Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Duplicate content umuligt at undgå?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har tre shops med klassisk musik (CD, DVD/BluRay). Uanset om vi kopierer fra leverandørernes hjemmesider, eller vi bruger stavepladen, når kopiérbar info ikke findes, vil indholdet (varebeskrivelsen) jo være næsten 100% identisk. Varepræsentationen består jo typisk af en listning af de tracks der er på mediet (titler og satser), samt navnene på kunstnere og komponister.

Jeg forestiller mig, at hvis man skal ophæve DC-effekten, er man nødt til at skrive en tekst der er mindst lige så lang, så Google ikke opfatter sidens indhold som værende helt eller næsten helt identisk med andre på nettet for samme vare.

Hvordan løser man det problem?

Og er det i øvrigt et problem m.h.t. SEO, at trackinfo typisk er sat op i en tabel med tre kolonner: Tracknummer, titel, spilletid og så ellers bare dernedad? Jeg har endnu til gode at se en CSS-løsning der kan gøre det samme som <table> i dette tilfælde.

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 06:58

Uden at være ekspert på SEO-området, så er mit umiddelbare svar at du kan undgå det ved at putte en <meta name="robots" content="noindex,follow"> på dine produktsider.

Så bliver de simpelthen ikke indekseret af søgemaskinerne, og du undgår at blive straffet for Duplicate Content. ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:07

Hej Søren,

Ja, det vil sikkert være effektivt, men det er også en høj pris at betale, for hvis ikke mine produktsider bliver indexeret, hvad er der så tilbage? Produktsiderne indeholder jo netop alt det der typisk søges efter i vore branche: Navne og titler.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 07:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ingen problem ift. SEO at benytte en tabel på den måde du nævner det. Overordnet set, så er jeg ret sikker på at det slet ikke har nogen direkte konsekvenser for SEO om du bruger et tabel-layout eller et CSS-layout.

Derudover så vil jeg ikke umiddelbart anbefale at noindex'e dine produktsider. Jeg ville i stedet sørge for at få skrevet noget tekst til hver album, som er unik. Det kan være beskrivelser af stilen, historien bag albummet og sådan nogle ting.

En anden mulighed for at få noget indhold på siden, er at åbne op for at dine kunder kan anmelde de forskellige albums.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55

Lars Rasmussen:
Jeg ville i stedet sørge for at få skrevet noget tekst til hver album, som er unik. Det kan være beskrivelser af stilen, historien bag albummet og sådan nogle ting.

Det er jeg indforstået med, men kan der siges noget om hvor meget der skal til for at neutralisere den del der er DC? Indholdsfortegnelsen for 15-20 tracks + diverse navne vil jo stadig udgøre størstedelen, hvis man kun skriver 4-5 linjer tekst. Og så er der jo de mange dobbeltalbums og bokse med en komponists samlede værker, hvor den komplette indholdsfortegnelse (som er yderst relevant information for vore kunder), kan være aaaalenlang.

Det vil være noget af en opgave for hele kollektionen af eksisterende varer. At kopiere tekstbeskrivelser fra producentens hjemmeside duer jo ikke (DC) og fyrer man bare noget gøws af ("Købmand Olsen har byens bedste kaffe") under indtryk af opgavens omfang og derfor gerne vil have det hurtigt overstået, har man jo skudt sig selv i foden. Dels vil det ikke bibringe kunden en værdi og dels løber man sikkert hurtigt tør for standardfraser.

Misforstå mig ikke: Det der skal til, skal til. Vi (= jeg) har besluttet, at nu skal vi op i udbrydergruppen og være med i kampen om medaljerne. Problemet er desværre ressourcer, såvel tid som penge Skype-SadSmile

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 10:22

Som jeg også sagde; jeg er på inden måde ekspert (næsten tværtimod, da jeg er kraftig fortaler for at indholdet på siden altid bør komme før en eller anden placering i en eller anden søgemaskine, men det er en anden snak ;) ) - men det er en nem og effektiv løsning.

Hvad gør en side som f.eks. dvdoo.com?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:43

Søren Karstensen:
Hvad gør en side som f.eks. dvdoo.com?

