Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertere database fra Navision Financials 2.0 til Microsoft Dynamics C5

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - Er der nogle som ved hvordan man konverterer en gammel database (*.FDB) til det nye Microsoft Dynamics C5?

Jeg har fået til opgave at sætte mig ind i Dynamics C5 og lære vores sekretær at bruge det. De sidder altså lige nu med det gamle system Navision Financials 2.0 og synes det er på tide at opgradere. Så for at teste hvordan det skal ske, har jeg hentet prøveversionen af Dynamics C5, og når jeg kigger rundt i programmet, synes jeg bare at mangle den knap der hedder "Importer Database" "Åbn Database". Der er noget der hedder "Skift regnskab", men det lader ikke til at have noget med det at gøre og det giver ikke ligefrem mulighed for at vælge en fil. 

Jeg tænker at det nok kommer til at involvere et tredjeparts program, der kan konvertere database formatet *.FDB, men lige nu er jeg sgu lost og kunne godt bruge en ledetråd.

Anyone?

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ITGutten

Det kan du ikke direkte. Microsoft Dynamics C5 er IKKE en nyere version af Navision Financials!

Navision Financials hedder i dag Microsoft Dynamics NAV. Din gamle Navision kan derfor opgraderes til en nyere Dynamics NAV. Og her kan du indlæse din gamle database (*.fdb filen).

Men da der er mange funktioner der er ændret, og herunder også det interne database format, så skal du desuden køre nogle kørsler der konvertere dette. Ellers vil det basalt set blot være nøjagtig det samme system, afviklet på en ny platform. Og hvis din database så endvidere er tilrettet (hvilket lagt de fleste Navision systemer er, så kundens præcise behov opfyldes), så skal man også tage højde herfor. En opgradering fra en gamle Navision til en ny Navision (NAV) kan derfor i mange tilfælde blive en noget større opgave. En opgave der desuden ofte kræver at du har adgang til det fulde udviklingsmiljø, hvilket kun Navision partnere har (eller kunder der har betalt over 100.000 kr. for denne adgang). Det vil sige at det ikke er noget kunder gør selv. Du kan læse meget mere om NAV konverteringhttp://dynamicsuser.net.

Har dit firma allerede besluttet at det er C5 de vil fortsætte med, og vil de ikke anvende en Navision/NAV partner (eller Navision freelancer), så er det bedste råd jeg kan give dig at udlæse de data som de vil fortsætte med i C5. Oftest er dette kunder, leverandører og varer. Dette kan udlæses ved at oprette nogle såkaldte DataPorte, der kan udlæse data til en kommafil, der efterfølgende kan indlæses i C5. Hvis historik (dvs. gamle fakturaer m.m.) også skal indlæses, så vil dette også blive et større projekt.

Men uanset hvad så er det desværre ikke blot teknik og dataformater, hvis du skal have succes med dit projekt, så bør du også sætte dig ind i præcis hvordan det fungere. Både Navision og C5 er avancerede ERP systemer, med komplekse databaser, hvor der er rigtig mange ting der skal tages højde for.

Mange gange er det desværre hurtigere at starte helt forfra, i stedet for at lave egentlige konverteringer.

Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for dit fyldestgørende svar. De havde selv besluttet sig for C5 uden at vide noget om det. Jeg kigger straks på NAV. 

Fra København
Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Havemann Consulting Aps Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ITGutten

Erik har givet et rigtigt godt svar, der dækker den tekniske del af opgraderingen. Men som han også bemærker, kan det være det være en dyr sag. Så har du spurgt forretningen om de har tænkt over, hvorfor de vil opgradere? Og hvis de vil opgradere, så kan det ofte betaler sig, at genoverveje hvad man skal bruge sit system til. Hvis de har en Navision 2.0 så er det meget længe siden, at de har tænkt over det, og der er sket meget siden. Der ligger en masse ny teknologi, der kan bruges til at gøre forretningsprocesser meget bedre, så pas på ikke blot at opgradere så I før det gamel system på ny teknologi, som Erik vist også nævner.

Jeg har for nyligt skrevet et blogindlæg om hvad der skal til, for at man bør opgradere - prøv at læse det - det kan være det giver noget inspirartion: 

http://www.intentionaldevelopment.dk/5-rigtigt-gode-grunde-til-at-opgradere-dit-erp-system/

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)