Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af enkeltmandsvirksomhed ved siden af tidsbegrænsede stillinger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

jeg vil prøve lykken som konsulent. jeg er i en branche hvor faste stillinger ikke hænger på træerne, men hvor man via sit netværk bliver ansat på tidsbegrænsede kontrakter. det er jeg ved at være træt af, og vil derfor tilbyde min ekspertise igennem en konsulentvirksomhed jeg har tænkt mig at starte. jeg regner ikke med det vilde overskud i starten og vil derfor bibeholde mine kontraktansættelser indtil virksomheden kan lønne mig fuld ud.

er der nogen der har erfaring med noget lignende: jeg frygter selvfølgelig for, at jeg en dag står uden kontrakt før min virksomhed kan løbe ordentligt rundt. hvad tror i ens a-kasse for eksempel vil sige til det?

mvh

S. Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24

Du vil få problem desværre. Har ud CVR INDEN en evt arbejdsløshed, vil de kræve du lukker dit cvr for at du kan få dagpenge.

Man kan få tilladelse (KAN få) at starte CVR som bibeskæftigelse hvis man ER arbejdsløs på dagpenge, men efter ganske hårde regler. Eksistrende CVR skal man lukke. Du kan læse om SELVSTÆNDIG OG DAGPENGE hvis du vil

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 16:11

Hej S. Nielsen

Vi må (desværre) give Cookie ret i, at det ikke er helt uden knaster.

Som selvstændig konsulent bliver du i relation til dagpenge omfattet af reglerne om selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse. Det indebærer, at du skal lukke virksomheden helt for senere at kunne få dagpenge. Du får endvidere 3 ugers karens, efter at du har dokumenteret, at virksomheden er ophørt.

Arbejde som selvstændig kan kun medregnes til det såkaldte arbejdskrav, hvis du arbejder mere end 30 timer om ugen. Arbejdsopgaver og omsætning skal afspejle din arbejdstid.

I de fleste tilfælde giver disse krav ikke problemer, selvom vi ind i mellem oplever, at reglerne for selvstændige er uretfærdige og rammer skævt. Vi kæmper da også en ret så indædt kamp med både politikere og embedsværk for at lave et enklere og mere rimeligt regelsæt. Men indtil videre er det, som det er, og faktisk skal du du være ekstra opmærksom, hvis du blander lønarbejde med selvstændig virksomhed, eftersom du kan risikere, at arbejdet i din virksomhed har et omfang, der ikke tæller i relation til arbejdskrav og beregning af sats.

I relation til a-kasse og dagpenge er det på den måde faktisk det bedste at spille på én hest og blive enten selvstændig eller lønmodtager. Hvis du er i tvivl, så giv evt. din a-kasse et kald, så du er på den helt sikre side.

Men nu skal det jo ikke være bøvl og bekymring det hele - herfra vil vi i hvert fald ønske dig held og lykke med din virksomhed!

Venlig hilsen
Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent
ASE
www.ase.dk
Følg os på Facebook: http://www.facebook.com/AseSelvstaendige

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:30

Hvis du er i en branche hvor det er normalt at kontraktansætte folk, vil du jo nok have en ret god chance for at kunne leve af det som konsulent.

Jeg har tidligere arbejdet som konsulent, og kender en del der gør det, og min erfaring er, at det tager tid at opbygge en god og trofast kundekreds. Det kan sagtens tage et halvt år før du er oppe på nogenlunde normal løn, da der i starten skal laves meget salgsarbejde, som ikke lige giver noget her og nu. Det er det lange og seje træk i starten der giver noget på sigt.

Husk også at prissætte dig selv, så der er tid/penge til salgsarbejde, ferier, sløve tider etc. Eksempelvis sommerferieperioden er lang i DK. Jeg har oplevet år hvor alt var dødt i knap 2 måneder. Ingen vil træffe beslutninger lige op til ferier, og alle har travlt med at komme up-to-date efter ferier.

Men hvis du har sådan nogle ting indregnet i dine timepriser, kan du sagtens få en udemærket og stabil forretning ud af at være selvstændig konsulent.

Held og lykke med det!

Mvh Carsten

Tilmeldt 8. May 13
Skrevet kl. 11:38

mange tak for jeres brugbare svar. jeg arbejder videre på projektet og håber, at dagpenge aldrig bliver aktuelt.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

ASE:
Arbejde som selvstændig kan kun medregnes til det såkaldte arbejdskrav, hvis du arbejder mere end 30 timer om ugen. Arbejdsopgaver og omsætning skal afspejle din arbejdstid.

hvis jeg har forstået den overordnede regel korrekt - så tager man de bedste 2 af de sidste fem års indtægt - regulerer for resultatet af de øvrige 3 år, og gennemsnittet skal være oppe på dagpenge kravet på ca 255.000 kr pr år

For et ApS bruges løn OG resultat for ejeren f.eks. resultat og løn 2009 kr 260.000 - resultat og løn 2013 280.000 kr - og så måske for at gøre det let - resultat og løn 2010, 2011 og 2012 gennemsnit rent 0 - Så har man i gennemsnit af de to bedste af 5 seneste år 270.000 inkl. korrektioner for de mellemliggende år og vil være berettiget til fulde dagpenge. Kravet er altså ikke at man hvert eneste år skal nå de ca 255.000 kr - da løn og overskud kan svinge - men man skal ha nået det i de to bedste af 5 seneste inkl. korrektioner for de øvrige

Har tidl. fået bekræftet hos ASE at den skulle være god nok for ejer af ApS i alle fald, med den beregning som udgangspunkt, ellers kan ASE jo sige til, for det er nok vigtigt for mange selvstændige at vide, at der faktisk kan optjenes dagpenge hvis det går galt, også selv om det seneste år eller 2 ikke gav noget (det vil jo givet være tilfældet for mange hvis tingene går galt) bare snittet over de 5 år er holdt som angivet, vil man være berettiget

vh

Tilmeldt 8. May 13
Skrevet kl. 11:51

mange tak for dit svar.

Hvis nu man ser bort fra dagpengeregler etc. og vi nu siger, at konsulentvirksomheden løber rundt, men måske ikke på et niveau, der kan brødføde mig. vil der så være problemer i at have et lønmodtagerjob som hovederhverv, og køre en konsulentvirksomhed ved siden af som en form for bierhverv (altså være selvstændig sideløbende med at være lønmodtager)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

Nej det vil der ikke - ud over det med at du skal lukke din virksomhed hvis du en dag vil ha dagpenge baseret på dit lønmodtagerjob og du skal skriftligt gi din a-kasse besked om, at du sideløbende driver selvstændig virksomhed. Der er ikke noget i vejen for det, og som du beskriver det, så er det sikkert den bedste løsning at sikre den faste indtjening samtidigt med at du løber dit eget igang - 

Eneste andet kunne være hvis de der ansætter dig mente du med din virksomhed konkurede med det de laver, men det er jo en helt anden sag, ellers no problemos

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)