Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af blandet bil--- hjææælp. hulk hulk

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 24. May 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej. jesper her. jeg kan ikke få klare svar ud af skattefar..  nu spørger jeg jer dygtige folk herinde..

jeg har en enkeltmands virksomhed. jeg har købt en billig bil, til blandet kørsel ( erhverv 70 % privat 30% )

Det jeg ved er at jeg må trække 100 % moms fra på driften. og 70 % af de kørte km kan jeg gange med 3.80 kr (2012 takst) og trække fra i skat. korrekt ?

det jeg er i tvivl om er: Kan jeg også trække 70 % af forsikring og vægtafgift fra ??

og kan der trækkes noget fra af indkøbet af bilen (gav 9000 for den ) ?

kh den dumme tømrer

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

jesper rene meldgaard:
og 70 % af de kørte km kan jeg gange med 3.80 kr (2012 takst) og trække fra i skat. korrekt

Som jeg kan læse det det er noget vrøvl Smile

 

Du må få kørselgodtgørelse, og føre kørebog, så rigtig tage 100% moms af drift og ikke andet, godtgørelsen skal dække alle dine omks ex moms

nej ikke noget fradrag for indkøb bil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsat du driver almindelig personlig virksomhed og ikke virksomhedsordningen og det er en privat ejet bil du bruger, så skal du føre kørebog præcist over hver tur og kan få fradrag for de kørte erhvervskm - og i øvrigt intet fradrag hverken moms eller andet over firmaet.

Med papgøjepladebiler er der andre regler som jeg ikke vover mig ud i men ellers kan du læse her om KØRSELSFRADRAG scroll ned til selvstændige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg har selv prøvet lidt af hvert igennem tiden hvad angår biler / firmabiler.
Og ja, det er en jungle uden lige og jeg fik også en hel masse ikke helt klare svar fra bl.a. SKAT, hvilket også tidligere gav anledning til et par "torskegilder" hos dem.

Det jeg indtil videre har prøvet - og derfor erfaret - er følgende:

- Er det en personbil på hvide plader og du ikke driver selskabsform (ApS / A/S) så kan du ikke trække moms fra på noget som helt der har med bilen og driften at gøre. Men hvis du fører en detaljeret kørebog og BÅDE din private og den erhvervsmæssige kørsel, og du f.eks. bruger bilen 40% til erhverv, så kan du også trække 40% af bilens omkostninger (efter moms vel og mærke) fra i virksomhedens regnskab.
Min erfaring med dette er at det egentlig fungerer godt, men kræver en del deciplin omkring kørebogen og man godt kan være forberedt på at SKAT kommer med spørgsmål.

- Er det en personbil på hvide plader, men den er leaset igennem dit CVR, så gælder der nogle andre lidt andre regler og jeg ved at disse er blevet om nogle gange. Men i sin tid var det sådan at jeg også kunne få lov til at trække moms af den del af selve leasingen som udgjorde den procentdel som jeg brugte bilen erhvervsmæssigt. Men det var kun på den del af leasingen jeg kunne få lov til at trække momsen fra - ikke på drift og vedligehold.
Min erfaring med dette er at det er lige så krævende som ovenstående - og så er det administrativt endnu mere bøvlet at holde styr på.

- Er det en personbil på hvide plader, som er købt i et selskab, som også benyttes privat, skal personen beskattes efter reglerne af fri bil. Til gengæld kan alle udgifter til bilen, drift og vedligehold trækkes fra. Der behøver heller ikke blive ført kørebog. Men tilgengæld bliver man som bruger af bilen beskattet ret højt for denne frie bil.
Min erfaring er at dette er en god løsning - især hvis du bruger bilen meget privat. Du betaler det samme i beskatning om bilen kører 10% erhvervsmæssigt og 90% privat - eller omvendt! Så hvis du ikke kører meget i den privat, så er det en dyr fornøjelse hvad angår beskatningen.

- Er det en personbil på hvide plader og du har købt den privat, så kan du stille bilen til rådighed for din virksomhed (ligegyldigt om det er selskab eller personligt). Du kan ikke løfte moms eller skat af hverken bilen, driften eller vedligeholdesen. Du skal føre en kørebog over hvor meget du kører erhvervsmæssigt og så kan du til gengæld udbetale dig selv skattefrie kørselspenge, hvilket er omkring 3,8x kr. pr. kørte kilometer. Så hvis du, lige som jeg gør, kører en 1.000-2.000 erhvervskilometer om måneden, så kan det blive til en hel del skattefrie kørselspenge. Men du skal dog være opmærksom på at dine private udgifter til bilen selvfølgelig også stiger desto mere du kører (brændstof, dæk, service, bilvask) - og dette kan du ikke trække hverken moms eller skat fra på.
Min erfaring er at dette er en god løsning hvis du bruger bilen meget blandet. Af de ting jeg har prøvet omkring firma og biler på hvide plader (ikke gul-plade biler), er dette den enkleste og administrativt letteste løsning.

