Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder på en ret.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 12
Indlæg ialt: 151
Fra  Timebay.dk Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg står og skal til at i gang med et projekt og i den forbindelse hr jeg et spørgsmål som jeg håber i vil give jer tid til at svare på.

Jeg står og har opfundet en ret, en ''mad-ret''. Er det på nogen måder muligt at få rettighederne til den ret, så det er muligt at sælge til evt butikker osv?

Mvh

Carsten Nielsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

Du kan få retten til et navn på den, men ellers tror jeg ikke på registrering af præcis mængde blandingsforhold giver noget. Det bedste er at holde ingredienserne hemmelige - men er det godt vil der være nogen der kan lægge sig lidt op ad - se Coca cola og en lang række der minder lidt om

vh

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Timebay.dk Skrevet kl. 20:14

Tusind tak for svaret cookie.

Okay, så blev jeg da en del klogere. Men jeg tænker lidt, er det ikke ulovligt at holde ingredienser hemmelige. Jeg tænker på, hvad nu hvis der er en der er allergisk over for et eller andet i retten?

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 20:20

Du SKAL kunne oplyse hvad din ret indeholder, men der er mange ting som du ikke behøver at fortælle mængden af, derudover kan du pakke nogen ingredienser ind i E-numre/andre betegnelser. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

jo det tror jeg som udgangspunkt du har ret i - omvendt tror jeg visse dele af coca cola ex ikke er deklarereret - min sidste big-burger var ikke, og jeg tror heller Noma deklarerer - men jeg kan ikke reglerne - undersøg det hos fødevarestyrelsen - i hvilken detaljegrad der skal deklareres

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 23:21

Cookie:

jo det tror jeg som udgangspunkt du har ret i - omvendt tror jeg visse dele af coca cola ex ikke er deklarereret - min sidste big-burger var ikke, og jeg tror heller Noma deklarerer - men jeg kan ikke reglerne - undersøg det hos fødevarestyrelsen - i hvilken detaljegrad der skal deklareres

vh

Du SKAL kunne oplyse kunden om hvad retten indeholder. Men som sagt så er du ikke pålagt at forklare hvad E-xxx betyder. Derudover er der nogen ting som aromaer, krydderier etc som man ikke skal deklarere andet end ved f.eks. at skrive "Krydderier" hvis de er under x% (Mener det er 1 eller 2%), undtaget er dog allergifremkaldende ingredienser.

På coca cola kan du i vare deklarerationen til sidst se ingrediensen "Naturlige aromaer (Inkl. koffein)." her i kan andre aromaer også ligge, så længe de opfylder kravene til det.

Anyways prøv at søg på det, der findes ret klare omend restriktive regler for det. 

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 23:32

Opfind et specielt produktnavn til det, som giver produktet særpræg i forhold til beskrivelsen af den type madprodukt det er. Det må ikke beskrive varen i den form, som det ser ud for en almindelig forbruger. Hvis du derved laver et produkt, som kun kan associeres med det navn du har lavet, så har du delvist skabt en beskyttelse omkring produktet - via det navn du bruger.

Hvis andre begynder at bruge dit "madnavn" for andre produkter, så er det en krænkelse, da du opnår beskyttelse af dit produktnavn så snart det er i brug - HVIS altså brugen af navnet har skabt SÆRPRÆG. Det er gratis og hvis du er i tvivl om du kan skabe særpræg omkring produktet ved at kalde det noget og sætte det i omsætning, så kan du registrerer varenavnet som et varemærke.

Det vil koste dig ca. 7500kr. for undersøgelse og registrering for Danmark alene.

Det er en alternativ måde at opnå en beskyttelse omkring det specielle du laver. Hvis man vil tage patent på noget, så skal det være *nyskabende!* og må aldrig tidligere have været offentliggjort nogen steder.

:-)

/Niels

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Timebay.dk Skrevet kl. 12:15

Waw.

Tak for alle de gode svar.

Der er en del at tage fat på nu. Mange tak for hjælpen, fortsæt endelig hvis i har nogen gode indspark. :)

Alt gavner.

Mvh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)