Jo mig bekendt er Henrik uddannet revisor men i alle fald har han vel ret. Det er jo den gamle diskussion om hvorvidt man er selvstændig, honorarmodtager eller lønmodtager om igen. Det er ikke noget man selv bestemmer eller afgør i en kontrakt. Er man lønmodtager skal der indberettes a indkomst - er man honorar bliver de bidragspligtig b.indkomst -. og KUN hvis man helt reelt er selvstændig, faktura. Ellers - og det gælder rigtigt mange tilfælde også det her besrevne i mine øjne - skal CPR nummer opgives så der kan indberettes korrekt
Som udgangspunkt er rigtigt mange der lejer selvstændige og bare fakturerer i virkeligheden slet ikke selvstændige. Problemet opstår ofte hvis de knækker nakken og ikke kan betale deres skat - eller tages i ikke at opgive indtægten ved en skatte kontrol, så går skat til den der snydt med indberetningen - giver bod og kræver skatten betalt af denne.
Problemet er, at det for mange er så dejligt nemt og ansvarsfriskrivende at bare lade ting fakturere - glem ATP, feriepenge opsigelse OG glem alt om at skulle indberette - det må være op til modtagers ansvarlighed. Den holder bare ikke i rigtigt mange tilfælde
I DENNE - som de fleste har set til kedsommelighed har jeg tilføjet en nyt LINK FRA BDO og det kommer på side 3 og frem i linket, og omhandler netop freelancer problematiken