Af forskellige grunde ønsker jeg at registrere min enkeltmandsvirksomhed, selvom der ikke kommer til at være nogen indtjening eller udgifter det første år. Jeg har lidt svært ved at dreje, om registreringen vil medføre regnskabsmæssige pligter selvom der ingen aktivitet er. Hvad gør man? Skriver et rundt nul og så er det dét?
Det er ikke noget krav om regnskab for en personlig virksomhed. Eneste krav er at du indberetter moms (i dit tilfælde bare nul-indberetning) og så udfylder nuller i den udvidede del af din selvangivelse.
Men må jeg spørge hvorfor du vil starte virksomhed hvis du ingen planer har om at bruge den til noget det første år? Der er ingen krav om at blive moms-registreret med mindre du omsætter for 50.000 kr. årligt.
Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions Professionel .NET web udvikling og konsultation.
Ja et rundt nul i rubrikkerne fra 211 og frem i den udvidede selvangivelse + moms angivelse - formentlig i kvartalet - som 0 angivelse ellers er der bod. Du kan starte med få dages frist hvis du vil
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Af forskellige grunde ønsker jeg at registrere min enkeltmandsvirksomhed, selvom der ikke kommer til at være nogen indtjening eller udgifter det første år.
Du kan godt forvente at SKAT kommer og tjekker dig hvis du har nul i omsætning i flere kvartaler. Det giver jo så heller ingen mening at have en Virksomhed uden omsætning i over et år.
ja - det går hurtigt at starte personlig virksomhed via virk.dk
Du kan lade være med at krydse af for moms vil jeg mene, så slipper du for at 0 angive moms - Forestiller mig der er noget navn indblandet siden du vil ha det op. Jeg kan ikke se hvad skat skulle bekymre sig om hvis du hverken har indtægter eller udgifter - det ville de gøre hvis du havde udgifter og negativ moms ellers har jeg aldrig hørt de blander sig om man har en registreret virksomhed liggende sovende - bare man 0 angiver moms og udfylder selvangivelsen
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
John: Ah ja. Jeg mente nok, at man kunne lade sig registrere uden momsregistrering. Men ellers skal jeg glædeligt skrive det nul der skal til.
For min skyld må SKAT meget gerne komme og tjekke, der er ikke noget fusk indblandet. For mit vedkommende giver det rigtig god mening at registrere, på trods af, at der foreløbig ikke er nogen indtjening. Det er klart, at det ikke giver nogen mening, hvis man beskæftiger sig med dag til dag-salg af mobilcovers. Men det er mig bekendt ikke nogen nytænkning med en sovende virksomhed som blandt andet kan være et udmærket træk i forhandlingssituationer.
Det var også mest af nysgerrighed jeg spurgte. Det sker jo at nogen lader sig registrere uden grund - selvom det selvfølgelig ikke nødvendigvis skader. :) Min egen virksomhed var også mere eller mindre passiv det første år (pga. studie), så kan udemærket godt se formålet. :)
Under alle omstændigheder skal du ha alt held og lykke med det :)
Med venlig hilsen Nikolaj
Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions Professionel .NET web udvikling og konsultation.