Denne sene nat sidder jeg og undersøger hvorledes det kan lade sig gøre at trække momsen fra på en computer jeg har tænkt mig at købe til brug i mit foretagende.
Jeg er momsregistreret osv., men jeg har endnu ikke haft den store omsætning - vi snakker ca. 500 kr./md. de sidste tre måneder på bl.a. annoncer.
Mit spørgsmål er så; kan jeg gå ud og købe en bærbar til eksempelvis 8000 kr., og trække momsen fra?
I tilfælde af at jeg kan, er der så noget jeg skal være opmærksom på ved køb? Den skal vel købes i virksomhedens navn går jeg ud fra, og dokumentationen herpå skal jeg vel beholde.
Jeg er stadig meget ny, og ikke særlig meget inde i SKAT's systemer - inden jeg begynder at kontakte SKAT's support, ville jeg da lige høre om der er en klog person på Amino der kan give mig et svar i "børnehøjde" ;)
På forhånd mange tak!
Mvh Thomas
Ejer https://teleguiden.dk - en sammenligningsside til bredbånd og telefoni. Uddannet datamatiker i 2027.
Du skal sørge for at få en faktura, hvor virksomheden står som køber og det skal fremgå af fakturaen at der er moms på købet. De fleste virksomheder i dag laver en faktura, som opfylder kravene hertil.
Når du laver indberetning af moms skal du angive din købsmoms (moms fra Pc-købet), som du så får refunderet af Skat.
Du skal huske at gemme faktura, samt andet regnskabsmateriale i 5 år.
Bemærk, at du risikere, at Skat tilsidesætter dit krav, hvis de ikke følger at der er nok substans i din virksomhed. Der skal normalt være en forventning om, at du på et tidspunkt vil tjene penge, så du får mere i moms fra din omsætning.
hvis det er en computer du bruger i firmaet OG privat skal du dele momsen så du kun har fradrag for den del af momsen der svarer til firma andelen, f.eks 50/50 kun 50% af momsen som momsfradrag - men hele udgiften
Jeg går ud fra den koster mindre end 12.300 da du ellers skal afskrive over længere tid
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for tippet - det gør det godt nok en anelse sværere :-) Man kan sige, at jeg typisk vil komme til at bruge den erhvervsmæssigt, men jeg kan ikke undlade, at jeg vil komme til at tjekke f.eks. mail eller nyheder en gang imellem. Den står på min privatadresse, hvor jeg også er CVR-registreret.
Vil det være mere sikkert for mig at dele momsen op i 50/50 når nu den står på privat adressen, selvom jeg stort set kun vil bruge den erhvervsmæssigt? Jeg vil nødigt have nogle problemer med Skat :-)
Og ja, det er en computer til under 12.300 kr. :-)
På forhånd tak!
Mvh Thomas
Ejer https://teleguiden.dk - en sammenligningsside til bredbånd og telefoni. Uddannet datamatiker i 2027.
Det er jo ikke en herregård men del som du mener det er korrekt - om det er 50/50 eller noget andet, specielt hvis den står privat og måske er din eneste eller langt bedste og privat brug jo kan testes - så bare del som du anser korrekt
Det gælder alt du køber som evt også bruges privat
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER