Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skat ved ejendomshandel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra tylstrup
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg fik lige den ide at spørge herinde, for en revisor kan jeg først kontakte mandag, jeg har to spørgsmål, ja måske flere

hvis jeg sælger en ejendom hvori der er forretning og beboelse (har aldrig selv beboet den), købspris 600.000,-  og salgspris 1.000.000,- , har ejet ejendommen i ca. 5 år, hvordan vil beskatningen af fortjenesten så være.

et varerlager opført i regnskabet til 250.000,-  sælges for 500.000,-

hvor kan det best betale sig at have fortjeneste på ejendom eller på varelager, hvilke fradrag har man i forbindelse med salget af ejendommen

Mvh Kronborg

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:54

Avancen på ejendommen beskattes som kapitalindkomst hvis du da ikke bruger virksomhedsordningen. Avancen på varelageret som personlig indkomst. Kapitalindkomsten indgår i beregningsgrundlaget for top- og mellemskatten hvis den er positiv. Dvs. der kan være en fordel ved at få avancen over på ejendommen, hvis du har negativ kap.indkomst og ikke bruger virksomhedsordningen.

Omvendt er det helt sikkert at køber af ejendommen og lageret helst vil have den højere varelagerværdi og derved få fradrag i købsåret.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra tylstrup
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 09:06

hej bent

først tak for dit svar, men kan du også sige mig hvad man beskatter i forbindelse med ejendomshandlen, er der slet ingen tillæg i forhold til købsprisen, er den avance man har fuldt skattepligtig, og hvordan når der er en mindre beboelse i ejendommen

Mvh Kronborg

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:25

Det kommer helt an på hvornår du har købt ejendommen. Er den købt før 1993 kan du få særlige indgangsværdier. Det såkaldte ejertidsnedslag er derimod stort set dødt (afviklet). Du har herudover et tillæg på 10.000 kr. pr. ejerår til anskaffelsessummen

Har ejendommen været beboet også og har den vurderingsmæssigt status som blandet ejendom opgøres avancen alene på erhvervsdelen og du får et nedslag i den fortjeneste der kommer på bundlinien på ca. 250.000 kr. Har ejendommen været beboet er der derfor endnu mere grund til at vælte mere af salgsprisen over på ejendommen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)