Du har fået rigtig mange brugbare råd, men det er mindst ligeså vigtigt, at finde ud af om du har en indre sælger. Jeg vil våge at påstå at sælgerfaget kan være svært at lære, men muligt at forbedre.
Jeg har arbejdet som facer (irriterende type som stopper folk på gaden) og phoner i snart to år. Jeg elsker det, og har lært meget af det. Samtidig har jeg haft flere kollegaer, som ikke kunne klare jobbet grundet de mange afvisninger og tilsvininger. Nogle er kørt hel ned på det - og det er et job aldrig værd! Husk det skal være sjovt. Den potentielle kunde kan mærke om du "nyder" det.
Jeg tror at nøgleordene er:
- Selvmotivation - jeg ser det fx som et spil - hvad jeg skal gøre, så du siger ja.
- Glæde/smile gennem telefonen
- Få kunde til at bekræfte dig/dit produkt (fx ved ledende spørgsmål "er det ikke smart?" "lyder det ikke godt?" "er det ikke forfærdeligt?").
- Bekræft kunden og FLIRT FLIRT FLIRT om det er en mand som kvinde
- Kend dit produkt og dine egne grænser
- Aldrig vær smart eller arrogant! - heller ikke selvom kunden er det. Husk at du er ambassadør for din arbejdsgiver. Et salg som ikke går igennem i dag, går måske igennem i morgen :-)
Selvtillid er godt, da det kan mærkes af kunden og skaber troværdighed. Det kommer med tiden.