Ggggggrrr Hvordan i alverden kan man finde ud af om et produkt er kopie eller et beskyttet design ? Jeg har set mange Flotte gardiner i kina med flotte design. Jeg har spurgte kiseren om de er designbeskyttet og han siger selvfølig de ikke er. Kan jeg stole på hans ord ? Hvilke krav skal de øverigt opfylde...farver-kemakalier mv.? |
Hej
Jeg kan fortælle dig så meget, at man er rimlig på røven, da det er dit ansvar ikke at overtræde andres immaterielle rettigheder.
jeg skrev en opgave om montana i fjor. Du kan læse det afsnit der berør dig i nedestående.
Montana skal sikre sine rettigheder til varemærket Montana og skal i forbindelse beskytte opfindelsen af logo og slogan. Montana har rettighederne til deres design af logo og slogan og kan hvis de bliver kopieret kræve et rimeligt vederlag og eventuel erstatning Varemærkeloven (VAML) § 43, for opnå denne form for beskyttelse er der en række bestemmelser i VAML § 13 og § 14 som skal være opfyldt. VAML kan beskytte varemærket Montana, det giver i § 2 mulighed for at forhindre andre i at bruge firmanavne her under navnet Montana og de kan beskytte deres kendetegn ved logoet og sloganet. Montana har taget deres navn i brug ved pressemeddelelser, annoncer, salg af produkter og hjemmeside jf. VAML § 3 og vi må antage de har registeret deres navn hos Patent- og Varemærkestyrelsen. VAML § 4 beskytter varemærke indehaveren, så andre ikke kan bruge tegn der kan identificeres med Montana, så der ikke sker forveksling. Ved overtrædes af VAML bliver § 43 anvendt og kan udløse bøde, vederlag eller erstatning.[1]
1.1.1 Designloven
Montana kan via designloven (DEL) beskytte deres reoler, stole og bordes design § 1, som kendetegnes ved farve, linjer, struktur, der ses ved deres fleksible modulers udsende DEL § 2. Designret kan kun opnås, hvis designet har nyt og har individuel karakter DEL § 3. Designet må ikke bruges uden sammenstykke fra indehaveren af designretten DEL § 9. Private må godt lave kopier af designet til egen brug DEL § 10. Overtræder nogen en andens designret kan de efter DEL § 36 straffes med bøde. Produkterne der er blevet kopieret skal fjernes fra handlen og tilintetgøres DEL § 38.[2]