jeg fik lige den ide at spørge herinde, for en revisor kan jeg først kontakte mandag, jeg har to spørgsmål, ja måske flere hvis jeg sælger en ejendom hvori der er forretning og beboelse (har aldrig selv beboet den), købspris 600.000,- og salgspris 1.000.000,- , har ejet ejendommen i ca. 5 år, hvordan vil beskatningen af fortjenesten så være. et varerlager opført i regnskabet til 250.000,- sælges for 500.000,- hvor kan det best betale sig at have fortjeneste på ejendom eller på varelager, hvilke fradrag har man i forbindelse med salget af ejendommen |
Avancen på ejendommen beskattes som kapitalindkomst hvis du da ikke bruger virksomhedsordningen. Avancen på varelageret som personlig indkomst. Kapitalindkomsten indgår i beregningsgrundlaget for top- og mellemskatten hvis den er positiv. Dvs. der kan være en fordel ved at få avancen over på ejendommen, hvis du har negativ kap.indkomst og ikke bruger virksomhedsordningen.
Omvendt er det helt sikkert at køber af ejendommen og lageret helst vil have den højere varelagerværdi og derved få fradrag i købsåret.