Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab og nøgletal hvad gør du?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er interesseret i, at høre hvad alle jer iværksættere gør, når i skal forholde jeg til jeres regnskab. Da jeg formoder at ikke alle iværksættere er regnskabskyndige. Jeg tænker specielt på nøgletal til strategi planlægning og bestyrelsesmøder?

Bruger i revisorer eller har i sådan en ca. mavefornemmelse hvor jeres firma står?

kunne i finde på at benytte jer af en firma der kan udarbejde dem for jer, hvor i ikke rammer en autoriserede revisors timepris?

Med venlig hilsen

Nikolaj

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 17:40

Et en god måde er at beregne bruttoavancen (% af omsætningen) ved hverr hovedresultat  (dækningsbidrag indtjeningsbidrag  overskud) som siger hvor stor en del af hver krone af omsætningen der går til at dække de efterfølgende omks.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kah:

Et en god måde er at beregne bruttoavancen (% af omsætningen) ved hverr hovedresultat  (dækningsbidrag indtjeningsbidrag  overskud) som siger hvor stor en del af hver krone af omsætningen der går til at dække de efterfølgende omks.

Enig i, at dækningsgraden er et "must", men herudover tillige overskudsgraden.

Iøvrigt er der en række af andre nøgletal, som kan være interessante, men oftest er dette først efter nogle års realiserede beløb, at de kan anvendes til en egentlig sammenligning.

Dette link giver en kort beskrivelse af nogle nøgletal, idet det ikke giver nogen mening med nøgletal, hvis man ikke kender sammenhængen til regnskabet m.v.

http://www.startvaekst.dk/finansielle_nogletal

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Skrevet kl. 19:16

Det var faktisk lige for at få en føling hvad folk gør.
Jeg studerer økonomi til dagligt, så har styr på diverse tal. Tænke bare på om folk, var begreberne bevidste, og om de bruger dem aktiv selvom de er mindre virksomheder. Realiteten er jo at det er langt fra alle der er regnskabskyndige som driver virksomheder, også med succes. Så ville faktisk gerne vide om folk har et behov, eller og de klarer sig fint med høkerregning.

Men rigtige gode indskud, det er i hvert fald de simpleste og dem der er lettest at forholde sig til

:-D

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Skrevet kl. 19:21

De skal lige tilføjes, grundet til jeg laver dette indlæg, er fordi jeg gerne vil lave et site der giver nøgletal ud fra nogle hovedtal i regnskabet, kvit og frit. Så dem der ikke er så stærke for præsenteret regnskabstal både grafisk og men også som nøgle tal.

Hvordan lyder den ide?

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 19:30

Det kunne da være lækkert nok set fra et investors synspunkt - og dog. Som investor bruger jeg en del tid på at læse regnskaber og årsrapporter (helst 2-3-4 år tilbage i tiden) for at finde ud af hvor god en investering jeg står overfor. 

Dog lyder det også som om, at der vil være rigtig meget arbejde i det, med mindre man kan automatisere det :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:50
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Hvis du spørger mig, så er et regnskab noget man laver, fordi det er lovpligtigt. Derudover forsøger man så vidt muligt at manipulere med det, inden for lovens rammer, for at skjule de reelle resultater i dit regnskab. Så hvis du endelig går med overvejelser om at lave værktøjer til iværksættere, så ville jeg gå efter at lave økonomistyringsværktøjer, i stedet for at udregne nøgletal baseret på regnskabet :)

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Skrevet kl. 19:55

Interessant, når du siger økonomistyringsværktøjer, hvad mener du så? kan du uddybe det behov du ser?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02

Jeg får kun 1 stjerne for mit indlæg, så jeg tager tydeligvis helt fejl ;)

Du kan selvfølgelig bruge nøgletal som ROE, FGEAR, SPREAD, ROIC, AOH, OG osv., men overvej hvad jeg skrev, hvis du læser økonomi, må du selv have stiftet bekendtskab med det view.

Der står lidt om økonomistyring her: http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98konomistyring

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Skrevet kl. 20:07

De nøgle tal som du nævner er jeg med på, men det er jo også tal man generere og så når de er genereret så giver de et "snapshot" af virksomheden.

Men når du nævner økonomistyring, så tænker jeg på et program hvor den løbende evaluerer regnskabet så man følger det, evt. med forecast.

Det var lidt mere der i mit spørgsmål lå, om du så det mere som et program.

Det er fordi min tanke var at gøre regnskab let forståeligt uden at det skal være for regnskabskyndige, så dem der har en mindre virksomhed, også får nogle professionelle redskaber, som de kan forstå bruger heraf.

Beklager det med stjerne, jeg er ikke kørt ind på brugen af dem endnu.... Men skal nok oppe mig :-D

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)