Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på porto?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa, sidder her og prøver at rode det sidste moms regnskab igennem, men er kommet i tvivl om moms på porto af det jeg sender.

Har en fast pris på 10 kr for fragt, når folk bestiller noget på min shop, og fri fragt ved køb for over 150kr. Selv betaler jeg 8, 16 eller 25kr i frimærker pr forsendelse.

Skal der moms på dette beløb, eller hvordan skal det gøres?

DBH
Tim 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:21

Tim:

...er kommet i tvivl om moms på porto af det jeg sender.

Har en fast pris på 10 kr for fragt, når folk bestiller noget på min shop, og fri fragt ved køb for over 150kr. Selv betaler jeg 8, 16 eller 25kr i frimærker pr forsendelse.

Skal der moms på dette beløb, eller hvordan skal det gøres?

Hej Tim,

Som udgangspunkt skal du pålægge moms på portoen, men du kan dog anvende reglerne om udlæg, og dermed slippe for at pålægge moms på din udgående porto.

Da du ikke har anvendt disse regler, så lyder det til, at der er moms på din porto.

Men du er jo i øvrigt forpligtet til at skrive momsbeløbet på din faktura, så du burde jo kunne aflæse momsen af dine salgsbilag! Hvordan har du faktureret? Via et system, eller via Excel/Word?

Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Skrevet kl. 11:16

Hej Martin,

Har haft læst om porto udlæg, men så vidt jeg kunne læse mig frem til, var det kun muligt, hvis jeg sendte HELE beløbet for porto videre til kunden. Altså, hvis jeg sætter for 16kr frimærker på, så skal han betale 16kr i fragt til mig. Derfor kan jeg vel ikke bruge udlægs ordningen, og bliver vel derfor nødt til at betale moms af hele beløbet, vare+fragt, eller har jeg misforstået det? :-)

Jeg bruger WooCommerce + Wordpress til min lille butik, og efter at have kigget efter, kan jeg se, den har indstillet fragten til at være moms fri.

DBH

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:45

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:51

Tim:

Jeg bruger WooCommerce + Wordpress til min lille butik, og efter at have kigget efter, kan jeg se, den har indstillet fragten til at være moms fri.

Ja, sådan er det ofte indstillet som standard, når man tager et system i brug.

...og så HAR du allerede anvendt udlægsordningen på dine udgående bilag, og du skal derfor nu have opdateret dit bogholderi til at følge disse regler.

Tim:

Har haft læst om porto udlæg, men så vidt jeg kunne læse mig frem til, var det kun muligt, hvis jeg sendte HELE beløbet for porto videre til kunden. Altså, hvis jeg sætter for 16kr frimærker på, så skal han betale 16kr i fragt til mig. Derfor kan jeg vel ikke bruge udlægs ordningen, og bliver vel derfor nødt til at betale moms af hele beløbet, vare+fragt, eller har jeg misforstået det? :-)

Du kan godt nøjes med at sende et mindre beløb videre til kunden, og så stadig anvende udlægsreglerne, men du kan ikke tjene på portoen, og så stadig holde det momsfrit.

Netop omkring porto er der faktisk lempede regler i udlægsordningen, så du kan nøjes med at bogføre alle dine udgående beløb og indgående beløb på hver sin konto, som efterfølgende holdes op mod hinanden. Hvis du har tjent på porto, så skal du betale moms af din fortjeneste. Hvis du går i nul, eller har tabt på portoen, så er viderefakturering af portoen ikke momspligtig.

Husk, at adskille din porto fra dit varesalg, og den porto du i øvrigt anvender i firmaet.

Husk, at din udgående porto IKKE er en del af din samlede omsætning!

Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Skrevet kl. 12:22

Ok, tror efterhånden jeg er lidt mere med - super :-)

Men bliver nok nødt til at spørge lidt mere ind, bare så jeg er sikker på jeg har forstået det rigtigt.

Jeg har solgt og sendt 10 breve, hvor jeg sender 10kr videre til kunden, som bliver lagt oven på dens regning - opkrævet 100kr i porto.
Jeg har selv betalt 16kr for hver forsendelse i frimærker, så det er 160kr i alt.

Derfor har jeg ikke tjent på porto, og skal så ikke betale moms af det fulde beløb fra kunden, men kun beløbet minus de 10 kroner, som jeg tager for porto.

Er det sådan cirka rigtigt forstået? :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)