Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogfører du selv ? Er det "nemt" ?

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolas Goth:

Jeg er nystartet og har valgt at bogføre selv.
Jeg har valgt at bruge billys billing da det var muligt at sætte API op til prestashop.
Dermed ungår jeg at skulle bogføre alle mine salg selv.
Det kører automatisk og jeg skal så kun tænke på at bogføre udgifter.

Jeg vil da indrømme at til at starte med har jeg måtte starte forfra mange gange, fordi man ikke må redigere i tingene.

Hvorfor måtte du starte forfra? Det er meget normalt, du ikke kan redigere i en faktura, når den er godkendt. Jeg har også lavet fejl, men så er det jo bare at oprette en kreditnota og indtaste den på ny uden fejl. Eller det er måske også det du mener? Eller mener du at du har måtte starte HELT forfra?

- Martin

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders S:

Er det virkeligt "nemt" at bogføre selv ?
Jeg synes at jeg tit ser at folk skriver at de selv gør det. F.eks nystartede webshops.

At bogføre selv er lige så nemt, som at reparere bilen selv, eller som at designe og programmere et website selv, eller som at mure sit hus selv, eller gøre en masse andre fagrelevante ting selv.

Starter du op uden uddannelse, erfaring og det rigtige værktøj, så er du ret sikker på at lave fejl.

Anders S:

Er det virkelig bare noget man selv kan gøre sådan uden den store uddannelse ?

Jeg tænker på mindre virksomheder.

Hvis du vil gøre det korrekt - så nej. 

Korrekt bogføring kræver indsigt i en masse regler, og det tager lang tid og intensiv træning i at lære dem alle.

Dernæst så kommer der hele tiden nye regler til, så du skal konstant videreuddanne dig indenfor emnet, hvis du vil fortsætte med at bogføre korrekt.

Dermed ikke sagt, at det er umuligt - som nævnt i introduktionen, så er det ikke sværere, end at gøre så mange andre ting.

Jeg har dog oplevet så mange, der gør det selv, og næsten alle sammen laver fejl. I nogle tilfælde snyder man sig selv så kraftigt, at det havde været billigere at kontakte en bogholder, som netop kender til de fradrag, som man kan tage, og som kender til de begrænsninger, som man også skal gøre sig i sit bogholderi.

I et af de mest grelle eksempler, havde jeg for nyligt en mindre webshop, som have snydt sig selv for omkring 10.000 kr. i korrekt momsbehandling og bogføring af porto, ved at anvende reglerne omkring udlæg forkert.

Ofte oplever jeg, at de ekstra fradrag jeg finder i regnskabet, kan finansiere hele den regning, som jeg sender til kunden. Resultatet er gratis hjælp med regnskabet, og det er endda uden at vedkommende skal tænke på, om regnskabet nu stemmer - for det sørger jeg for.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 10:55

Har SKAT ikke tidligere holdt nogle små kurser på et par timer, hvor de gennemgik nok af de basale ting og mest almindelige fejl i små virksomheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06

Jo skat holder kurser i alle kommuner - eller lidt på tværs af kommuner med vis regelmæssighed. Man kan ringe til kommunens erhvervschef eller skat og høre hvornår

Jeg er enig med Martin. Selve det tekniske kan alle lære - også selv om det kræver lidt blod sved og tårer, men de meget specielle regler for rigtigt mange ting omkring moms og fradrag gør, at der skal megen specialviden til.

Jeg vil så bare tilføje, at ja, der kan være mange der snyder sig selv for fradrag så bogføringen tjener sig selv hjem, omvendt kender jeg også eksempler på det modsatte, hvor ting som ugenlig frisør blev trukket fra for en kvindelig helt almindelig "sælger" - så det KAN jo også forringe resultatet at få alt korrekt, til gengæld slipper man for at ryste i bukserne, hvis skat udtrækker en til en venlig regnskabsgennemgang

