Jeg har selv prøvet lidt af hvert igennem tiden hvad angår biler / firmabiler.
Og ja, det er en jungle uden lige og jeg fik også en hel masse ikke helt klare svar fra bl.a. SKAT, hvilket også tidligere gav anledning til et par "torskegilder" hos dem.
Det jeg indtil videre har prøvet - og derfor erfaret - er følgende:
- Er det en personbil på hvide plader og du ikke driver selskabsform (ApS / A/S) så kan du ikke trække moms fra på noget som helt der har med bilen og driften at gøre. Men hvis du fører en detaljeret kørebog og BÅDE din private og den erhvervsmæssige kørsel, og du f.eks. bruger bilen 40% til erhverv, så kan du også trække 40% af bilens omkostninger (efter moms vel og mærke) fra i virksomhedens regnskab.
Min erfaring med dette er at det egentlig fungerer godt, men kræver en del deciplin omkring kørebogen og man godt kan være forberedt på at SKAT kommer med spørgsmål.
- Er det en personbil på hvide plader, men den er leaset igennem dit CVR, så gælder der nogle andre lidt andre regler og jeg ved at disse er blevet om nogle gange. Men i sin tid var det sådan at jeg også kunne få lov til at trække moms af den del af selve leasingen som udgjorde den procentdel som jeg brugte bilen erhvervsmæssigt. Men det var kun på den del af leasingen jeg kunne få lov til at trække momsen fra - ikke på drift og vedligehold.
Min erfaring med dette er at det er lige så krævende som ovenstående - og så er det administrativt endnu mere bøvlet at holde styr på.
- Er det en personbil på hvide plader, som er købt i et selskab, som også benyttes privat, skal personen beskattes efter reglerne af fri bil. Til gengæld kan alle udgifter til bilen, drift og vedligehold trækkes fra. Der behøver heller ikke blive ført kørebog. Men tilgengæld bliver man som bruger af bilen beskattet ret højt for denne frie bil.
Min erfaring er at dette er en god løsning - især hvis du bruger bilen meget privat. Du betaler det samme i beskatning om bilen kører 10% erhvervsmæssigt og 90% privat - eller omvendt! Så hvis du ikke kører meget i den privat, så er det en dyr fornøjelse hvad angår beskatningen.
- Er det en personbil på hvide plader og du har købt den privat, så kan du stille bilen til rådighed for din virksomhed (ligegyldigt om det er selskab eller personligt). Du kan ikke løfte moms eller skat af hverken bilen, driften eller vedligeholdesen. Du skal føre en kørebog over hvor meget du kører erhvervsmæssigt og så kan du til gengæld udbetale dig selv skattefrie kørselspenge, hvilket er omkring 3,8x kr. pr. kørte kilometer. Så hvis du, lige som jeg gør, kører en 1.000-2.000 erhvervskilometer om måneden, så kan det blive til en hel del skattefrie kørselspenge. Men du skal dog være opmærksom på at dine private udgifter til bilen selvfølgelig også stiger desto mere du kører (brændstof, dæk, service, bilvask) - og dette kan du ikke trække hverken moms eller skat fra på.
Min erfaring er at dette er en god løsning hvis du bruger bilen meget blandet. Af de ting jeg har prøvet omkring firma og biler på hvide plader (ikke gul-plade biler), er dette den enkleste og administrativt letteste løsning.
Bemærk at der er helt andre regler omkring biler på gule plader og på papegøje-plader.
Jeg har dog ingen erfaring omkring disse, da de biler jeg har haft med at gøre i kombination med firma, enten har været hvid-plade biler i de forskellige ovenstående scenarier, eller gul-plade biler som KUN har været brugt 100% til erhverv og hvor der derved er fuldt moms og skattefradag på alt omkring bilerne.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående .
/Jesper