Hvad dvdoo og andre store spillere gør ved problemet, kunne jeg også godt tænke mig at vide, men jeg får nok ikke deres opskrift, hvis jeg ringer til den ;-)

Noget andet er så, at hvis andre gør det samme, som jeg hidtil har gjort, nemlig at kopiere fra producentens hjemmeside, så trykkes alle jo nedad, inklusive producenten selv.

Fra Roskilde
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 251
Fra  Skjoldby & Co ApS Skrevet kl. 02:40

Måden du løser det på er ved at bruge spinner-tekster.

Grosen Friis rammer faktisk helt præcist din problematik i denne video, hvor han også forklarer hvad spinner værktøjer gør:

Personlingt bruger Magic Article Rewrter til den slags. Der er også en der hedder The Best Spinner som er ganske udemærket.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 07:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er en enkelt ting, som jeg ikke er helt enig med Grosen om: Hvis du skal lave spinner tekster, der er tilstrækkeligt unikke på rigtig mange sider, så bliver disse tekster IKKE af en kvalitet, som sælger! De er læsbare, ja, og du kan undgå både DC og filtrering for tynde sider, men det er absolut ikke elegante tekster - og det er bestemt ikke tekster, som skaber tillid og salg. Det er "filler tekster".

Filler-tekster skal implementeres på en måde, så man er så sikker som mulig på, at næsten ingen læser dem - særligt hvis man har et intelektuelt eller kræsen publikum, som jeg vil mene de klassiske musikkøbere er.

HUSK også, at filtrering for Duplicate Content er IKKE en straf - det er en filtrering! Der er stor og meget fundamental forskel på de to ting: Filtrering og straf, ikke mindst når der skal rettes op på det. 

Læs også mit seneste blogindlæg om SEO-tekster her: http://www.demib.dk/seo-tekster/

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:53

Tak til Lars Grosen for at gøre mig opmærksom på fænomenet, som jeg under alle omstændigheder vil undersøge nærmere og tak til "deMib" for den opfølgende kommentar.

Tekster der sælger? Hmmm ... jeg forstår, i princippet, godt hvad du mener, men vi har at gøre med en branche der ikke er karakteriseret ved store armbevægelser, masser at tillægsord og superlativer. Vareteksterne forventes (tror jeg da) at være sober information om musikken, komponisten og kunstnerne på den pågældende udgivelse, samt en kort tekst der fremhæver det der adskiller netop denne udgave af Beethovens 9. symfoni fra alle de andre.

Langt hen ad vejen er selskabernes tekster fyldestgørende, men som regel på engelsk, tysk eller fransk. Alene en oversættelse til dansk, vil vel eliminere DC væsentligt.

Vores luxusproblem er antallet af varenumre, samt at vi har en tilgang af nyheder på 100-200 ... om UGEN! En del er dog enten kommissionsvarer, eller nogen vi vælger at undlade at købe til lager. De katalognumre der ikke er lagervare, vil så blive markeret som "Skaffevare" med en cirka leveringstid i den nye Magentoshop. Men det betyder også, at de skal oprettes med billeder, indholdsfortegnelse og beskrivelse alligevel, da vi jo gerne vil sælge dem.

Vi har tre shops: En med vore egne produktioner (ca. 350 varenumre), som er på engelsk og rettet til det globale marked, en for vores fysiske butik med p.t. ca. 5.000 varer og endelig en for vores distributionsselskab med 32.000 varer. Sidstnævnte blev oprindeligt lanceret som en B2B, da et indenlandsk distributionsfirma gik konkurs. Jeg oprettede med lynets hast en side, hvor butikkerne kunne bestille direkte hos os. Nu er indenlandsk distribution lagt ud til et andet firma og siden er stort set død og skal vel nedlægges i sin nuværende form.

Alt ialt et hestearbejde at følge med til at opdatere med nyheder og hvis alle skal søgemaskineoptimeres individuelt, kan jeg jo næsten ikke bestille andet og så er det nok tvivlsomt om det er rentabelt.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)