Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR-nummer?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nita og John

Nu blev jeg interesseret i, hvor det med betaling af moms med tilbagevirkende kraft fremgår i forbindelse med momsregistrering.

Jeg kunne da godt bruge et link eller lignende....

Når man læser dette link

https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=70156&vId=0&search=momsregistrering*

så fremgår det følgelig, at man skal momsregistreres, hvis man ved omsætningen på en periode på 12 måneder vil overstige kr. 50.000. Ingen tvivl om dette.

Hvis man derimod ikke ved, at omsætningen vil overstige kr. 50.000 på er periode på 12 måneder, så kan man undlade momsregistreringen indtil det tidspunkt, hvor det er klart, at man vil overstige grænsen på kr. 50.000, hvorefter følgende vil være gældende:

Når du sælger for under 50.000 kr.

Du vælger selv, om du vil registrere dig for moms, når du er selvstændig erhvervsdrivende, og din virksomheds momspligtige salg er under 50.000 kr. over en periode på 12 måneder.

Hvis du lader dig momsregistrere, gælder registreringen i mindst to år. Derudover gælder de samme regler, som hvis salget var over 50.000 kr.:

• Du skal betale moms af de momspligtige varer og ydelser, som virksomheden sælger.
  • Du skal opkræve, indberette og betale moms fra det tidspunkt, du registrerer dig for moms.

Det afgørende er følgelig, hvornår man ved ens omsætning vil overstige grænsen og momsregistreringen jvf. hovedreglen er pligtig.

Hovedreglen er netop udformet således, at der ikke skal kunne spekuleres i en udskydelse af momsregistreringen til eks. kr. 49.999 på 12 måneder, idet det må være klart for enhver, at grænsen ville overskrides på et væsentlig tidligere tidspunkt.

Er der tale om en omgåelse af momsreglerne og registreringen, så har John ret i, at det formentlig kan udløse en bøde og I begge ret i, at der kan kræves afregning af moms med tilbagevirkende kraft.

Dog kunne jeg godt bruge et link eller lignende, hvoraf dette fremgårStick out tongue

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48

vist så - enig i at det må være spørgsmål om hvornår man med vis sandsynlighed mener man overskrider de 50 t - og eneste jeg har det ret klart fra er Henrik Koudahl der et par gange har bekræftet, at undlader man at registrere, så vil man som hovedregel få lov at betale moms + bod af den del man ikke registrerede for - men ikke at jeg lige har tid at hitte det, og Henrik er jo heller ikke skat - Men sjældent på galt sporSmile 

Jeg plejer at sige, at ligge man på 3000 kr om måneden og ser en vis udvikling, så må man indse, at det let på 12 mdr bliver 50 t og så skal man registrere. Det er jo givet en fornemmelses sag, men jeg tror ikke man skal regne med at kunne omsætte for f.eks 45.000 på 8 mdr og så registrere, for det vil skat nok mene burde ha været klart absolut inden

Jeg ville skam også godt ha et klart link Big Smile Jeg kan finde lidt fra skat selv om at det er SÅ SNART MAN REGNER MED AT OMSÆTTE  som f.eks.:

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. ekskl. moms inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. ekskl. moms. 

men her står ikke anden konsekvens end at man ikke får lov at trække momsen fra - hele linket: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208740- altså på forventningen og her en advokat der også er klar med at man kommer af med moms af den del der lå inden registreringen ved overskridelse http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/6/moms-eller-ikke-moms-942/ -

Jeg tror vel ikke der er noget hundrede% klart ud over at så snart man kan FORVENTE at komme over 50.000 skal man registreres - men 4000 per måneder er jo 48000 så ved 3000 pr måned og en voksende omsætning - ville jeg mene skat kan påstå at man burde regne med at komme over 50.000 på 12 mdr - og rammer man 40000 på 7 mdr og så registrerer, skal man nok også ha en god forklaring for ikke at ha regnet den ud tidligere.

Da der ofte er en del fordele ved at være registreret, også i købsmoms - så skal man i mene øjne ikke chance for meget

Finder nogen - inkl. dig Tonny som plejer at være mesteren i link til skat - et link der definerer bedre - så kom hid - Jeg selv har det sådan HER i min blog - inkl. de to links og lidt væven rundtSmile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:52

John, jeg er helt enig i de generelle betragtninger omkring momsregistrering m.v.

Nu vi taler om momsregistrering og grænsen for omsætningen på kr. 50.000, så er det faktisk også et paradoksStick out tongue

Momslovens § 48 stk. 1 lyder:

§ 48. Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande skal der dog altid ske registrering.

Her fremgår begrebet "årligt" som alt andet lige må betyde det!

Når man så tager den juridiske vejledning fra SKAT jvf. dette link

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049571&chk=206519

så fremgår der følgende:

Regel

Bundgrænsen for registrering af momspligtige leverancer er på 50.000 kr. (inden for en 12-måneders periode). Se ML § 48, stk. 1.

Sådan blev momslovens § 48 stk. 1 lige omskrevet i et "snuptag".

Nu er forholdet reelt det, at momsloven som bekendt er en vedtaget lov, hvorimod SKAT's juridiske vejledning kun er en vejledning og SKAT iøvrigt flere steder anfører, at det som fremgår af den juridiske vejledning, netop kun er en vejledning hvor alle ajourføringer af gældende ret ikke nødvendigvis er opdateret.

Dog skal jeg tilføje, at der er meget udtalt praksis på området, og det er perioden på 12 måneder, som er det gældende.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09

Ja Tonny jeg er enig - det burde kunne præciseres meget bedre af skat. Når jeg taler med folk som har lidt praksis erfaring, så er det at den med boden er ret gennemgående, men JA det skal jo være sådan at man burde ha kunnet regne ud at det blev over de 50 t - og så tror jeg de i praksis følger den med 12 mdr løbende.

Derfor, hvis man ser risiko for at overskride - så registrer

vh

Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:08

Mht. til hvad jeg betragter som værende deciderede udgifter, så bliver det på nuværende tidspunkt kun hovedserver samt markedsføringsomkostninger. Man kunne måske godt betragte min personlige computer som en arbejdscomputer, men da den også bruges til "leg", så risikere det at give problemer. Det samme er gældende for netforbindelsen samt diverse andre omkostninger. Jeg tror generelt set, man skal være meget påpasselig med, hvad man betrager som værende firmaudgifter, og i alle tilfælde kunne dokumentere det rigeligt.

Jeg momsregistrerer mig ikke i starten, men såfremt tingene lykkes og jeg begynder at får en stigende omsætning (2000-3000 kr pr. måned i mindst 6 måneder), ja så er der ingen vej udenom.

Og endnu engang takker for alt diskussionen :o)

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 12:27

Jeg har prøvet at miste mit fuldtidsjob mens jeg er selvstændig.. de sagde ikke noget.. jeg skulle bare ikke tjene nogle penge i firmaet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47

Det er i alle fald klkart mod reglerne, hvis du havde CVR da du bvlev arbejdsløs skal de kræve dulukker det, så det er ikke noeget man skal regne med at kunne modtage dagpenge og forsætte CVR

vh

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)