Hej Nita og John Nu blev jeg interesseret i, hvor det med betaling af moms med tilbagevirkende kraft fremgår i forbindelse med momsregistrering. Jeg kunne da godt bruge et link eller lignende.... Når man læser dette link https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=70156&vId=0&search=momsregistrering* så fremgår det følgelig, at man skal momsregistreres, hvis man ved omsætningen på en periode på 12 måneder vil overstige kr. 50.000. Ingen tvivl om dette. Hvis man derimod ikke ved, at omsætningen vil overstige kr. 50.000 på er periode på 12 måneder, så kan man undlade momsregistreringen indtil det tidspunkt, hvor det er klart, at man vil overstige grænsen på kr. 50.000, hvorefter følgende vil være gældende: Når du sælger for under 50.000 kr.Du vælger selv, om du vil registrere dig for moms, når du er selvstændig erhvervsdrivende, og din virksomheds momspligtige salg er under 50.000 kr. over en periode på 12 måneder. Hvis du lader dig momsregistrere, gælder registreringen i mindst to år. Derudover gælder de samme regler, som hvis salget var over 50.000 kr.:
Det afgørende er følgelig, hvornår man ved ens omsætning vil overstige grænsen og momsregistreringen jvf. hovedreglen er pligtig. Hovedreglen er netop udformet således, at der ikke skal kunne spekuleres i en udskydelse af momsregistreringen til eks. kr. 49.999 på 12 måneder, idet det må være klart for enhver, at grænsen ville overskrides på et væsentlig tidligere tidspunkt. Er der tale om en omgåelse af momsreglerne og registreringen, så har John ret i, at det formentlig kan udløse en bøde og I begge ret i, at der kan kræves afregning af moms med tilbagevirkende kraft. Dog kunne jeg godt bruge et link eller lignende, hvoraf dette fremgår Tonny |
vist så - enig i at det må være spørgsmål om hvornår man med vis sandsynlighed mener man overskrider de 50 t - og eneste jeg har det ret klart fra er Henrik Koudahl der et par gange har bekræftet, at undlader man at registrere, så vil man som hovedregel få lov at betale moms + bod af den del man ikke registrerede for - men ikke at jeg lige har tid at hitte det, og Henrik er jo heller ikke skat - Men sjældent på galt spor
Jeg plejer at sige, at ligge man på 3000 kr om måneden og ser en vis udvikling, så må man indse, at det let på 12 mdr bliver 50 t og så skal man registrere. Det er jo givet en fornemmelses sag, men jeg tror ikke man skal regne med at kunne omsætte for f.eks 45.000 på 8 mdr og så registrere, for det vil skat nok mene burde ha været klart absolut inden
Jeg ville skam også godt ha et klart link Jeg kan finde lidt fra skat selv om at det er SÅ SNART MAN REGNER MED AT OMSÆTTE som f.eks.:
Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. ekskl. moms inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. ekskl. moms.
men her står ikke anden konsekvens end at man ikke får lov at trække momsen fra - hele linket: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208740- altså på forventningen og her en advokat der også er klar med at man kommer af med moms af den del der lå inden registreringen ved overskridelse http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/6/moms-eller-ikke-moms-942/ -
Jeg tror vel ikke der er noget hundrede% klart ud over at så snart man kan FORVENTE at komme over 50.000 skal man registreres - men 4000 per måneder er jo 48000 så ved 3000 pr måned og en voksende omsætning - ville jeg mene skat kan påstå at man burde regne med at komme over 50.000 på 12 mdr - og rammer man 40000 på 7 mdr og så registrerer, skal man nok også ha en god forklaring for ikke at ha regnet den ud tidligere.
Da der ofte er en del fordele ved at være registreret, også i købsmoms - så skal man i mene øjne ikke chance for meget
Finder nogen - inkl. dig Tonny som plejer at være mesteren i link til skat - et link der definerer bedre - så kom hid - Jeg selv har det sådan HER i min blog - inkl. de to links og lidt væven rundt