Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg betale moms af - momsjungle

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Nu stiller jeg et spørgsmål, som mange før mig har gjort, men efter at have søgt i debatterne og på google, synes jeg ikke at jeg kan finde et klart svar. Alle steder, står der noget forskelligt.

1) Hvis jeg køber varer hjem, skal jeg så betale moms af det fulde beløb, inklusiv fragten, eller KUN varerne?

2) Når jeg sælger noget, er der så moms på det fulde beløb, inklusiv fragten, eller KUN varerne?

Nogle steder har jeg læst at med Post Danmark, skal man ikke betale moms, og andre steder, at man skal.

Synes det her moms er noget af en jungle, men der er lidt over en måned til jeg skal indberette første gang, så nu skal jeg have fundet hoved og hale i det her.

Mvh Anne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:27

Anne:

1) Hvis jeg køber varer hjem, skal jeg så betale moms af det fulde beløb, inklusiv fragten, eller KUN varerne?

Jeg går ud fra, at du mener ved køb momsfrit i udlandet?

Du afregner importmoms af både varer og fragt, men du kan jo fradrage momsen igen med det samme, og momsen bliver derfor ikke en udgift for dig.

Anne:

2) Når jeg sælger noget, er der så moms på det fulde beløb, inklusiv fragten, eller KUN varerne?

Der er altid moms på fragt (ikke at forveksle med porto).

Der er som udgangspunkt også moms på porto, men du har mulighed for at anvende reglerne om udlæg, og kan på den måde videresælge porto momsfrit til dine kunder. Det kræver, at dit bogholderi og dine faktura opfylder særlige krav.

Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 13
Skrevet kl. 09:35

Martin E. Jensen:

Jeg går ud fra, at du mener ved køb momsfrit i udlandet?

Du afregner importmoms af både varer og fragt, men du kan jo fradrage momsen igen med det samme, og momsen bliver derfor ikke en udgift for dig.

Med fradrage momsen igen med det samme, hvad betyder det så helt præcist?

Martin E. Jensen:

Der er altid moms på fragt (ikke at forveksle med porto).

Der er som udgangspunkt også moms på porto, men du har mulighed for at anvende reglerne om udlæg, og kan på den måde videresælge porto momsfrit til dine kunder. Det kræver, at dit bogholderi og dine faktura opfylder særlige krav.

Hvad er forskellen på fragt og porto? Hvis jeg driver en webshop og forsendelsen hedder porto, med Post Danmark, så kan jeg anvende de særlige regler?

Hvilke krav skal mit bogholderi og faktura så indeholde?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:52

Anne:

Med fradrage momsen igen med det samme, hvad betyder det så helt præcist?

På momsafregningen skal du angive momsen af varer købt i udland, men kan samtidig fradrage momsen som købsmoms, på samme måde, som du ville fradrage momsen, hvis varen var købt i DK.

Anne:

Hvad er forskellen på fragt og porto? Hvis jeg driver en webshop og forsendelsen hedder porto, med Post Danmark, så kan jeg anvende de særlige regler?

Hvilke krav skal mit bogholderi og faktura så indeholde?

Porto er frimærker.

Fragt er omkostninger til ekspedition, emballage, levering med fragtmand, mv.

Det er på porto, at de særlige regler om udlæg kan anvendes. Det er kun en fordel, hvis man sælger til private.

Du skal oprette to konti til køb og salg af porto, og du må ikke inkludere udlægget i opgørelsen af din omsætning.

Din faktura skal specificere, at der er tale om et momsfrit portoudlæg, så køber tydeligt kan se, at portoen er et udlæg, ligesom du selv skal huske at udlægget ikke skal inkluderes i omsætningen.

Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 13
Skrevet kl. 10:05

Martin E. Jensen:
På momsafregningen skal du angive momsen af varer købt i udland, men kan samtidig fradrage momsen som købsmoms, på samme måde, som du ville fradrage momsen, hvis varen var købt i DK.

Okay - den skal bare have sin egen post? Altså en udland og en DK, eller?

Martin E. Jensen:

Porto er frimærker.

Fragt er omkostninger til ekspedition, emballage, levering med fragtmand, mv.

Det er på porto, at de særlige regler om udlæg kan anvendes. Det er kun en fordel, hvis man sælger til private.

Du skal oprette to konti til køb og salg af porto, og du må ikke inkludere udlægget i opgørelsen af din omsætning.

Din faktura skal specificere, at der er tale om et momsfrit portoudlæg, så køber tydeligt kan se, at portoen er et udlæg, ligesom du selv skal huske at udlægget ikke skal inkluderes i omsætningen.

Det lyder fint. Jeg sælger udelukkende til private og har indtil videre haft stående på fakturaen at porto er inklusiv moms.

Så giver det mening, for det er rent faktisk det jeg har gjort indtil videre - jeg har bare ikke vidst at jeg skulle gøre det sådan :-)

Tusind tak for hjælpen!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:12

Anne:

Okay - den skal bare have sin egen post? Altså en udland og en DK, eller?

Ja, principielt, men reglerne er lidt mere specifikke end det...

Start med at læse denne artikel: http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=804.

Det har i øvrigt også betydning, om du køber varer i EU eller udenfor EU, om du skal importørregistreres og afregne told.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33

Du kan læse lidt mere her om UDLÆGSORDNINGEN. Det er vigtigt du bruger den korrekt med en konto for porto du køber uden moms og en konto for den porto du fakturerer kunderne - så du kan påvise forskellen som er den der udløser din moms. Hvis f.eks. det du sælger din forsendelse for svarer helt til det du har købt momsfri porto for - ja så er momsen 0 - men det skal bruges korrekt

Hvad MOMS VED IMPORT angår kan du også læse linket

Ud fra den måde du spørger om udlægsordningen og moms tror jeg at jeg ville anbefale dig at få en økonomiperson til at hjælpe dig med bogføringen det første kvartal. Det er ikke voldsomt dyrt, de er hurtige og du får set præcis hvordan man gør og kan - hvis du så har lyst, selv overtage det derefter eller, overtage dele af det

Det er som nævnt ikke ret dyrt, og du kan nemt opleve, at du tjener på det forhold til at få udlægsordningen og andet korrekt. På www.agera.dk kan du få 3 gratis uforpligtende tilbud på bogføring til helt ny webshop - men Martin Jensen som har svaret hidtil i tråden, yder også den type service og er god, hvis han har tid, så ham kan du også sende en PB

Det er først dyrt, hvis du selv har lavet en masse fejl der skal rettes op

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)