Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura informationer

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ved at få udført noget arbejde af en uden CVR-nummer.

SKAL CPR-nummeret så ikke fremgå af fakturaen?

/Carsten

Fra Slagelse
Tilmeldt 30. Jan 11
Indlæg ialt: 200
Fra  Trendkey.dk Skrevet kl. 09:40

Hej Carsten,

Nej cpr bruges ikke på faktura, kun moms nummer. Navn og adresse er nok i denne situation.

Hvis du tænker skattemæssig, er det den enkeltes ansvar at indberette indtjening til skat.

Mvh

Cenk Cavdar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16

Cenk Cavdar:
Hvis du tænker skattemæssig, er det den enkeltes ansvar at indberette indtjening til skat.

Vrøvl!

Carsten har i dette tilfælde indberetningspligt til SKAT. Det fremgår tydeligt af skattekontrolloven.

For at kunne indberette beløbet skal den pågældende person oplyse sit cpr-nr. Der er ikke noget formkrav om at dette skal ske på selve fakturaen. I princippet et det nok at Carsten får det mundligt.

/Henrik

Fra Slagelse
Tilmeldt 30. Jan 11
Fra  Trendkey.dk Skrevet kl. 13:03

Henrik Koudahl:
Carsten har i dette tilfælde indberetningspligt til SKAT. Det fremgår tydeligt af skattekontrolloven.

Vrøvl selv ..!

Gu' har en virksomhed indberetningspligt til hvem må jeg have lov at spørge og siden hvornår har virksomheder indberettet enkelte personer for at have lave noget arbejde , udover at lave en faktura og beregne moms og skat af dette eller kontantsalg i deres rengskab????????????????????????????????+

I følge dig skal en tømrer, der får lavet et styk arbejde, skal han så have mit cpr nr. til at indberette mig til skat eller hvad er DU vrøvler om.

Har jeg misforstået hvad du skriver eller dig der ikke har været skarp nok ?

Fra Slagelse
Tilmeldt 30. Jan 11
Fra  Trendkey.dk Skrevet kl. 13:18

Hej Carsten,

Du må ikke skrive folks cpr nr. på en faktura.

Hvis du laver arbejde for en enkelt person så kan du også køre salget som en kontantsalg eller ydelse.

Du må kun skrive navn og adresse på bilaget.

Den skal ligge i mappen til revisor for omsætningsbilag. Som så bliver indberettet hvert kvartal til skat, ergo skal du ikke rode med folks personnumre. 

Håber du fik dit svar.

Mvh

Cenk Cavdar

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:28

Så vidt jeg forstår er spørgsmålet, om ham der udfører arbejdet uden CVR nr. skal oplyse SIT CPR i stedet. Det mener jeg bestemt han skal. Har ikke lige tid til at finde lovhjemmel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cenk Cavdar:
Gu' har en virksomhed indberetningspligt til hvem må jeg have lov at spørge og siden hvornår har virksomheder indberettet enkelte personer for at have lave noget arbejde , udover at lave en faktura og beregne moms og skat af dette eller kontantsalg i deres rengskab????????????????????????????????+

Vrøvl eller ej - så havde jeg egentligt besluttet ikke at spilde tid på dine svar - men for Carstens skyld!

Det fremgår af Skattekontrollovens § 7A at;

"... Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst: 1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse. ..."

/Henrik

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 13:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Henrik

Hvordan er det nu, er det ikke noget med at du er gammel Skatterivisor?

Hilsen

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56

Jo mig bekendt er Henrik uddannet revisor men i alle fald har han vel ret. Det er jo den gamle diskussion om hvorvidt man er selvstændig, honorarmodtager eller lønmodtager om igen. Det er ikke noget man selv bestemmer eller afgør i en kontrakt. Er man lønmodtager skal der indberettes a indkomst - er man honorar bliver de bidragspligtig b.indkomst -. og KUN hvis man helt reelt er selvstændig, faktura. Ellers - og det gælder rigtigt mange tilfælde også det her besrevne i mine øjne - skal CPR nummer opgives så der kan indberettes korrekt

Som udgangspunkt er rigtigt mange der lejer selvstændige og bare fakturerer i virkeligheden slet ikke selvstændige. Problemet opstår ofte hvis de knækker nakken og ikke kan betale deres skat - eller tages i ikke at opgive indtægten ved en skatte kontrol, så går skat til den der snydt med indberetningen - giver bod og kræver skatten betalt af denne.

Problemet er, at det for mange er så dejligt nemt og ansvarsfriskrivende at bare lade ting fakturere - glem ATP, feriepenge opsigelse OG glem alt om at skulle indberette - det må være op til modtagers ansvarlighed. Den holder bare ikke i rigtigt mange tilfælde

I DENNE - som de fleste har set til kedsommelighed har jeg tilføjet en nyt LINK FRA BDO og det kommer på side 3 og frem i linket, og omhandler netop freelancer problematiken

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 14:12

Hej.

Tak for alle jeres svar, Både de pæne og de mindre pæne.

Er der en der, gerne i PM, vil bruge 5 minutter på at forklare mig hvad jeg skal i denne situation. - Gutten skal selvfølgelig betales for hans arbejde, og skattefar skal jo have have han skal. - Men hvad skal JEG helt konkret gøre?

/Carsten

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)