Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP Versus ASP

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper.
Tak for et godt svar.
Nu kan jeg da godt se meningen Big Smile

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:34

John J: Det handler ikke om projektets størelse før PHP må give op. Det handler om progammørens kompetencer udelukkende.

Casper: Svage typer kan også være en fordel, men du har ret det kræver en dygtigere udvikler at lave et stykke stabilt fejlfrit software i et sprog som f.eks. php hvor compileren/fortolkeren udfører en marginalt mindre del end i andre sprog.

Desuden er det forkert at sige at PHP Udlukkende er et fortolket sprog, hvis du er rigtigt inde i det kan du lave JIT Compile præcis ligesom .NET har og dermed lave det til et ligeså meget compillet sprog som .NET er.

Mht ASP.Net og ASP, så skal du være helt sikker på at den programmør du hyrer det ikke forsøger at lave det i Klassisk ASP den absolut eneste grund til at udvikle noget i Klassisk ASP er mangel på kompetencer der fides ikke andet. Om du derimod vælger Asp.net eller Php er mindre vigtigt.

Desuden er det ikke dig der skal tage stilling til en teknisk detalje som PHP vs. Asp(.net!) men derimod din udviklere. Du har absolut ingen forudsætning for at tage valget, det har de derimod og så skal du selvfølgelig trække på deres kompetencer istedet for din egen mangel på samme.

Det du skal sikre dig er at du rent faktisk får en kompetent udvikler som kan give et, som du selv kalder det ikke føllelsesladet, svar på dine spørgsmål. Et godt fundament for at gøre dette er denne diskution, men du skal ikke på nogen måde tro at denne diskution sætter dig i stand til at træffe den beslutning selv.

Læs evt denne artikel hvis du vil have nogle generelle råd i forbindelse med udvikling af en kravsspecifikation http://mc-solutions.dk/Hvordan%20skrives%20en%20god%20kravspecifikation.html

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

mcsolutions:

John J: Det handler ikke om projektets størelse før PHP må give op. Det handler om progammørens kompetencer udelukkende.

Casper: Svage typer kan også være en fordel, men du har ret det kræver en dygtigere udvikler at lave et stykke stabilt fejlfrit software i et sprog som f.eks. php hvor compileren/fortolkeren udfører en marginalt mindre del end i andre sprog.

Desuden er det forkert at sige at PHP Udlukkende er et fortolket sprog, hvis du er rigtigt inde i det kan du lave JIT Compile præcis ligesom .NET har og dermed lave det til et ligeså meget compillet sprog som .NET er.

Det holder ikke at det udelukkende handler om udviklernes kompetencer. Udviklere er også (i hvert falt en slags ;-) mennesker og mennesker laver fejl, og er normalt ikke gode til komplekse ting (rainman-typerne undtaget). Jeg har arbejdet med C i flere år end jeg har med C#, og jeg er bestemt mange gange mere produktiv i C# end jeg er i C. Jeg har udviklet software i C lige fra den simple hello world og lidt større Windows applikationer til de mest komplekse device drivere til hardwareenheder og kernelkode til et OS (ReactOS) der implementerer Windows arkitekturen. Jo flere fejl sproget og udviklingsmiljøet kan hjælpe med at fange, jo færre fejl er der for udvikleren at finde, og dermed slipper færre fejl forbi udvikleren og ud i produktion. Det er da logik for burhøns.

OK. Så vil jeg da gerne høre hvor et utypet sprog er bedre til udvikling end et typet sprog?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:14

Casper Hornstrup:
OK. Så vil jeg da gerne høre hvor et utypet sprog er bedre til udvikling end et typet sprog?

Du kan lave mere overskuelig og logisk kode uden at skylle type caste og konvertere alting, tilgengæld har et typet sprog den fordel at det er nemmere at se om noget er semantisk korrekt. Men personligt foretrak jeg også stærke typer i PHP hvilket ifl. rygterne bliver tilfældet med den nye PHP.

Mht størelse og scalerbarhed værktøjer der kan gøre PHP mindst ligeså scalerbart som alt muligt andet, hvis du (Casper...ikke trådstarter)  har tiden bude du kigge lidt på Zend Platform, som vi lige er blevet forhandlere af :) Et genialt system som giver det enterprise twist til PHP som nogle virksomheder efterspørger :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:04

mcsolutions:

Casper Hornstrup:

Du kan lave mere overskuelig og logisk kode uden at skylle type caste og konvertere alting, tilgengæld har et typet sprog den fordel at det er nemmere at se om noget er semantisk korrekt. Men personligt foretrak jeg også stærke typer i PHP hvilket ifl. rygterne bliver tilfældet med den nye PHP.

Okay, du har vist ikke helt forstået meningen med typer. De er der for at kompileren kan fortælle udvikleren når han bruger en variable af en given type på en uhensigtsmæssig måde der giver anledning til fejl. Typecasting skal for det første minimeres fordi kompileren så ikke kan tjekke for fejl, og derved opstår fejlene ved udførslen i stedet for. Det altid bedst hvis fejl kan fanges på kompileringstidspunktet fremfor ved udførslen. Typecasting kan f.eks. undgås ved at bruge et logisk sammenhængende superklasse/subklasse design. Hvis udvikleren ikke kan undgå typecasting, så har udvikleren i det mindste taget stilling til at han vil konvertere typen og efterfølgende i koden tjekker kompileren at udvikleren benytter variablen i henhold til den nye type. Hvis sproget er utypet, så sker der en konvertering ved uheld uden at udvikleren er opmærksom på det, og der opstår fejl som en konsekvens af dette.

