskaffer mig hardware, som på sigt udvides og derfor vil jeg gerne bruge det overskud jeg laver lige nu til at købe ting, så jeg ikke skal betale skat af det. Jeg mangler ikke penge privat, så dette ser jeg som en måde at flytte pengene tilbage.

Michel Moore:
Du må gerne som privatperson sælge din private server til virksomheden til markedspris. Da du er privatperson er der ikke moms på og dermed heller ikke momsfradrag.

Men jeg mindsker mit overskud og derfor ikke skal betale så meget skat og derfor stadig en fordel for mig som jeg lige ser det.

Michel Moore:
Hvis serveren blev købt ummidelbart inden start af virksomhed og kun med det for øje at bruge den i virksomheden, og hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, så kan du også forsøge at ligge den ind i dit regnskab (altså den originale faktura) og forsøge at få fuldt fradrag. Det er set før.

Den får jeg nok lidt svært ved at argumentere for da den blev købt for 4 år siden :-) Den er ved at være gammel, men har da stadig en værdi.

Jeg takker i hvert fald for information. Altid noget der er kloge folk herinde der kan hjælpe de nye.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

syska:
Den får jeg nok lidt svært ved at argumentere for da den blev købt for 4 år siden :-) Den er ved at være gammel, men har da stadig en værdi.
Netop sådanne handler fra dig selv til dig selv har skat øjnene åbne for, så du skal absolut ikke sælge den for dyrt, og en 4 år gammel IT sag, vil ofte være af begrænset værdi, så vær sikker på, at du hele vejen kan begrunde prisen 100% - og ja - uden moms

Husk også, at hvis du en dag vil lukke, så er alle tingene din virksomheds og du må ikke tage dem selv, de skal sælges til regulær pris med moms fra virksomheden til den tid, også hvis det er til dig selv - så du bør ha aktivs liste selv for det straksafskrevne for at lette dig selv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

syska:
Den får jeg nok lidt svært ved at argumentere for da den blev købt for 4 år siden :-) Den er ved at være gammel, men har da stadig en værdi.
Netop sådanne handler fra dig selv til dig selv har skat øjnene åbne for, så du skal absolut ikke sælge den for dyrt, og en 4 år gammel IT sag, vil ofte være af begrænset værdi, så vær sikker på, at du hele vejen kan begrunde prisen 100% - og ja - uden moms

Helt klart ... jeg laver jo som privat en faktura til firmaet uden moms og betale den.

Kunne bare være rart det kom over i firmaets navn.

Cookie:
Husk også, at hvis du en dag vil lukke, så er alle tingene din virksomheds og du må ikke tage dem selv, de skal sælges til regulær pris med moms fra virksomheden til den tid, også hvis det er til dig selv - så du bør ha aktivs liste selv for det straksafskrevne for at lette dig selv

Det er enkeltmands virksomhed, så de er vel i pricippet mine egne, hvis firmaet en dag skulle lukke. Ellers skal jeg købe det som privat af virksomheden og så derefter udbetale resten af pengene der måtte være tilbage til mig selv som løn.

Har du et link omkring afskrivning af ting? Og straksafskivning ... synes jeg læser det flere og flere steder, men synes ikke jeg er blevet så klog på det endnu.

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

syska:
Det er enkeltmands virksomhed, så de er vel i pricippet mine egne, hvis firmaet en dag skulle lukke. Ellers skal jeg købe det som privat af virksomheden og så derefter udbetale resten af pengene der måtte være tilbage til mig selv som løn.

Nej det er din virksomheds - og du må ikke bare tage dem selv eller se dem som dine - de tilhører dit CVR helt og holdent.

De skal ved lukning søges solgt til 3- part eller købes af dig selv af dit firma - og her er skat igen meget opmærksomme på, at der ikke snydes på vægten, ellers kunne man jo tage ting ind i firma - enda udefra med moms - og trække fra i skat, og så lukke over ha det hele frit selv - Nix - du kan kun få det fra firmaet ved at købe det ved lukning og kun med moms og ikke til 0 kroner absolut - ofte skal man da hellere destruere hvis man ikke kan bevise værdi er rent 0 - og det er svært hvis de er købt ind i virksomheden. Ja når virksomheden har solgt dem til dig med moms - så indbetaler den moms og du kan - hvis der er penge til det, tage overskud ud - som du så betaler skat af, så du betaler skat af den computer du ellers har sparet skat på.