KAN man selv så gør det, men lad i begyndelsen sådan en som Martin lige løbe kvartalet i gennem de første omgange. Det er noget der kan spare eller være en meget billig forsikring mod senere bøvl med moms og skat - og når man så mærker, den sidder der nu - så kan man jo skrue ned for hjælpen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Greve
Tilmeldt 6. Feb 13
Indlæg ialt: 112
Fra  AlbedoSoft ApS - Odoo eksperterne Skrevet kl. 11:17

Som tidligere revisor er jeg enig i at man skal gøre det som man er bedst til, men for at forstå forretningen indgående kræver det at man også får en forståelse for denne del. Derfor foreslog jeg at man skal først få kursus i bogføringen og der findes også nogle gratis ellers kan man tilkøbe eller få hjælp fra en bogføringskyndig. Først herefter bør man starte med at kigge på et program eller få opsat de gængse bogføringsbilag så det foregår automatisk.

Det er dog vigtigt at denne del gives videre efter at have fået forståelsen så tiden bruges på det som er ens stærke side. Ja bogførings arbejdet er nok en af de billigste områder så det er nok ikke her besparelses fokus bør være.

mvh mitat

Odoo(tidligere OpenERP) fuldt integreret, komplet Belgisk alt i et system med ERP, CRM og HR mv. Kontakt os på 25101616 

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 11:39

Hej alle

I den ideelle verden lavede alle det de var bedst til - eller er det uddannet til nogen mener?

I den virkelige verden er der mange der laver ting de ikke er uddannet til. Jeg hører til dem der med stor fornøjelse har givet mig i kast med forskellige 'gør det selv' projekter på huset f.eks.

Fælles for disse projekter og 'gør det selv' bogføring er, at man naturligvis skal sætte sig ind i hvad man har med at gøre. Og ikke mindst kende sine begrænsninger - herunder sørge for at spørge fagfolket til råds når man støder ind i noget som man ikke har styr på.

Jeg selv vil fortsat - og med stor fornøjelse - kaste mig ud i 'gør det selv' projekter.

Så er du frisk på det, så søg viden og brug tid på det. Ellers gå til fagmanden/kvinden.

Mvh

Niels

Fra Hvidovre
Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Ingen information Skrevet kl. 17:42
Jeg synes det kan være svært at finde bogholder der tager rimelig pris i forhold til hvor mange bilag det drejer sig om.
Jeg har et familie medlem som har firma og han har maks 30-40 bilag pr år og alligevel er prisen mange steder 10000 og opad.
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 17:47

Hej Yascin

Det var voldsomt - er det printet i bladguld? ;o)

Det er der mange herinde som godt kan lave billigere - og i god kvalitet. F.eks eKontoret men også mange andre.

Mvh

Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48

Yascin:
han har maks 30-40 bilag pr år og alligevel er prisen mange steder 10000 og opad.
forudsat der ikke er en hel masse moms der skal ændres bagud og hvad ved jeg, så tager 30-40 bilag bogført samt regnskab i sådan lille personlig virksomhed og tal til udvidet selvangivelse nok 1 time og prisen er helt i skoven. Der må være en gammel aftale bag, med revision og hvad ved jeg

40 bilag om året eller 4 om måneden tages de per kvartal og det er så 12 bilag og koster ikke mere end 100-200 kr hos mange og så får man momsen som man lige selv smider ind som logget ind

Gå på www.agera.dk og bed om tre gratis uforpligtende tilbud på at få bogført eller kontakt Martin123 eller fokus så jeg også en der bogførte og havde lidt fri tid

Via agera specificerer du CA hvor mange bilag og kan lige skrive om der er meget udenlands handel og du får en ca pris som slet ikke skal være så høj hvis vi taler bogføring af noget simpelt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Greve
Tilmeldt 6. Feb 13
Indlæg ialt: 112
Fra  AlbedoSoft ApS - Odoo eksperterne Skrevet kl. 22:40

Hej Yascin

Det er lige præcis i situationer som jeres at fast pris systemer er meget dyre og derfor skal du som Cookie foreslår få et tilbud pr. bilag eller timeforbrug.

mvh Mitat

Odoo(tidligere OpenERP) fuldt integreret, komplet Belgisk alt i et system med ERP, CRM og HR mv. Kontakt os på 25101616 

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)