Hvorfor måtte du starte forfra? Det er meget normalt, du ikke kan redigere i en faktura, når den er godkendt. Jeg har også lavet fejl, men så er det jo bare at oprette en kreditnota og indtaste den på ny uden fejl. Eller det er måske også det du mener? Eller mener du at du har måtte starte HELT forfra? |
Anders S:Er det virkeligt "nemt" at bogføre selv ?
Jeg synes at jeg tit ser at folk skriver at de selv gør det. F.eks nystartede webshops.
At bogføre selv er lige så nemt, som at reparere bilen selv, eller som at designe og programmere et website selv, eller som at mure sit hus selv, eller gøre en masse andre fagrelevante ting selv.
Starter du op uden uddannelse, erfaring og det rigtige værktøj, så er du ret sikker på at lave fejl.
Anders S:Er det virkelig bare noget man selv kan gøre sådan uden den store uddannelse ?
Jeg tænker på mindre virksomheder.
Hvis du vil gøre det korrekt - så nej.
Korrekt bogføring kræver indsigt i en masse regler, og det tager lang tid og intensiv træning i at lære dem alle.
Dernæst så kommer der hele tiden nye regler til, så du skal konstant videreuddanne dig indenfor emnet, hvis du vil fortsætte med at bogføre korrekt.
Dermed ikke sagt, at det er umuligt - som nævnt i introduktionen, så er det ikke sværere, end at gøre så mange andre ting.
Jeg har dog oplevet så mange, der gør det selv, og næsten alle sammen laver fejl. I nogle tilfælde snyder man sig selv så kraftigt, at det havde været billigere at kontakte en bogholder, som netop kender til de fradrag, som man kan tage, og som kender til de begrænsninger, som man også skal gøre sig i sit bogholderi.
I et af de mest grelle eksempler, havde jeg for nyligt en mindre webshop, som have snydt sig selv for omkring 10.000 kr. i korrekt momsbehandling og bogføring af porto, ved at anvende reglerne omkring udlæg forkert.
Ofte oplever jeg, at de ekstra fradrag jeg finder i regnskabet, kan finansiere hele den regning, som jeg sender til kunden. Resultatet er gratis hjælp med regnskabet, og det er endda uden at vedkommende skal tænke på, om regnskabet nu stemmer - for det sørger jeg for.