Der er IKKE noget der hedder løn i en enkeltmandsvirksomhed i øvrigt - fænomenet findes ikke - kunder resultat

Jeg har ikke link om afskrivninger men der er masser at google - hovedregel er, at ting under 12.300 kr samlet (flere ting der bruges sammen skal lægges sammen) kan afskrives med det samme, og at de ellers generelt skattemæssigt afskrives med 25% per år indtil de helt samlede afskrivninger for alle ting samlet er nede på 12.300 kr.

Man har derfor et driftsregnskab OG et skatteregnskab når man afskriver over år, men det har man jo også hvis man ex har repræsentation, spiser mad/bespisning, giver gaver og en god del andet - et driftsregnskab, som man laver korrektioner til, for at få det resultat der bruges til skat

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

syska:
Da jeg stadig har mit almindelig job, skal dette bare løbe rundt mens jeg anskaffer mig hardware, som på sigt udvides og derfor vil jeg gerne bruge det overskud jeg laver lige nu til at købe ting, så jeg ikke skal betale skat af det. Jeg mangler ikke penge privat, så dette ser jeg som en måde at flytte pengene tilbage.

Altså, hvis du køber ind til varelager, så mindsker dette jo ikke dit nettoresultat. Det flytter bare rundt mellem aktiver (penge til varer)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

syska:

Michel Moore:

Thomas Wichmann:

Ja det må du gerne. Så kan du i virksomheden også trække momsværdien fra.

Hvad for noget??

Selvfølgelig er der ikke moms på ved køb fra privat til virksomhed.

Netop dette jeg også regnede med at man ikke måtte.

Da jeg stadig har mit almindelig job, skal dette bare løbe rundt mens jeg anskaffer mig hardware, som på sigt udvides og derfor vil jeg gerne bruge det overskud jeg laver lige nu til at købe ting, så jeg ikke skal betale skat af det. Jeg mangler ikke penge privat, så dette ser jeg som en måde at flytte pengene tilbage.

Michel Moore:
Du må gerne som privatperson sælge din private server til virksomheden til markedspris. Da du er privatperson er der ikke moms på og dermed heller ikke momsfradrag.

Men jeg mindsker mit overskud og derfor ikke skal betale så meget skat og derfor stadig en fordel for mig som jeg lige ser det.

Michel Moore:
Hvis serveren blev købt ummidelbart inden start af virksomhed og kun med det for øje at bruge den i virksomheden, og hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, så kan du også forsøge at ligge den ind i dit regnskab (altså den originale faktura) og forsøge at få fuldt fradrag. Det er set før.

Den får jeg nok lidt svært ved at argumentere for da den blev købt for 4 år siden :-) Den er ved at være gammel, men har da stadig en værdi.

Jeg takker i hvert fald for information. Altid noget der er kloge folk herinde der kan hjælpe de nye.

Selv tak ingen problem - og ja vi skal jo hjælpe hinanden så meget vi kan

Som John siger så KAN skat være svære at danse med fordi det er en 4 år gammel sag, så husk det skal være til markedsværdi :-)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Der er IKKE noget der hedder løn i en enkeltmandsvirksomhed i øvrigt - fænomenet findes ikke - kunder resultat

Hvad hedder det så?

"kunder resultat" <- Kan ikke lige dreje hvad du vill have skrevet her ... nok en typo af en art.

Cookie:

Jeg har ikke link om afskrivninger men der er masser at google - hovedregel er, at ting under 12.300 kr samlet (flere ting der bruges sammen skal lægges sammen) kan afskrives med det samme, og at de ellers generelt skattemæssigt afskrives med 25% per år indtil de helt samlede afskrivninger for alle ting samlet er nede på 12.300 kr.

Man har derfor et driftsregnskab OG et skatteregnskab når man afskriver over år, men det har man jo også hvis man ex har repræsentation, spiser mad/bespisning, giver gaver og en god del andet - et driftsregnskab, som man laver korrektioner til, for at få det resultat der bruges til skat

Ja, jo ... Det bliver vist bare afskrevet ASAP ved mig så ... vist noget nemmere end at holde styr på det over flere år. Det er jo ikke fordi der er så mange udgifter i et IT firma ... selvom alt efter hvad man laver.

mvh

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)