Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Regnskab, moms på arbejdsløn, samt skat af løn/overskud?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Sloth:

Eksempel (for Arveprins Knud ;o):

Min virksomhed har et overskud på 30.000 kr. Jeg hæver 10.000 kroner til mog selv og bruger dem på champagne og solbriller.

Min virksomhed har nu 20.000 kr. på kontoen.

Når der skal betales skat af virksomhedens overskud, skal jeg betale skat af 30.000 kr.

jeps  helt korrekt Knud Smile - som du ser har du så også betalt champagnen og brillerne med egne penge som var beskattede, og dit overskud er ikke påvirket og du betaler skat af alle 30.000 kr

(det  med en gang til for prins Knud stammer vist fra en revy hvor nogle meget let påklædte damer red ind på hvide heste- og den gode arveprins Knud godt ville ha det gentaget til slut - det blev til EN GANG TIL FOR PRIS KNUD Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jun 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:50

Tak for historielektionen ;o)

Jeg har lige et spørgsmål til:

Gælder det også den anden vej rundt?

Jeg mener: De penge jeg selv overfører til firmaet, skal der vel ikke betales skat af (jeg har jo allerede betalt skat af dem)?

Eksempel:

Jeg indsætter 10.000 kr. på mit firmas konto fra min egen lønkonto til opstart. Disse bogføres som "privat" i virksomhedens regnskab, uden moms.

Mit firma køber varer for 15.000 kr. Disse bogføres i "indkøb" og "købsmoms".

Mit firma sælger varer for 40.000 kr. Disse bogføres i "salg" og "salgsmoms.

Jeg hæver 20.000 kroner til mig selv. Disse bogføres i "privat" uden moms.

Der er nu 15.000 kr. på firmaets konto.

Jeg betaler virksomhedsskat af overskud på 25.000 kr. (salg-køb). Det er lige meget at jeg har sat penge ind og hævet penge fra egen konto.

Korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

Ja det gælder begge veje.- Skyder du 10.000 kr ind sker det ved bogføring i status og ikke i drift og du kan hive dem ud igen uden skat og ja du betaler skat af de 25.000 kr

Vær lige opmærksom på den med at du køber varer, for hvis ikke de bruges men går på lager, så er de ikke en driftudgift men bare ombýtning af penge i banken med værdi af varelager - det er først en omkostningen når varen er brugt

vh

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 22:11

Yes - varer på lager skal ikke bogføres som solgte, før de er solgt :)

Men lagervarer trækker vel fra i overskuddet, og kan i sidste ende give selskabet underskud, samt negativ moms (dvs. at jeg får momspenge tilbage fra Skat). Det er der ikke noget galt i, så længe jeg kan bevise overfor Skat, at jeg rent faktisk har alle varene liggende på mine hylder.

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 22:32

Lasse Sloth:
Yes - varer på lager skal ikke bogføres som solgte, før de er solgt :)

Men lagervarer trækker vel fra i overskuddet, og kan i sidste ende give selskabet underskud, samt negativ moms (dvs. at jeg får momspenge tilbage fra Skat). Det er der ikke noget galt i, så længe jeg kan bevise overfor Skat, at jeg rent faktisk har alle varene liggende på mine hylder.

Hej Lasse

Dit varelager er det samme som at have penge i banken (i SKATS øjne). Det er først i det øjeblik, at varen forbruges at den bliver en omkostning i regnskabet. Med forbruges menes i dit tilfælde, at den sælges. Dog indgår købsmomsen i dit momsregnskab den dato du køber varerne (fakturadatoen).

Dvs at du i princippet kan købe varer for kr. 100.000,- uden at dette påvirker dit resultat, men momsen af dette køb indgår i momsregnskabet for det kvartal de er indkøbt i.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 22:39

Ok.

Så hvis jeg køber 10 varer á 2.000 kroner eks. moms, og betaler i alt 25.000 kr. for dem, skal jeg ikke bogføre indkøbsprisen på 20.000 kr noget sted, men købsmomsen på 5.000 kr. skal bogføres under købsmoms (og kan give mig momspenge retur)?

Hvis jeg derefter sælger én af lagervarerne til 3.000 kr. eks. moms, skal jeg bogføre 2.000 kr. under indkøb, 3.000 kr. under salg, og 750 kr. under salgsmoms. Så skal jeg sf. betale den moms tilbage, jeg har fået af Skat.

Korrekt?

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 22:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse Sloth:

Ok.

Så hvis jeg køber 10 varer á 2.000 kroner eks. moms, og betaler i alt 25.000 kr. for dem, skal jeg ikke bogføre indkøbsprisen på 20.000 kr, men købsmomsen på 5.000 kr. skal bogføres under købsmoms (og kan give mig momspenge retur)?

I det øjeblik jeg sælger en vare, skal den bogføres under indkøb, salg, og salgsmoms. Så skal jeg sf. betale den moms tilbage, jeg har fået af Skat.

Korrekt?

Ikke helt. I indkøbøseblikket bogfører du:

Debet 20000 på varelager, den ligger i status og påvirker derfor ikke dit resultat

Debet 5000 købsmoms

Kredit 25000 bank

I salgsøjeblikket:

Kredit xx omsætning/salg

Kredit 0,25*xx salgsmoms

Debet xx+moms bank/debitore

Kredit [dit forbrug ] varelager

Debet [dit forbrug] vareforbrug

De sidste to linier, skal ikke nødvendigvis bogføres i salgsøjeblikket, men alt vareforbrug kan opgøres pr. 31/12 udfra en statusoptælling (som skal laves uaset hvad) samt årets indkøb, og reguleret for status 31*/12 året før.

I mindre virksomheder er sidstnævnte ofte brugt, da man ikke har behov for styrringen på kort sigt.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01

Rune har svaret så helt korrekt - men igen vil du sikkert se, at det måske er en god ide at finde en økonomi mand der konkret vil hjælpe og det er ikke dyrt ( og jeg sælger ikke mig selv her .- for jeg tilbyder slet ikke den slags Big Smile) bare som godt råd, for det er ikke så hulens let alt sammen mærker du

vh

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 23:05

Tak for svaret!

Tilmeldt 1. Jun 13
Skrevet kl. 23:06

Jeps John - det vil jeg gøre! Hellere det end at få SKAT på nakken pga. uvidenhed.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)