Java har en rar feature som .NET desværre ikke har. I java markerer man i metodehovedet hvilke exceptions der kan kastes i metoden. Dette gør at kompileren kan tjekke at udvikleren har taget stilling til, at de exceptions kunne blive kastet de steder i koden hvor metoden kaldes fra. Udvikleren kan så vælge at håndtere de exceptions eller smide dem videre til det stykke kode som kalder metoden. Det er samme princip som ved typede sprog. Kompileren kan fange flere fejl ved kompileringstidspunktet frem for at udvikleren skal fange dem påudførselstidspunktet ved at teste alle mulige kodeveje, og det giver færre fejl i drift.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:15

Jo jeg forstår fuldt ud konceptet bag typer, jeg har programmeret i typestærkesprog i mange år. Jeg kan ikke lige vurderer om du er ude på at føre religionskrig eller ude på faktisk at lære noget? For hvis det første er tilfældet har jeg ikke tænkt mig at deltage, hvis det andet er tilfældet vil jeg godt vide hvorfor du ignorerede mit råd mht. Zend Platform?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32

mcsolutions:

Jo jeg forstår fuldt ud konceptet bag typer, jeg har programmeret i typestærkesprog i mange år. Jeg kan ikke lige vurderer om du er ude på at føre religionskrig eller ude på faktisk at lære noget? For hvis det første er tilfældet har jeg ikke tænkt mig at deltage, hvis det andet er tilfældet vil jeg godt vide hvorfor du ignorerede mit råd mht. Zend Platform?

Religionskrig er postulater og generaliseringer uden faglig begrundet argumentation. Hvor har jeg ikke argumenteret for mine påstande? Fortæl mig om det, så skal jeg nok skrive nogle argumenter her. Hvis du ikke mener at mine argumenter for/imod utypede/typede sprog holder vand, så kan du jo fortælle hvorfor. Jeg ignorerede ikke din kommentar om Zend Platform - den var bare ikke relevant i denne sammenhæng fordi jeg ikke påstod at PHP ikke kunne skalere til store systemer performancemæssigt. Det var dig der valgte at fortolke det sådan, og dermed argumentere for noget som jeg ikke havde argumenteret imod. Det behøver jeg ikke at køre mere i. Jeg nævnte at vedligeholdelsesomkostninger, og antal fejl stiger markant mere ved et utypet sprog som f.eks. PHP fremfor ASP.NET (C#) som systemerne bliver større og mere komplekse. Der er stor forskel på de to udsagn. Vi kan jo se at TV2 benytter PHP, og de har da et stort volume. Jeg oplever som regel ikke performanceproblemer på siden.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 16:48

Casper, du har helt ret - man kan sagtens lave store systemer i php, og man kan sagtens lave små asp.net systemer som kokser fuldstændigt. Og omvendt, selvflg. Enhver afvigelse fra dette er at diskutere religion.

Mht. fejlsandsynlighed, så er der nævnt nogle argumenter for, at asp.net skulle give færre fejl. Jeg kan som meget erfaren programmør nemt komme med en stor liste af grunde for, at php programmer har færre fejl. Det vil jeg undlade, da dette også er irrelevant i denne sammenhæng.

Der er masser af faktorer, der afgør forskellen mellem succes og fiasko - men at vælge mellem php og asp.net er ikke en af faktorerne.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:20

Hej Lasse

Jeg ville meget gerne hører nogle af argumenterne for at PHP skulle give færre fejl, end f.eks. C#. Jeg er selv rimeligt erfaren i .Net og kender alle dens fortræffeligheder. Men jeg ved absolut intet om PHP, indtil videre har jeg ikke hørt om features som jeg ville savne, der ikke er i .Net.

Jeg har kigget en del på Ruby, som jeg syntes ser utroligt fedt ud.

Ang. JIT kompilering af .Net kode så er det kun af MSIL kode, der JIT kompileres. Der foregår altså to kompileringer ved afvikling af et C# program. Først fra C# til MSIL og så fra MSIL til maskinkode. Det er ved første kompilering fra C# til MSIL at type-checket foregår, så vidt jeg kan læse udfra Zend's side er det tale om JIT-kompilering på afviklingstidspunktet, hvilket gør betyder at alarmen først ringer når skaden er sket.

Med venlig hilsen

Peter Lundsby

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 19:59

Jeg ved godt at tråden her er en smule nedlukket - men der kom lige et par interessante artikler om netop php vs. asp.net, som jeg gerne vil dele med jer. Jeg mener ikke, at det bør påvirke det projekt, som denne tråd handler om, men siderne kan være yderst interessante for dem, der sigter på større vækst:

Where are all the cool startups that run on ASP.NET?

Why not ASP.Net?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)