Hej Alle. Vidste ikke hvor jeg ellers skulle smide den op henne, men jeg ønsker at vide hvilken betydning revisorens forbehold har for virksomhedens resultat og egenkapital. |
Det er først og fremmest jo noget som bank og leverandører vil kunne se surt på, og har betydning for kreditter. Så afhænger meget jo af hvilket forbehold og hvad det siger, ex rejser det tvivl om selve resultatet - eller om egenkapitalen eller begge dele og gør revisor det fordi han ikke tror på en evt. ledelseserklæring om, at det hele nok skal blive godt næste år?
Endeligt betyder det naturligvis, at ledelsen kan få problem, for hvis der er forbehold om egenkapital og resultat og måske om ledelseserklæring eller ligefrem manglende ledelseserklæring, så kan kreditorer måske komme i en situation, hvor de kan hævde, at ledelsen har forsat indkøb fra dem, uden at ha det nødvendige kapitalberedskab, og på et tidspunkt hvor det måtte være klart, at virskomheden ikke ville kunne overholde sine forpligtelser, og så kan ledelsen falde i personligt ansvar.
Normalt vil revisor naturligvis hjælpe ledelsen til en ledelseserklæring og ofte vil man se, at der først tages et lidt løst forbehold, i stil med at "revisionen har ikke taget stilling til ledelseserklæringens forventninger til kommende år" - og så vil man ofte se, at revision er fravalgt, og næste år slipper revisor så for et endnu skarpere forbehold.
Som du forstår, mener jeg det afhænger ganske meget af, hvad der står i forbeholdet - rejses der tvivl om going concern f.eks. , så er vi ude i noget rigtigt alvorligt, da et regnskab jo kan se helt anderledes ud når det er afgivet med forsat drift for øje i forhold til en evt. kommende lukning
vh