Bemærk at der er helt andre regler omkring biler på gule plader og på papegøje-plader.
Jeg har dog ingen erfaring omkring disse, da de biler jeg har haft med at gøre i kombination med firma, enten har været hvid-plade biler i de forskellige ovenstående scenarier, eller gul-plade biler som KUN har været brugt 100% til erhverv og hvor der derved er fuldt moms og skattefradag på alt omkring bilerne.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående Geeked.
/Jesper

Tilmeldt 24. May 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

tak til alle 3 indtil videre..

ja ( jesper Norbøll )  det er godt nok en gulplade bil jeg har..  ( ikke papagøje fordi den er fra før 6. måned 1998 )

så såvidt jeg kan se nu skal jeg

-trække fuld moms af driften

-lave kørebog ( eller skønne ) en procent sats. hvis det bliver for eks 60 % erhverv. kan jeg tage 60 % af de kørte kilometer og gange med 3.80 ( 2012 ) og trække det beløb fra i skat.

er der nogen der er uenige i det ?

jesper meldgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

nej du kan ikke trække moms i driften det er din private bil, eller bliver du beskattet af fri bil idet jeg går ud fra at det er en helt normal momset bil som du må køre i privat helt som var den hvidplade

ja lave kørebog og enten få 3,83 pr km eller lave kørebog over alt privat og firmakørsel hver tur for sig og så dele de faktiske omkostninger i forhold til den % kørebogen viser så firma betaler deres % (og hver tur skal være noteret fra og til med km stand og privat eller firma) Du må IKKE skønne - det skal være ført præcist og dokumenterbart med navne - det betaler sig nok ikke, så bare den præcise køre bog og 3,83 km per km i fradrag og ikke blande moms ind - Det mener jeg nu også alle har skrevet + fremgår af mit link

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tak fordi du hjælper til John.. det er værdsat..

dog...

jeg tror altså ikke du har ret i det med momsen.

i første svar der kom fra KAH skriver han at det er noget vrøvl jeg skriver ( hehe ) men så skriver han at det er rigtigt med 100% moms på driften.

på denne side fandt jeg også følgende udtalelse  http://www.startvaekst.dk/fradrag-for-bil-og-koersel

Varevogn under tre tons

Hvis du udelukkende bruger din varevogn erhvervsmæssigt, kan du trække momsen af købsprisen fuldt fra. Momsen på driften kan ligeledes trækkes fuldt fra, også selv om du ikke udelukkende bruger varevognen erhvervsmæssigt.

her står der som kah også siger at man godt kan trække fuld moms af driften, selvom den er til blandet kørsel.( det er en lille fiat scudo varevogn fra 98 iøvrigt )

mvh jesper

Tilmeldt 24. May 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

og.... så fandt jeg det faktisk i moms loven. §41 stk 1 og 2. så den skulle være god nok. jeg kan ikke trække momsen af indkøb af bilen, men driften..

mvh jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

jesper rene meldgaard:

og.... så fandt jeg det faktisk i moms loven. §41 stk 1 og 2. så den skulle være god nok. jeg kan ikke trække momsen af indkøb af bilen, men driften..

mvh jesper

Jamen det er vel en ikke momset varebil der kun må bruges erhvervsmæssigt - ikke en momset gulpladbil som du kan køre i privat? Jeg mener du jo ellers skal beskattes af værdi af privat bil - lad os håbe Martin Jensen lige byder ind for jeg erkender det ikke er mit speciale, men jeg tror bestemt ikke du kan trække moms af driften i noget forhold når

Bilen er momset (du har jo kunne køre den hele tiden privat) og du tager kørselsfradrag med 3,83 eller andel af udgiften - det er kun med papegøje det er muligt mener jeg bestemt - og hvis bilen er ejet af virksomheden

Du bør enten spørge skat direkte eller håbe på en herinde ved alt om det, så du ikke får forkastet dit regnskab på dette

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper
Det er vigtigt at skelne mellem momsregler og skatteregler.
Moms: jeg antager bilen vejer under 3 ton og at du har momspligtig omsætning over 50.000 årligt. Så har du fuld momsfradrag på driften (brændstof og vedligehold). Disse momsregler gælder uanset hvilken skattemæssig metode du anvender.

Skat: som John skriver skal der føres fuld kørebog. I praksis er der en del som ikke føre kørebog men skønner en procentmæssig fordeling. Det skal kunne sandsynliggøres og acceptere skat ikke din fordeling så kan det være svært at sige noget imod, fordi man principielt skal udføre fuld kørebog.
Du kan vælge mellem kilometergodtgørelse eller forholdsmæssig fordeling af bilens driftsudgifter inkl vægtafgift og forsikring samt afskrivninger.

Jeg håber der giver mening for dig :-)

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)